Man in prehistory (Paleolithic – Early Iron Age)
General data
Course ID: | 2800-DOCZ |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Man in prehistory (Paleolithic – Early Iron Age) |
Name in Polish: | Człowiek w pradziejach |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia składają się z trzech paneli tematycznych, których celem jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką archeologii pradziejowej. Tematyka konwersatorium obejmuje zagadnienia związane z rozwojem człowieka i jego kultury w epoce kamienia, brązu i wczesnej epoce żelaza. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia składają się z trzech paneli tematycznych, których celem jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką archeologii pradziejowej. W ramach poszczególnych paneli poruszane są następujące zagadnienia: I. Paleolit i mezolit: 1. PERIODYZACJA PRADZIEJÓW 2. OD AUSTRALOPITEKA DO HOMO ERECTUS 3. CO TO ZNACZY BYĆ CZŁOWIEKIEM. 4. OSADNICTWO ORAZ PODSTAWY GOSPODARKI W GÓRNYM PALEOLICIE I MEZOLICIE 5. ROZWÓJ ZACHOWAŃ SYMBOLICZNYCH I DUCHOWYCH W GÓRNYM PALEOLICIE I MEZOLICIE II. Neolit: 1. OKRES NEOLITU – REWOLUCJA CZY KONIECZNOŚĆ? 2. OD ŁOWCY DO ROLNIKA. PRZYCZYNY ROZWOJU GOSPODARKI WYTWÓRCZEJ 3. KULTURA MATERIALNA NEOLITU 4. DYFUZJA NEOLITYCZNA W EUROPIE III. Epoka brązu i wczesna epoka żelaza: 1. EPOKA BRĄZU – PODSTAWY PODZIAŁU CHRONOLOGICZNEGO I KULTUROWEGO 2. POCZĄTKI EPOKI BRĄZU W EUROPIE ŚRODKOWEJ. 3. KULTURA MATERIALNA I DUCHOWA EPOKI BRĄZU 4. WIELKA ZMIANA – ROZWÓJ ZIEM POLSKICH W DOBIE PÓL POPIELNICOWYCH 5. WCZESNA EPOKA ŻELAZA |
Bibliography: |
(in Polish) Kozłowski J. K., 2005, Świat przed rewolucją neolityczną. Wielka historia świata. Tom 1, Kraków Kaczanowski P., Kozłowski J. K., 1998, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), t. 1, Kraków Śliwa J., red., 2005. Wielka Historia Świata, t. 2. Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego. Kraków. Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa 2002 Kozłowski J. K., 1999, Prehistoria. Encyklopedia Historyczna Świata. Tom 1, Kraków |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza • ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii pradziejowej w systemie nauk historycznych oraz społeczno-kulturowej przeszłości człowieka; K_W01 • zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii pradziejowej; K_W02 • ma uporządkowaną wiedzę ogólną o kulturach archeologicznych w epoce kamienia, brązu i żelaza z uwzględnieniem podstawowej terminologii i teorii badawczych; K_W04 • ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii pradziejowej; K_W08 • ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych; K_W14 • ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności; K_W15 Umiejętności • umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U03 • potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii pradziejowej; K_U08 • potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej społeczeństw pradziejowych; K_U09 • rozpoznaje, analizuje i wykorzystuje teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa historycznego; K_U10 • potrafi wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi; K_U12 Kompetencje • uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych kultur pradziejowych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02 • ma świadomość niepowtarzalnej wartości zabytków archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03 • ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K06 • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium zaliczeniowe w sesji egzaminacyjnej z całości omawianego materiału. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie min. 51% punktów z całości testu. Przewidywany jest dodatkowy termin egzaminu w sesji poprawkowej. Każdemu studentowi przysługują dwa podejścia do zaliczenia. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium zaliczeniowego jest posiadanie maksymalnie dwóch nieobecności w semestrze. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU KON
KON
W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 92 places
|
|
Coordinators: | Marcin Białowarczuk, Sylwia Domaradzka, Katarzyna Pyżewicz | |
Group instructors: | Marcin Białowarczuk, Sylwia Domaradzka, Katarzyna Pyżewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU KON
KON
W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 92 places
|
|
Coordinators: | Marcin Białowarczuk, Sylwia Domaradzka, Katarzyna Pyżewicz | |
Group instructors: | Marcin Białowarczuk, Sylwia Domaradzka, Katarzyna Pyżewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.