University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Insights into the Egyptian house. Research methods of small finds from settlement contexts

General data

Course ID: 2800-DKEGDOM
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Insights into the Egyptian house. Research methods of small finds from settlement contexts
Name in Polish: W egipskim domu. Metody pracy nad zabytkami ruchomymi z kontekstów osadniczych
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

supplementary

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć zostaną omówione metody pracy nad zabytkami ruchomymi znajdowanymi w kontekstach osadniczych. Skupimy się na obiektach codziennego użytku pochodzącymi z wykopalisk w Egipcie i w Sudanie, i ich potencjale w rekonstrukcji starożytnych aktywności oraz rzemiosła. Szczególna uwaga poświęcona będzie odpowiednim aspektom rejestracji i dokumentacji obiektów, ale również metodom ich interpretacji (z wykorzystaniem źródeł pisanych, ikonograficznych i etnograficznych) i odpowiedniego powiązania ich z kontekstem archeologicznym.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodami pracy nad zabytkami ruchomymi znajdowanymi w kontekstach osadniczych, począwszy od ich odkrycia, poprzez odpowiednią dokumentację, analizę i końcową interpretację. W trakcie zajęć omawiane będą przykłady pochodzące z wykopalisk w Egipcie i w Sudanie, ale ze względu na uniwersalny charakter metod, zajęcia będą odpowiednie również dla studentów innych specjalizacji.

Wśród omówionych zagadnień znajdą się:

- rodzaje codziennych aktywności i wytwórczości rzemieślniczej w starożytnym Egipcie;

- materiałoznawstwo i surowce;

- analiza śladów technologicznych, powstałych w wyniku zastosowania technik wytwórczych;

- kategorie źródeł umożliwiających identyfikację aktywności lub rzemiosła;

- rekonstrukcja starożytnych aktywności i rzemiosła na podstawie materiału archeologiczengo.

Najważniejszym celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnej pracy z materiałem archeologicznym znajdowanym w kontekstach osadniczych. W związku z tym zajęcia będą obejmowały też część praktyczną w trakcie której omówione zostaną: opis zabytków, interpretacja, odpowiednie powiązanie zabytków z kontekstem archeologicznym, w którym został znaleziony.

W części praktycznej zajęć studenci będą mieli za zadanie przygotować w formie prezentacji omówienie konkretnego zabytku lub grupy zabytków pochodzących z kontekstów osadniczych na podstawie dostarczonej im literatury.

Bibliography: (in Polish)

Adams, J. L., 2002. Ground stone analysis: a Technolog-ical Approach, Salt Lake City: University of Utah Press.

Arnold, D. and J., Bourriau (eds), 1993. An Introduction to Ancient Egyptian Pottery, Sonderschrift 17, Mainz am Rhein: Philipp von Zabern.

Costin, C. L., 1991. Craft Specialization: Issues in Defin-ing, Documenting and Explaining the Organization of Production, Archaeological Method and Theory vol. 3, 1-56.

Hodgkinson, A. K., 2017. Technology and Urbanism in Late Bronze Age Egypt, Oxford Studies in Egyptian Ar-chaeology 1, Oxford: Oxford University Press.

Hodgkinson, A. K. and L. C., Tvetmarken (eds), 2020. Approaches to the Analysis of Production Activity at Ar-chaeological Sites, Oxford: Archaeopress.

Kramer, C. and N., David, 2001. Ethnoarchaeology in Action, Cambridge: Cambridge University Press.

Kemp, B. J. 2006. Ancient Egypt: anatomy of a civiliza-tion, 2nd revised ed. London: Routledge.

Kemp, B. J. and G., Vogelsang-Eastwood 2001. The an-cient textile industry at Amarna, Egypt Exploration Socie-ty, Excavation Memoir 68, London: Egypt Exploration So-ciety.

Lucas, A. 1962. Ancient Egyptian materials and indus-tries, 4th ed. Edited by J. R. Harris. London: Edward Ar-nold.

Nicholson, P. T. and I., Shaw (eds) 2000. Ancient Egyp-tian materials and technology. Cambridge: Cambridge University Press.

M. Müller (ed.), 2015. Household Studies in Complex So-cieties. (Micro) Archaeological and Textual Approaches, The University of Chicago Oriental Institute Seminars 10, Chicago: The University of Chicago Press, 29-60.

Shaw, I., 2004. Identity and occupation: How did Individ-uals define themselves and their work in the Egyptian New Kingdom?, w: Bourriau, J.D., and J., Phillips (eds), Invention and Innovation – The Social Context of Tech-nological Change, vol. 2, Oxford: Oxbow Books, 12-24.

Shaw, I., 2012. Ancient Egyptian Technology and Inno-vation: Transformations in Pharaonic Material Culture, London: Bristol Classic Press.

Tassie, G.J. and L.S., Owens, 2010. Standards of Ar-chaeological Excavation: A Field Guide, London: Golden House Publications.

Wendrich, W., 1991. Who is afraid of basketry? A guide to recording basketry and cordage for archaeologists and ethnographers, Leiden: Centre for Non-Western Studies of Leiden University Publications.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: student zna i rozumie

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii osadniczej

K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii osadniczej

K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących archeologii osadniczej

Umiejętności: student potrafi:

K_U03 samodzielnie interpretować źródła archeologiczne pochodzące z kontekstów osadniczych, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy

K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii osadniczej

K_U10 rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację

K_U12 rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne pochodzące z kontekstów osadniczych

K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi aktywnościami i i wytwórczością rzemieślniczą

K_U14 zastosować odpowiednie metody i techniki archeologiczne do pracy z zabytkami ruchomymi pochodzącymi z kontekstów osadniczych

K_U17 przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu opracowania zabytków ruchomych pochodzących z kontekstów osadniczych

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu starożytnych aktywności i rzemiosła

K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceny będą wystawiane na podstawie aktywności na zajęciach oraz na podstawie jednej prezentacji wybrane-go zagadnienia z metod analizy zabytku lub grupy zabyt-ków ze starożytnego Egiptu. Dopuszczalna jedna nie-usprawiedliwiona nieobecność.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Agnieszka Ryś-Jarmużek
Group instructors: Agnieszka Ryś-Jarmużek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)