University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Contracts on the media market

General data

Course ID: 2700-UNRM-OG
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Contracts on the media market
Name in Polish: Umowy na rynku mediów
Organizational unit: Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Course groups: General university courses
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład podejmuje problematykę umów prawnoautorskich na rynku mediów. Stanowi kompendium wiedzy na temat rodzajów, treści umów w obrocie utworami i prawami pokrewnymi, zasadach ich zawierania, różnicach między umowami przenoszącymi prawa i licencyjnymi. Systematyzuje zasady umownej eksploatacji utworów i praw pokrewnych w formie wykładu z elementami warsztatowymi.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia:

Umowa w obrocie cywilnoprawnym, pojęcie, charakterystyka

Umowy na rynku mediów, rodzaje, zasięg przedmiotowy

Rozporządzalność praw autorskich

Rodzaje umów w prawie autorskim

Charakterystyka umów licencyjnych

Umowy przenoszące prawa autorskie majątkowe

Terminy licencji

Rozwiązanie umów

Wynagrodzenie jako podstawowe prawo uprawnionego

Regulacja umowna kwestii dotyczących autorskich praw osobistych

Umowy na rynku telewizyjnym, radiowym, fonograficznym, wydawniczym

Umowy generalne z organizacjami zbiorowego zarządzania na rynku mediów

Roszczenia umowne

Bibliography:

Literatura:

1. J. Sobczak; Prawo autorskie, Warszawa 2000

2. J. Sieńczyło-Chlabicz, Prawo mediów, 2013

3. A. Matlak, Prawo autorskie w społeczeństwie informatycznym, Zakamycze 2004.

4. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2008.

Akty prawne:

1. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 4 lutego 1994 r., Dziennik Ustaw nr 24, poz. 83

2. Dyrektywa Rady Wspólnot Europejskich nr 93/83 z 27 września 1993 r. w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa autorskiego oraz praw pokrewnych w odniesieniu do przekazu satelitarnego i rozpowszechniania kablowego.

3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2001/29/WE z 22 maja 2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów prawa autorskiego i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym.

4. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/48/WE z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka:

1. zna podstawowe pojęcia, terminy i zagadnienia z zakresu stosunków umownych,

2. potrafi rozumieć treść i konstrukcję umów,

3. potrafi ocenić skutki prawne zawartych umów,

4. ma wiedzę i świadomość na temat wagi i znaczenia umów na rynku mediów

Wiedza:

1. ma wiedzę o rodzajach, treści umów w obrocie utworami i prawami pokrewnymi na rynku mediów,

2. ma podstawową wiedzę o obowiązującym polskim prawie cywilnym w zakresie zawierania umów, zakresach ich obowiązywania i rozwiązania,

3. nabywa wiedzę i rozumie zasady prawnej ochrony praw autorskich oraz zna zasady odpowiedzialności za ich naruszenie,

4. korzysta z aktów prawnych dotyczących obrotu praw autorskich i pokrewnych

Umiejętności:

1. rozumie prawny kontekst zawierania umów w odniesieniu do przedmiotu praw autorskich i pokrewnych,

2. potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami w zakresie umów na rynku mediów,

3. stosuje zasady poszanowania praw na rynku mediów, w tym w szczególności dotyczących umownej eksploatacji utworów i praw pokrewnych,

4. samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i jest świadoma/y konieczności poszerzania ich zakresu

Kompetencje społeczne:

1. ma rozwinięte poczucie odpowiedzialności osobistej i społecznej w zakresie skutków prawnych zawieranych umów

2. jest świadomym/ą uczestnikiem w obrocie prawami autorskimi i pokrewnymi na rynku mediów,

3. jest świadomy/a wagi umów w życiu społecznym, w szczególności na rynku mediów,

4. wskazuje sposoby rozwiązań problemów związanych z zawieraniem umów i użytkowaniem mediów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Praca zaliczeniowa: sporządzenie przez studenta umowy na podstawie kazusu określającego stan faktyczny wymagający umownej regulacji

Practical placement: (in Polish)

Wymagania wstępne:

1. Znajomość podstaw prawa oraz podstaw prawa autorskiego.

2. Umiejętność czytania i dokonywania wykładni tekstu prawnego na podstawowym poziomie.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Katarzyna Błeszyńska
Group instructors: Katarzyna Błeszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)