(in Polish) Etnoarcheologia w warsztacie archeologa
General data
Course ID: | 2800-DKETNOARCH |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Etnoarcheologia w warsztacie archeologa |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | supplementary |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym samodzielną analizę literatury. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem prowadzonych zajęć będzie zapoznanie studentów z wynikami badań etnoarcheologicznych prowadzonych w Nowym Świecie, Europie i Oceanii, ze szczególnym uwzględnieniem dorzecza Nilu (Egipt, Sudan, Etiopia), Bliskiego Wschodu oraz Afryki Subsaharyjskiej. Dzięki takiemu zakresowi terytorialnemu, uczestnicy będą mogli przyjrzeć się możliwie szerokiemu spektrum podejść i tematów badawczych, co w przyszłości może ułatwić planowanie własnych badań. W trakcie zajęć poddawane dyskusji będą również liczne rozwiązania teoretyczne stosowane przez etnoarcheologów. Studenci zostaną zaznajomieni między innymi z problemem analogii, archeologią współczesności, zwrotowi ku rzeczom, archeologią pamięci i tożsamości, etnoarcheometrią i etnohistorią. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium, z racji swej formy będzie polem do dyskusji nad możliwie najszerszym spektrum badań etnoarcheologicznych prowadzonych na prawie każdym kontynencie. Zajęcia wprowadzą uczestników w historię etnoarcheologii oraz ukażą jej zróżnicowanie zarówno metodologiczne jak i tematyczne. Wstęp historyczny umożliwi płynne przejście do pytania o to, kogo badać? Tak postawione pytanie zaprowadzi uczestników do kwestii postkolonializmu i problemu "żywej skamieliny". Uzbrojeni w klasyczne teorie antropologiczne, studenci zmierzą się z problemem analogii w etnoarcheologii oraz zwrotowi ku materialności. Stąd prowadzi już prosta droga do etnoarcheologii działającej wespół z archeologią współczesności. Na tak przygotowany "teoretyczny szkielet" nanoszone będą warstwy składające się z określonych case studies. Traktować będziemy je jako sposób zobrazowania wymienionych powyżej problemów i rozwiązań teoretycznych. Co najważniejsze jednak, pozwolą one na przyjrzenie się tak istotnym z punktu widzenia archeologa kwestiom jak: technologia, funkcja, pożywienie, osadnictwo i społeczności mobilne, ciało, rytuał etc. Podczas każdych z zajęć omawiane będą teksty naukowe pochodzące z badań prowadzonych w szeroko pojętym Nowym Świecie oraz Europie i Oceanii. Studenci pracować będą głównie na tekstach dotyczących społeczności zamieszkujących dorzecze Nilu (Egipt, Sudan, Etiopia), Afrykę Subsaharyjską i Bliski Wschód. Teksty te będą podstawą do prowadzenia dyskusji w ramach konwersatorium, stąd ich znajomość będzie kluczowa z punktu widzenia prowadzonych zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Arthur, J. W. (2021). Beer, ritual, and identity: Ethnoarchaeological and archaeological study in Konso, southern Ethiopia. Journal of Anthropological Archaeology, 64, 101350. Biagetti, S., & Lugli, F. (Eds.). (2016). The intangible elements of culture in ethnoarchaeological research (p. 78). New York: Springer. Cantin, N., & Mayor, A. (2018). Ethno-archaeometry in eastern Senegal: The connections between raw materials and finished ceramic products. Journal of Archaeological Science: Reports, 21, 1181-1190. David, N., & Kramer, C. (2001). Ethnoarchaeology in Action (Cambridge World Archaeology). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781316036488 Gosselain, O. P. (2016). To hell with ethnoarchaeology!. Archaeological dialogues, 23(2), 215-228. Heider, K. G. (1967). Archaeological assumptions and ethnographical facts: a cautionary tale from New Guinea. Southwestern Journal of Anthropology, 23(1), 52-64. Hodder, I. (2012). The Present Past: An Introduction to Anthropology for Archeologists. Pen and Sword. Krupa-Ławrynowicz, A., & Ławrynowicz, O. (2019). Etnoarcheologia w praktyce. Z badań niedawnej przeszłości. Archaeologia Historica Polona, 27, 299–318. https://doi.org/10.12775/AHP.2019.015 Marciniak, A., & Yalman, N. (Eds.). (2013). Contesting Ethnoarchaeologies: Traditions, Theories, Prospects. Springer. Nicholson, P., & Patterson, H. (1985). Pottery making in Upper Egypt: an ethnoarchaeological study. World Archaeology, 17(2), 222-239. Tobert, N. (1985). Craft specialisation: a seasonal camp in Kebkebiya. World archaeology, 17(2), 278-288. Wendrich, W., & Van Der Kooij, G. (Eds.). (2002). Moving Matters: Ethnoarchaeology in the Near East: Proceedings of the International Seminar Held in Cairo, 7-10 December 1998 (No. 111). Research School of Asian, African, and Amerindian Studies, Universiteit Leiden. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA uczestnik: • Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie etnoarcheologii (K_W08) • Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii i antropologii kulturowej (K_W09) • Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11) • Zna i rozumie podstawowe metody analizy przekazów ustnych (K_W12) • Zna podstawowe zasady etyki zawodowej w badaniach etnograficznych i archeologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań w ramach archeologii współczesności (K_W19) UMIEJĘTNOŚCI uczestnik: • Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie etnoarcheologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U04) • Uzyskuje umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla etnoarcheologii (K_U09) • Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu etnoarcheologii (K_U17) • Umie pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu etnografii oraz archeologii (K_U19) • Potrafi zaplanować pracę w zakresie etnoarcheologicznych badań terenowych (K_U22) • Umie współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U24) KOMPETENCJE uczestnik: • Potrafi docenić niepowtarzalną wartość źródeł etnograficznych i archeologicznych oraz ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03) • Potrafi wykorzystać posiadaną przez siebie wiedzę na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05) • Uznaje własną odpowiedzialność za zachowanie materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego (K_K07) • Inicjuje współpracę ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac etnograficznych i archeologicznych (K_K09) • Uznaje społeczną rolę archeologii i antropologii kulturowej (K_K10) • Dąży do poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena wystawiana będzie na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć oraz krótkiej (15min) prezentacji wybranego zagadnienia lub tekstu wskazanego przez prowadzącego. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.