Biological mechanisms of behaviour I
General data
Course ID: | 2500-PL-PS-OB1Z-3-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.4
|
Course title: | Biological mechanisms of behaviour I |
Name in Polish: | Biologiczne mechanizmy zachowania I |
Organizational unit: | Faculty of Psychology |
Course groups: |
General university courses General university courses in the social sciences |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia. Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego. |
Bibliography: |
(in Polish) Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT. Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN. Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN. Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Po zakończeniu kursu student: - zna budowę i działanie komórki nerwowej i glejowej - zna mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego w neuronie i w synapsie - zna działanie podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów - zna budowę i działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego człowieka - zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami poznawczymi, ruchowymi i emocjonalnymi człowieka - zna podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za odbiór bodźców zewnętrznych w receptorach - zna neurofizjologiczne mechanizmy regulacji aktywności mięśni i organów wewnętrznych - zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu kursu student: - umie wskazać na schematach i rysunkach oraz nazwać struktury obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego - umie rozróżnić na rysunkach elementy neuronu - umie powiązać aktywność organów wewnętrznych z poszczególnymi gałęziami OUN - umie powiązać zjawiska sensoryczne i ruchowe z poszczególnymi elementami OUN - umie połączyć zjawiska sensoryczne z działaniem układu nerwowego i receptorów - rozróżnia sygnały elektrofizjologiczne: EKG, EMG, GSR i EEG - umie ocenić, jak zmiany poziomu podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów wpłyną na zachowanie i funkcjonowanie psychiczne człowieka - umie zaproponować techniki pomiaru i procedury eksperymentalne do badania procesów poznawczych i emocjonalnych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu kursu student: - rozumie, że złożony charakter powiązań między badaniami psychologicznymi a innymi obszarami wiedzy sprawia, że dziedziny te stale się rozwijają, z czego wynika konieczność ciągłego uczenia się i uaktualniania posiadanej wiedzy - jest świadom własnych ograniczeń jako psychologa i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów we właściwej dziedzinie nauki lub praktyki |
Copyright by University of Warsaw.