University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Etnoarcheologia w warsztacie archeologa

General data

Course ID: 2800-DKETNOARCH
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Etnoarcheologia w warsztacie archeologa
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

supplementary

Prerequisites (description):

(in Polish) Wymagana znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym samodzielną analizę

literatury.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem prowadzonych zajęć będzie zapoznanie studentów z wynikami badań etnoarcheologicznych prowadzonych w Nowym Świecie, Europie i Oceanii, ze szczególnym uwzględnieniem dorzecza Nilu (Egipt, Sudan, Etiopia), Bliskiego Wschodu oraz Afryki Subsaharyjskiej. Dzięki takiemu zakresowi terytorialnemu, uczestnicy będą mogli przyjrzeć się możliwie szerokiemu spektrum podejść i tematów badawczych, co w przyszłości może ułatwić planowanie własnych badań.

W trakcie zajęć poddawane dyskusji będą również liczne rozwiązania teoretyczne stosowane przez etnoarcheologów. Studenci zostaną zaznajomieni między innymi z problemem analogii, archeologią współczesności, zwrotowi ku rzeczom, archeologią pamięci i tożsamości, etnoarcheometrią i etnohistorią.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium, z racji swej formy będzie polem do dyskusji nad możliwie najszerszym spektrum badań etnoarcheologicznych prowadzonych na prawie każdym kontynencie. Zajęcia wprowadzą uczestników w historię etnoarcheologii oraz ukażą jej zróżnicowanie zarówno metodologiczne jak i tematyczne. Wstęp historyczny umożliwi płynne przejście do pytania o to, kogo badać? Tak postawione pytanie zaprowadzi uczestników do kwestii postkolonializmu i problemu "żywej skamieliny". Uzbrojeni w klasyczne teorie antropologiczne, studenci zmierzą się z problemem analogii w etnoarcheologii oraz zwrotowi ku materialności. Stąd prowadzi już prosta droga do etnoarcheologii działającej wespół z archeologią współczesności.

Na tak przygotowany "teoretyczny szkielet" nanoszone będą warstwy składające się z określonych case studies. Traktować będziemy je jako sposób zobrazowania wymienionych powyżej problemów i rozwiązań teoretycznych. Co najważniejsze jednak, pozwolą one na przyjrzenie się tak istotnym z punktu widzenia archeologa kwestiom jak: technologia, funkcja, pożywienie, osadnictwo i społeczności mobilne, ciało, rytuał etc.

Podczas każdych z zajęć omawiane będą teksty naukowe pochodzące z badań prowadzonych w szeroko pojętym Nowym Świecie oraz Europie i Oceanii. Studenci pracować będą głównie na tekstach dotyczących społeczności zamieszkujących dorzecze Nilu (Egipt, Sudan, Etiopia), Afrykę Subsaharyjską i Bliski Wschód. Teksty te będą podstawą do prowadzenia dyskusji w ramach konwersatorium, stąd ich znajomość będzie kluczowa z punktu widzenia prowadzonych zajęć.

Bibliography: (in Polish)

Arthur, J. W. (2021). Beer, ritual, and identity: Ethnoarchaeological and archaeological study in Konso, southern Ethiopia. Journal of Anthropological Archaeology, 64, 101350.

Biagetti, S., & Lugli, F. (Eds.). (2016). The intangible elements of culture in ethnoarchaeological research (p. 78). New York: Springer.

Cantin, N., & Mayor, A. (2018). Ethno-archaeometry in eastern Senegal: The connections between raw materials and finished ceramic products. Journal of Archaeological Science: Reports, 21, 1181-1190.

David, N., & Kramer, C. (2001). Ethnoarchaeology in Action (Cambridge World Archaeology). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781316036488

Gosselain, O. P. (2016). To hell with ethnoarchaeology!. Archaeological dialogues, 23(2), 215-228.

Heider, K. G. (1967). Archaeological assumptions and ethnographical facts: a cautionary tale from New Guinea. Southwestern Journal of Anthropology, 23(1), 52-64.

Hodder, I. (2012). The Present Past: An Introduction to Anthropology for Archeologists. Pen and Sword.

Krupa-Ławrynowicz, A., & Ławrynowicz, O. (2019). Etnoarcheologia w praktyce. Z badań niedawnej przeszłości. Archaeologia Historica Polona, 27, 299–318. https://doi.org/10.12775/AHP.2019.015

Marciniak, A., & Yalman, N. (Eds.). (2013). Contesting Ethnoarchaeologies: Traditions, Theories, Prospects. Springer.

Nicholson, P., & Patterson, H. (1985). Pottery making in Upper Egypt: an ethnoarchaeological study. World Archaeology, 17(2), 222-239.

Tobert, N. (1985). Craft specialisation: a seasonal camp in Kebkebiya. World archaeology, 17(2), 278-288.

Wendrich, W., & Van Der Kooij, G. (Eds.). (2002). Moving Matters: Ethnoarchaeology in the Near East: Proceedings of the International Seminar Held in Cairo, 7-10 December 1998 (No. 111). Research School of Asian, African, and Amerindian Studies, Universiteit Leiden.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

uczestnik:

• Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie etnoarcheologii (K_W08)

• Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii i antropologii kulturowej (K_W09)

• Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11)

• Zna i rozumie podstawowe metody analizy przekazów ustnych (K_W12)

• Zna podstawowe zasady etyki zawodowej w badaniach etnograficznych i archeologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań w ramach archeologii współczesności (K_W19)

UMIEJĘTNOŚCI

uczestnik:

• Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie etnoarcheologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U04)

• Uzyskuje umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla etnoarcheologii (K_U09)

• Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu etnoarcheologii (K_U17)

• Umie pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu etnografii oraz archeologii (K_U19)

• Potrafi zaplanować pracę w zakresie etnoarcheologicznych badań terenowych (K_U22)

• Umie współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych (K_U24)

KOMPETENCJE

uczestnik:

• Potrafi docenić niepowtarzalną wartość źródeł etnograficznych i archeologicznych oraz ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03)

• Potrafi wykorzystać posiadaną przez siebie wiedzę na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05)

• Uznaje własną odpowiedzialność za zachowanie materialnego i niematerialnego dziedzictwa kulturowego (K_K07)

• Inicjuje współpracę ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac etnograficznych i archeologicznych (K_K09)

• Uznaje społeczną rolę archeologii i antropologii kulturowej (K_K10)

• Dąży do poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena wystawiana będzie na podstawie aktywności i przygotowania do zajęć oraz krótkiej (15min) prezentacji wybranego zagadnienia lub tekstu wskazanego przez prowadzącego.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)