University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Laboratorium i warsztat opisu zabytków - szczątki organiczne

General data

Course ID: 2800-DOLAB-SZ
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Laboratorium i warsztat opisu zabytków - szczątki organiczne
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Zajęcia obowiązkowe dla I roku studiów I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zapoznanie studentów z typami szczątków organicznych odkrywanych podczas badań archeologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem kości ludzkich, kości zwierzęcych i szczątków roślinnych. Prezentowane zostaną podstawowe informacje dotyczące metod eksploracji, dokumentacji i możliwości analizy materiałów w obrębie każdego z typów omawianych szczątków.

Full description: (in Polish)

Badania bioarcheologiczne stanowią ważne źródło informacji na temat dawnych społeczności, ich diety i środowiska w jakim żyły. Podstawowym celem kursu jest wprowadzenie do specyfiki badań nad szczątkami organicznymi znajdowanymi w obiektach i warstwach archeologicznych.

Interpretacja wyników badań archeobotanicznych w znacznym stopniu uzależniona jest od typu stanowiska archeologicznego, sposobu próbkowania i obróbki laboratoryjnej pozyskanych próbek dlatego też na ten aspekt badań położony będzie szczególny nacisk. Studenci zaznajomią się z typami szczątków roślinnych oraz nauczą się odróżniać je od innych ekofaktów. W grupie owoców i nasion szczególny nacisk zostanie położony na trawy, do których należą główne rośliny uprawne współczesnego świata

Tematy zajęć:

1. Wprowadzenie do specyfiki badań nad szczątkami organicznymi. Dyskusja czy szczątki organiczne stanowią zabytek archeologiczny, dyskusja artefakty a ekofakty. Inne źródła informacji na temat ludzi, zwierząt i roślin w przeszłości – ikonografia i źródła pisane.

Blok zajęć dotyczących szczątków ludzkich (UWAGA! kolejność bloków może być zmieniona).

2. Szczątki ludzkie jako źródło archeologiczne. Problemy etyczne związane ze szczątkami ludzkimi

3. Konteksty archeologiczne, w których znajdowane są szczątki ludzkie oraz typy grobów oraz pochówków – metody eksploracji i dokumentacji. Rozróżnianie szczątków ludzkich i zwierzęcych.

4. Wprowadzenie do osteologii człowieka: kończyny.

5. Wprowadzenie do osteologii człowieka: szkielet osiowy.

6. Analizy i interpretacje – o czym mówią zmarli.

Blok zajęć dotyczących szczątków zwierzęcych:

7. Charakterystyka źródeł archeozoologicznych,

8. Metody badań archeozoologicznych – identyfikacja gatunkowa i anatomiczna, ocena ilościowa szczątków,

9. Metody badań archeozoologicznych – wiek i płeć zwierząt oraz ocena morfologiczna,

10. Charakterystyka śladów na kościach zwierzęcych

11. Metody interpretacji wyników analiz archeozoologicznych

Blok zajęć dotyczących szczątków roślinnych:

12. Typy stanowisk archeologicznych i sposoby fosylizacji szczątków roślinnych.

13. Metody terenowe i laboratoryjne w badaniach archeobotanicznych, typy szczątków roślinnych.

14. Węgiel drzewny i drewno, wegetatywne części roślin.

15. Owoce i nasiona (diaspory).

16. Podstawowe sposoby interpretacji.

Uwaga! Podział tematyczny nie musi odzwierciedlać podziału na zajęcia – jeden temat może być realizowany podczas więcej niż jednego spotkania.

Bibliography: (in Polish)

Bocheński Z., Lasota-Moskalewska A., Bocheński Z., Tomek, T., Podstawy archeozoologii. Ptaki, Warszawa 2000

Brothwell D.R., Digging up bones, New York 1982

Jaskulska E., Tablice osteologiczne. Skrypt dla studentów, Warszawa 2012

Kulpa W. Nasionoznawstwo chwastów, PWRiL, Warszawa, dowolne wydanie

Lasota-Moskalewska A., Archeozoologia. Ssaki, Warszawa 2008

Lityńska-Zając M., Wasylikowa K., Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań 2005 (wybrane rozdziały)

Piontek J., Biologia populacji pradziejowych. Zarys metodyczny, Poznań 1999

Rietz E.J., Wing E.S., Zooarcheology, Cambridge 1999.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

• zna terminologię i pojęcia stosowane w metodyce badań nad pozostałościami organicznymi; K_W02

• ma podstawową wiedzę o szczątkach organicznych jako źródle archeologicznym, ich specyfice i metodologii badań; K_W03

• ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorię i metodologię dt. szczątków organicznych jako źródła archeologicznego; K_W04

• ma podstawową wiedzę o interdyscyplinarności badań nad organiką; K_W06

• zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji szczątków organicznych; K_W09

• ma podstawową wiedzę na temat dokumentowania ekofaktów; K_W10

Umiejętności

• potrafi samodzielnie interpretować wybrane szczątki organiczne, dobierając właściwe metody analityczne, oraz zaprezentować uzyskane wyniki pracy; K_U03

• rozpoznawać różne rodzaje szczątków organicznych łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację; K_U10

• rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować szczątki organiczne; K_U12

• pracować w zespole i komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej szczątków organicznych; K_U19

Kompetencje

• ma świadomość wartości źródeł organicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03

• ma świadomość konieczności krytycznej oceny interpretacji szczątków organicznych jako źródeł ze świadomością wieloaspektowości interpretacji; K_K04

• ma świadomość znaczenia szczątków organicznych dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych w dawnych społecznościach; K_K06

• rozumie znaczenie problematyki etycznej związanej z badaniami szczątków ludzkich oraz z rzetelnością i uczciwością naukową; K_K11

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (2 nieusprawiedliwione nieobecności dopuszczalne w semestrze). Zajęcia zaliczane będą na podstawie aktywności podczas zajęć (40%) oraz zadań do wykonania w obrębie każdej z trzech specjalności (60%).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 12 places more information
Coordinators: Elżbieta Jaskulska, Aldona Mueller-Bieniek, Joanna Piątkowska-Małecka
Group instructors: Elżbieta Jaskulska, Aldona Mueller-Bieniek, Joanna Piątkowska-Małecka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)