University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Experiments, experience, and public archaeology

General data

Course ID: 2800-DKEKS
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Experiments, experience, and public archaeology
Name in Polish: Badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

supplementary

Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mające na celu przybliżenie wybranych zagadnień z obszaru archeologii publicznej oraz badań eksperymentalnych w archeologii.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z problematyką archeologii publicznej, badań eksperymentalnych oraz doświadczaniem w archeologii i objaśnienie relacji miedzy tymi elementami. Równocześnie, uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób przeprowadzać eksperymenty, efektywnie popularyzować wiedzę archeologiczną, jakie są przydatne narzędzia w edukacji, a także jaką ma rolę spełniać archeolog w przestrzeni publicznej. W trakcie zajęć omawiane są przykłady wybranych eksperymentów i wydarzeń popularnonaukowych realizowanych w Polsce i na świecie. W efekcie studenci mają nabyć wiedzę, która umożliwi im samodzielne przygotowanie i realizację projektów w zakresie badań eksperymentalnych i popularyzacji archeologii. Zajęcia zakładają aktywne uczestnictwo studentów w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Treści programowe:

1. Czym są badania eksperymentalne, doświadczanie i archeologia publiczna?

2. Co daje nam archeologia eksperymentalna?

3. Czy możemy doświadczać przeszłości?

4. Jaką rolę spełnia archeolog w przestrzeni publicznej?

5. Jak efektywnie edukować i popularyzować wiedzę archeologiczną?

6. Przegląd wybranych eksperymentów przeprowadzonych w Polsce i Europie.

7. Przegląd wybranych wydarzeń o charakterze popularnonaukowym.

8. Z wizytą w Biskupinie - archeologia doświadczalna i popularyzacja na terenie rezerwatu przy Muzeum Archeologicznym w Biskupinie.

9. Przedstawienie propozycji własnych projektów o charakterze popularnonaukowym lub badań eksperymentalnych.

10. Uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Bibliography: (in Polish)

Chowaniec R. 2010. Dziedzictwo archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i promocji, Warszawa.

Coles J. 1977. Archeologia eksperymentalna, Warszawa.

Comis L. 2010. Experimental Archeology: methodology and new perspectives in Archeological Open Air Museums, EuroREA 7, s. 9-12.

Cunningham, J. Heeb, R. Paardekooper (red.) 2008. Experiencing Archaeology by Experiment, Exeter.

Ferguson J.R. (red.) 2010. Designing Experimental Research in Archaeology. Examining Technology Through Production and Use, Colorado.

Gürsu, I. (red.) 2019. Public archaeology: theoretical approaches and current practices, London.

Harding A. F. (red.) 1999. Experiment and Design. Archaeological Studies in Honour of John Coles, Oxford and Oakville.

Hurcombe L. 2004. Experimental Archaelogy. W: C. Renfrew, P. Bahn (red.), Archaeology: The Key Concepts, London, s. 83–87.

Mathieu J. R. (red.) 2002. Experimental archaeology, replicating past objects, behaviors and processes, BAR International Series 1035, Oxford.

Moshenska G. (red.) 2017. Key concepts in public archaeology, London.

Outram A. K. 2008. Introduction to experimental Archaeology, World Archaeology 40 (1), s. 1–6.

Pawleta M. 2016 Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej, Poznań.

Petersson B., Narmo L.E. (red.) 2011. Experimental Archaeology. Between Enlightenment and Experience, Värnamo.

Shimada I. 2005. Experimental Archaeology, W: H.D.G. Maschner, C. Chippindale (red.), Handbook of Archaeological Methods, vol. I, Lanham, New York, Toronto, Oxford, s. 603–642.

Stone P., Planel P.G. (red.) 1999. The Constructed Past. Experimental archeology, education and the public, London–New York.

Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A. (red.) 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.

Williams, H., Pudney, C., Ezzeldin, A. (red.) 2019. Public archaeology: arts of engagement, Oxford.

Public Archeology (czasopismo)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologicznych badaniach eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologicznych badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W11 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących badań eksperymentalnych i archeologii publicznej

K_W17 ma podstawową wiedzę i orientację we współczesnym muzealnictwie oraz propagowaniu

dziedzictwa kulturowego

K_W19_ zna podstawowe zasady etyki zawodowej archeologa

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych w zakresie przeprowadzonych na nich badań eksperymentalnych i ich popularyzacji i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych

K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii eksperymentalnej i archeologii publicznej, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U24 współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności z zakresu archeologicznych badań eksperymentalnych oraz archeologii publicznej oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów

K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka

K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka

K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności

K_K07 uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego

K_K08 wypełniania obowiązków związanych z upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie

archeologicznym w społeczeństwie

K_K09 inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych

K_K10 uznania społecznej roli archeologii

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie własnego projektu upowszechniającego wiedzę archeologiczną lub badań eksperymentalnych. Uwzględniany jest również aktywny udział słuchaczy (dyskusja) w zajęciach oraz uczestnictwo w wybranym wydarzeniu popularnonaukowym lub przygotowanie treści z zakresu archeologii do mediów społecznościowych.

Kryteria oceny:

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z niedociągnięciami

2,0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Katarzyna Pyżewicz
Group instructors: Katarzyna Pyżewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)