Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media a celebryci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2700-MECE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Media a celebryci
Jednostka: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci poznają zasady funkcjonowania celebrytów w mediach. Koncentrują się głównie na aspektach systemowych, prawnych jak i kulturowych.

Pełny opis:

Wykłady są poświęcone następującym zagadnieniom:

• Definicja celebryty, plotki

• Definiowanie pojęcia system medialny, prasa plotkarska, prasa bulwarowa, tabloid, magazyn.

• Prasa drukowana – dzienniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Prasa drukowana – tygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Prasa drukowana – dwutygodniki - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Serwisy internetowe - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Telewizja - poświęcona celebrytom: definiowanie, specyfika, liderzy na rynku polskim i zagranicznym

• Programy telewizyjne koncetrujące się na życiu celebrytów

• Fotografia i jej rola w kształtowaniu wizerunku celebrytów w mediach

• Aspekty prawne związane z kształtowaniem wizerunku celebrytów w mediach

• Wykorzystanie marektingu do kształtowania wizerunku celebrytów w mediach

• Aspekt kulturowy omawianego zjawiska (bohater, heros, gwiazda)

• Znaczenie roli grafika komputerowego dla omawianego zjawiska

W wykładach uczestniczą także goście, którzy opowiadają o swojej pracy związanej z tematem: papparazzi, specjalista od kształtowania wizerunku medialnego, dziennikarze z instytucji medialnych zajmujący się opisywaniem życia celebrytów.

Literatura:

M. Molęda-Zdziech, Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa, 2013

W.Godzic, Znani z tego, że są znani, Wraszawa 2007

Korwin-Piotrowska K., Niczewski R., Potrzebowski J.,Celebryci w ataku. Celebrity Effect jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• Wie, jakie cechy powinien posiadać środek przekazu zajmujący się tą tematyką

• Zna najważniejsze instytucje medialne, których głównym obszarem zainteresowania są celebryci (zarówno krajowe jak i zagraniczne)

• Rozumie zasady, według których instytucje te funkcjonują

• Wie, do kogo tego typu media są kierowane

• Zna specyficzne środki wyrazu, za pomocą których przekazywane są treści dotyczące celebrytów

• Wie, kto to jest celebryta i potrafi wymienić kilka nazwisk

• Zna kulturowe pochodzenie zjawiska celebryta

Umiejętności:

• Rozróżnia podstawowe instytucje medialne zajmujące się celebrytami w Polsce jak i na świecie

• Rozumie motywacje oraz rozpoznaje metody stosowane przez celebrytów w celu kształtowania swojego wizerunku w mediach

• Umie wyróżnić podstawowe sposoby kształtowania wizerunku celebryty w mediach

• Umie wymienić cechy celebryty i odróżnić celebrytę od gwiazdy

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania egzaminacyjne:

Praca pisemna lub prezentacja multimedialna na temat wykorzystania mediów przez celebrytów w celu kształtowania własnego wizerunku. Celem pracy jest zapoznanie się z wiedzą, jaką student zdobył podczas zajęć. Przede wszystkim oceniane będzie wieloaspektowe przedstawienie omawianego zjawiska.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Prowadzący grup: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Prowadzący grup: Katarzyna Gajlewicz-Korab
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)