Historia polityczno-społeczna Polski w XX w. Fakty - problemy - interpretacje. Wielkie batalie publicystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-D-HP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia polityczno-społeczna Polski w XX w. Fakty - problemy - interpretacje. Wielkie batalie publicystyczne |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest analiza wybranych zagadnień politycznych, społecznych i medialnych, istotnych dla zrozumienia dziejów Polski od schyłku XIX w. do czasów współczesnych. Ze szczególną uwagą traktowane są kwestie dotyczące roli przekazu medialnego w polityce i jego skutecznego (lub nieskutecznego) oddziaływania na odbiorców. Zajęcia mogą być przydatne dla osób zainteresowanych problematyką politologiczną, medialną, historyczną, a w pewnym stopniu także socjologiczną, psychologiczną, literaturoznawczą, kulturową i in. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest analiza wybranych zagadnień politycznych, społecznych i medialnych, istotnych dla zrozumienia dziejów Polski od schyłku XIX w. do czasów współczesnych. Ze szczególną uwagą traktowane są kwestie dotyczące roli przekazu medialnego w polityce i jego skutecznego (lub nieskutecznego) oddziaływania na odbiorców. Podstawę źródłową stanowią m.in. polemiki prowadzone wokół wydarzeń i problemów przyciągających uwagę opinii społecznej (m.in. elekcja i zabójstwo pierwszego prezydenta II RP, spór o zasługi dla odzyskania niepodległości stoczony w 10. rocznicę wskrzeszenia Polski, polaryzacja wokół idei "czerwonego i czarnego frontu", a także debaty polityków i publicystów po 1989 r.). Pewną rolę odgrywają również źródła typu wspomnieniowego (cenzorów, dziennikarzy) oraz teksty o charakterze programowym (np. na temat powinności liderów opinii wobec ogółu społeczeństwa). Zajęcia mogą być przydatne dla osób zainteresowanych problematyką politologiczną, medialną, historyczną, a w pewnym stopniu także socjologiczną, psychologiczną, literaturoznawczą, kulturową i in. |
Literatura: |
Podręczniki A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 A. Czubiński, Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002 A. Dudek, Pierwsze lata III Rzeczypospolitej (1989-2001), Kraków 2002 W. Roszkowski, Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2017 R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX w., Warszawa 2009 Teksty źródłowe: Świat pod kontrolą. Wybór materiałów z archiwum cenzury rosyjskiej w Warszawie, oprac. M. Prussak, Warszawa 1994 „Nie szablą, lecz piórem". Batalie publicystyczne II Rzeczypospolitej, red. D. Nałęcz, Warszawa 1993 Leopold Unger, Intruz, Warszawa 2002 Spór o Polskę. Wybór tekstów prasowych, oprac. Paweł Śpiewak, Warszawa 2000 Literatura uzupełniająca A. Chwalba, W. Harpula, Cham i pan. A nam prostym zewsząd nędza?, Kraków 2022 Prasa Królestwa Polskiego w opinii władz cenzury rosyjskiej (1901-1914). Dokumenty, oprac. J. Kostecki, M. Tobera, Warszawa 2013 Stanisław Murzański, Między kompromisem a zdradą. Intelektualiści wobec przemocy 1945-1956, Warszawa 1993 Jan Olaszek, Rewolucja powielaczy. Niezależny ruch wydawniczy w Polsce1976-1989, Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje - umiejętnością analizy mechanizmów rządzących walką polityczną prowadzoną metodami perswazji, a niekiedy też przemocy - orientacją w terminologii dotyczącej tych zagadnień - uporządkowaną znajomością zarysu dziejów najnowszych Polski i wnioskowania na tej podstawie o genezie i realiach współczesnych. Umiejętności - samodzielna analiza materiałów o charakterze medialnym, wspomnieniowym i in. - synchronizacja wiedzy typu podręcznikowego z wnioskami szczegółowymi płynącymi z bezpośredniej znajomości źródeł - analiza czynników kształtujących realia życia politycznego i społecznego, zwłaszcza efektywności w polityce, etyki w mediach i odpowiedzialności za słowo - wychwycenie różnic między oficjalnie deklarowanymi zamierzeniami politycznymi a skrywanymi przed ogółem celami prowadzonych rozgrywek (zagadnienie strategii i taktyki w polityce i mediach). Inne kompetencje - wnikliwość w analizie różnych aspektów gry i kultury politycznej oraz praktycznych konsekwencji płynących z dominującego modelu ładu medialnego - wyważone porównanie relacji mediów i opinii publicznej w zmiennych uwarunkowaniach politycznych i społecznych - znajomość uwarunkowań historycznych i medialnych sprzyjających kształtowaniu dystansu wobec stron sporu i dyskursu politycznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione) - aktywność - praca zaliczeniowa |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marek Tobera | |
Prowadzący grup: | Marek Tobera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.