University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Media o grach wideo: język i gatunki

General data

Course ID: 2700-MOGW-OG
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Media o grach wideo: język i gatunki
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest przyjrzenie się, w jaki sposób we współczesnych polskich mediach komunikuje się o grach wideo. W trakcie zajęć przyjrzymy się obecnym i dawniejszym mediom zajmującym się elektroniczną rozrywką oraz dokonamy analizy podstawowych aspektów dyskursu dotyczącego gier – m.in. leksykalnego (podstawowe warstwy słownictwa typowego dla tej tematyki), genologicznego (repertuar gatunków wykorzystywanych do komunikowania o grach) oraz poznawczego i pragmatycznego (np. polaryzacja i synkretyzm dyskursu, profilowanie pojęcia gry wideo).

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest przyjrzenie się, w jaki sposób we współczesnych polskich mediach komunikuje się o grach wideo. W trakcie zajęć przyjrzymy się obecnym i dawniejszym mediom zajmującym się elektroniczną rozrywką oraz dokonamy analizy podstawowych aspektów dyskursu dotyczącego gier – m.in. leksykalnego (podstawowe warstwy słownictwa typowego dla tej tematyki), genologicznego (repertuar gatunków wykorzystywanych do komunikowania o grach) oraz poznawczego i pragmatycznego (np. polaryzacja i synkretyzm dyskursu, profilowanie pojęcia gry wideo).

Zagadnienia szczegółowe:

1. Gra wideo – problemy definicyjne, historia, gatunki.

2. Nazwy gier wideo jako centrum pola leksykalnego (nazwy gatunkowe i inne).

3. Podstawowe warstwy słownictwa dyskursu elektronicznej rozrywki.

4. Najważniejsze gatunki medialnego dyskursu dotyczącego gier wideo – informacyjne, opiniotwórcze, edukacyjne, rozrywkowe, promocyjne.

5. Polskie media growe – dawniej i dziś.

6. Profilowanie pojęcia gry wideo we współczesnym dyskursie medialnym.

7. Polaryzacja medialnego obrazowania gier wideo (dotyczącego m.in. pozytywnego i negatywnego oddziaływania gier).

8. Synkretyzm medialnego dyskursu elektronicznej rozrywki (m.in. usytuowanie między techniką a kulturą).

Bibliography: (in Polish)

* Ciszek Przemysław, 2022, Wszystko dla graczy. Polskie media o grach wideo wczoraj i dziś, Kielce.

* Gałuszka Damian, 2017, Gry w środowisku rodzinnym. Diagnoza i rekomendacje, Kraków.

* Garda Maria B., 2016, Interaktywne fantasy. Gatunek w grach cyfrowych, Łódź.

* High Score: Złota era gier [na:] www.netflix.com

* Kajtoch Wojciech, 2016, Kogo wychowują czasopisma dla miłośników gier komputerowych (o wartościowaniu w recenzjach i opisach) [w:] tegoż, Szkice językoznawczo-prasoznawcze, Kraków, s. 31-46.

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Słownictwo „pokolenia graczy” – nazwy gatunków gier komputerowych [w:] Wierzbicka-Piotrowska Elżbieta, red., 2015, Dialog pokoleń, Warszawa, s. 141-153.

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Ewolucja wzorca gatunkowego recenzji gry komputerowej (1995-2015) [w:] Godzic Wiesław, Kozieł Andrzej, Szylko-Kwas Joanna, red., 2015, Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa, s. 101-115.

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Recenzja gry komputerowej – między techniką a kulturą [w:] Ostaszewska Danuta, Przyklenk Joanna, red., 2015, Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 5. Gatunek a granice, Katowice, s. 107-117.

* Kaszewski Krzysztof, 2015, Obraz gry komputerowej w reklamie prasowej (warstwa werbalna) [w:] Hofman Iwona, Kępa-Figura Danuta, red., 2015, Współczesne media. Medialny obraz świata t. II: Studium przypadku, Lublin, s. 213-229.

* Kaszewski Krzysztof, 2017, „10 najlepszych gier postapokaliptycznych”, czyli o osobliwości genologicznej w prasie dla miłośników gier komputerowych [w:] Hofman Iwona, Kępa-Figura Danuta, red., 2017, Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak. T.1.: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, Lublin, s. 275-290.

* Kaszewski Krzysztof, 2019, Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej) [w:] Hofman Iwona, Kępa-Figura Danuta, red., 2019, Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami t. II, Lublin, s. 143-158.

* Kluska Bartłomiej, współpraca Mateusz Rozwadowski, 2014, Bajty polskie.

* Kosman Marcin, 2015, Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych.

* Kubiński Piotr, 2016, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków.

* Mańkowski Piotr, 2013, Cyfrowe marzenia v. 2.0.

* Prajzner Katarzyna, red., 2019, Wprowadzenie do groznawstwa, Łódź.

* Staszenko-Chojnacka Dominika, 2021, Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku, Łódź.

* Urbańska-Galanciak Dominika, 2009, Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

- zna podstawowe słownictwo dotyczące gier wideo (znaczenia, pochodzenie, motywacja jednostek);

- zna obecne i dawniejsze polskie media zajmujące się grami wideo;

- wie, co składa się na model gatunkowego wzorca wypowiedzi; ma pogłębioną wiedzę o podstawowych gatunkach medialnych;

- zna gatunki wypowiedzi typowe dla mediów growych oraz ewolucję tych wzorców gatunkowych;

- wie, na czym polega profilowanie pojęć w dyskursie;

- zna podstawowe zjawiska typowe dla polskiego dyskursu medialnego elektronicznej rozrywki.

Umiejętności

- potrafi ukazać wielowymiarowość natury gry wideo i komunikacyjnojęzykowe konsekwencje tego stanu;

- wskazuje w tekście przykłady różnych warstw słownictwa dotyczącego gier;

- wyjaśnia na przykładach, na czym polega specyfika genologiczna mediów growych;

- umie analizować językowe obrazowanie rzeczywistości w przekazie medialnym;

- potrafi podać przykłady zjawisk składających się na polaryzację i synkretyzm dyskursu elektronicznej rozrywki;

- odróżnia medialne stereotypy i obiegowe opinie dotyczące gier wideo od faktów.

Inne kompetencje

- za pomocą przykładów z mediów growych ilustruje wybrane zjawiska dotyczące całej współczesnej komunikacji medialnej (m.in. interakcje między polszczyzną a angielszczyzną, polifunkcyjność przekazów)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności, końcowy sprawdzian pisemny. Ocena z przedmiotu może być podwyższona za aktywny udział w zajęciach oraz wykonywanie zadań domowych w ciągu semestru.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Krzysztof Kaszewski
Group instructors: Krzysztof Kaszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)