Innowacje, odkrycia i wynalazki, które zmieniły świat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2700-L-FAK-Z-IOW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.4
|
Nazwa przedmiotu: | Innowacje, odkrycia i wynalazki, które zmieniły świat |
Jednostka: | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest ukazanie w szerokim kontekście wybranych nowatorskich rozwiązań, odkryć i wynalazków z przeszłości, które odegrały zasadniczą rolę w dziejach świata i nadal oddziałują na rzeczywistość nas otaczającą. Ramy chronologiczne zajęć są obszerne (od starożytnej Mezopotamii, w której narodziła się koncepcja opartej na piśmie cywilizacji miejskiej - po początek XX stulecia), ujęcie poszczególnych kwestii – problemowe, przekrojowe. |
Pełny opis: |
Problemowo ujęty zarys dziejów innowacji w szerokim rozumieniu tego pojęcia i przekrojowej perspektywie chronologicznej ma za zadanie objaśnić ich podstawowe znaczenie dla historii ludzkości. Zarys ten zwraca też uwagę na trwały wpływ dokonań z odległej niekiedy przeszłości na otaczającą nas rzeczywistość. Omawiane tematy skłaniają do refleksji nad mechanizmami procesów modernizacyjnych, nad rolą nauki i techniki w życiu gospodarczym, społecznym czy politycznym. Ukazują współzależność rozwoju cywilizacyjnego różnych części świata, wędrówkę idei i stopniową kumulację wiedzy z jednej strony, zaś z drugiej zwracają uwagę na specyfikę tego rozwoju, przyczyny i skutki długotrwałej dominacji Europy oraz „europeizacji” dziejów cywilizacji. Uwzględnione zostaną dyskusje i kontrowersje historyków, historiozofów i filozofów cywilizacji. Osobnym wątkiem wykładu będzie zasygnalizowanie wkładu Polaków do światowego dziedzictwa science & technology. |
Literatura: |
T. Bieńkowski, J. Dobrzycki, Kierunki rozwoju nauki, PWN, Warszawa 1989 D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000 A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 2000 R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 P. Chaunu, Cywilizacja wieku Oświecenia, PIW, Warszawa 1989 K. Chołaj, Kolumb, Europa i świat, Książka i Wiedza, Warszawa 1995 N. Davies, Europa między Wschodem a Zachodem, PWN, Kraków 2007 H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Aletheia, Warszawa 1992 N. Ferguson, Cywilizacja. Zachód i reszta świata., Wyd. Literackie, Warszawa 2013 J.-P. Vernant, Źródła myśli greckiej, Słowo/Obraz Terytoria, Lublin 1999 G.E.R. Lloyd, Nauka grecka od Talesa do Arystotelesa, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998 G.E.R. Lloyd, Nauka grecka po Arystotelesie, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998 L. Mumford, Mit maszyny, t. 1, PWN, Warszawa 2012 B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1999 A. Piskozub, Transport w dziejach cywilizacji, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998 Polski wkład w przyrodoznawstwo i technikę. Słownik polskich i związanych z Polską odkrywców, wynalazców oraz pionierów nauk matematyczno-przyrodniczych i techniki, red. B. Orłowski, t. 1-5, Wyd. IHN PAN, Warszawa 2015-2019 P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1999 R. Temple, Geniusz Chin, Ars Polona, Warszawa 1994 M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Ma uporządkowaną, poszerzoną syntetyczną wiedzę na temat wybranych najważniejszych przemian w dziejach świata, 2. Zna podstawowe przyczyny zróżnicowania rozwoju cywilizacyjnego różnych części świata w długiej perspektywie chronologicznej (z uwzględnieniem poglądów różnorodnych badaczy) 2.Ma uporządkowaną , pogłębioną, wiedzę o wkładzie Polaków do światowego dziedzictwa Umiejętności 1. Posiada pogłębione umiejętności badawcze , obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów , 2. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania , z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań Inne kompetencje 1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. 2. Lepiej rozumie otaczającą nas rzeczywistość i związki teraźniejszości z przeszłością |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności) i aktywność. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Kurkowski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Kurkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.