University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Biological mechanisms of behaviour I

General data

Course ID: 2500-PL-PS-OB1Z-3-OG
Erasmus code / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Biological mechanisms of behaviour I
Name in Polish: Biologiczne mechanizmy zachowania I
Organizational unit: Faculty of Psychology
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów pierwszego roku psychologii z podstawową wiedzą dotyczącą biologicznych mechanizmów leżących u podstaw związku mózg-zachowanie oraz dostarczenie ram pojęciowych do dalszego kształcenia na kierunku psychologia.

Na kursie omówiona zostanie budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Studenci zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy na temat biologicznego podłoża różnych form doznań psychicznych oraz form zachowania. Przedstawione zostaną właściwości neuronów i komórek glejowych, podstawowe podziały anatomiczne układu nerwowego oraz podstawy jego funkcjonowania, a także neurobiologiczne mechanizmy percepcji, zachowań ruchowych, emocji, stresu, pamięci, uczenia się i mowy. Ponadto studenci zapoznają się ze współczesnymi metodami badania struktury i pracy ośrodkowego układu nerwowego.

Bibliography: (in Polish)

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: VIZJAPRESS&IT.

Kalat, J. W. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.

Sadowski, B. (2012). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: PWN.

Walsh, K., Darby D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (Wydanie 5; rozdział 2). Sopot: GWP.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Po zakończeniu kursu student:

- zna budowę i działanie komórki nerwowej i glejowej

- zna mechanizm przewodzenia impulsu nerwowego w neuronie i w synapsie

- zna działanie podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów

- zna budowę i działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego człowieka

- zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami poznawczymi, ruchowymi i emocjonalnymi człowieka

- zna podstawowe mechanizmy odpowiedzialne za odbiór bodźców zewnętrznych w receptorach

- zna neurofizjologiczne mechanizmy regulacji aktywności mięśni i organów wewnętrznych

- zna podstawowe metody pomiaru psychofizjologicznego oraz biologiczne mechanizmy leżące u podłoża mierzonych zmiennych

UMIEJĘTNOŚCI

Po zakończeniu kursu student:

- umie wskazać na schematach i rysunkach oraz nazwać struktury obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego

- umie rozróżnić na rysunkach elementy neuronu

- umie powiązać aktywność organów wewnętrznych z poszczególnymi gałęziami OUN

- umie powiązać zjawiska sensoryczne i ruchowe z poszczególnymi elementami OUN

- umie połączyć zjawiska sensoryczne z działaniem układu nerwowego i receptorów

- rozróżnia sygnały elektrofizjologiczne: EKG, EMG, GSR i EEG

- umie ocenić, jak zmiany poziomu podstawowych neurohormonów i neurotransmiterów wpłyną na zachowanie i funkcjonowanie psychiczne człowieka

- umie zaproponować techniki pomiaru i procedury eksperymentalne do badania procesów poznawczych i emocjonalnych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po zakończeniu kursu student:

- rozumie, że złożony charakter powiązań między badaniami psychologicznymi a innymi obszarami wiedzy sprawia, że dziedziny te stale się rozwijają, z czego wynika konieczność ciągłego uczenia się i uaktualniania posiadanej wiedzy

- jest świadom własnych ograniczeń jako psychologa i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów we właściwej dziedzinie nauki lub praktyki

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)