Archaeologist and his research methods
General data
Course ID: | 2800-DOWAR |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Archaeologist and his research methods |
Name in Polish: | Warsztat badawczy archeologa |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe przedmioty dla I roku |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem ćwiczeń jest praktyczne zapoznanie studentów z najważniejszymi narzędziami i metodami codziennej pracy naukowej archeologa, zarówno w zakresie koncepcji badawczych, jak i doboru odpowiednich metod i narzędzi do ich realizacji. Oznacza to także przybliżenie podstawowej wiedzy o zasadach i standardach opracowań, redagowaniu i graficznej prezentacji wyników badań, a także naukę krytycznego podejścia do materiału archeologicznego, wraz z koniecznością uwzględnienia różnych kategorii źródeł i ich specyfiki (źródła pisane, numizmatyczne, ikonograficzne, etc.), oraz nowo przyswajanej wiedzy z istniejących już opracowań. Sumą tych działań jest przygotowanie do efektywnego i poprawnego studiowania archeologii jako nauki. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) 1. Podstawowe pojęcia I: co to jest archeologia, specyfika poznania archeologicznego, periodyzacja dziejów, podziały wewnętrze dyscypliny 2. Podstawowe pojęcia II: typy stanowisk archeologicznych (osady [obozowiska, osady otwarte, osady obronne – w tym grody i zamki], cmentarzyska [płaskie i kurhanowe, ciałopalne i szkieletowe], miejsca kultu religijnego, miejsca pozyskiwania surowców i produkcji, skarby). Archeologia prahistoryczna, protohistoryczna i historyczna. Archeologia pradziejowa i archeologia klasyczna (cywilizacji antycznych) 3. Podstawowe pojęcia III: kultura archeologiczna (krąg kulturowy, horyzont kulturowy, grupa kulturowa, stanowisko eponimiczne), obiekty nieruchome i ruchome (artefakty i ekofakty). Era, epoka, okres, podokres, faza 4. Charakterystyka wybranych metod badań. Struktura procesu badawczego, przyjrzenie się realizacji procesu badawczego . |
Full description: |
(in Polish) 1. Podstawowe pojęcia I: co to jest archeologia, specyfika poznania archeologicznego, periodyzacja dziejów, podziały wewnętrze dyscypliny 2. Podstawowe pojęcia II: typy stanowisk archeologicznych (osady [obozowiska, osady otwarte, osady obronne – w tym grody i zamki], cmentarzyska [płaskie i kurhanowe, ciałopalne i szkieletowe], miejsca kultu religijnego, miejsca pozyskiwania surowców i produkcji, skarby). Archeologia prahistoryczna, protohistoryczna i historyczna. Archeologia pradziejowa i archeologia klasyczna (cywilizacji antycznych) 3. Podstawowe pojęcia III: kultura archeologiczna (krąg kulturowy, horyzont kulturowy, grupa kulturowa, stanowisko eponimiczne), obiekty nieruchome i ruchome (artefakty i ekofakty). Era, epoka, okres, podokres, faza 4. Charakterystyka wybranych metod badań. Struktura procesu badawczego, przyjrzenie się realizacji procesu badawczego 5. Podstawy klasyfikacji materiałów archeologicznych. Systemy taksonomiczne, pojęcie typu i zasady konstruowania typologii dla różnych kategorii zabytków (kryterium morfologiczne); przykłady typologii (np. ceramika, ozdoby, broń itp.). 6. Kwerenda źródłowa (archiwalna, bibliograficzna, muzealna); onomastyka i toponomastyka. Zasady konstruowania katalogów tematycznych (np. katalogu stanowisk archeologicznych). 7. Źródła (rodzaje źródeł: materialne, pisane, kartograficzne, etnograficzne etc., czynniki źródłotwórcze). Krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródła. Źródło a opracowanie. 8. Literatura naukowa (podstawowe rodzaje literatury naukowej i popularnonaukowej, charakterystyka i sposoby wykorzystania) 9. Projektowanie badań w zakresie archeologii i dostarczenie doświadczeń w zakresie ich przygotowania, realizacji i opracowania 10. Badania laboratoryjne 11. Metody i zasady wstępnej obróbki i konserwacji zabytków archeologicznych (ceramika, zabytki metalowe, zabytki z surowców organicznych [drewno, skóra, tkaniny], zabytki kamienne). Zasady przechowywania zbiorów archeologicznych i archiwizacji danych 12. Prezentowanie wyników badań: naukowe i popularyzatorskie 13. Nowe technologie w warsztacie archeologa |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Buko A., Urbańczyk P. (red.), Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa 2000 2. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 3. Fletcher M., Lock G. R., Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań 1995 4. Hodder I., Czytanie przeszłości. Współczesne podejścia do interpretacji archeologii, Poznań 1995. 5. Kobyliński Z. (red.), Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, Warszawa 1999 6. Kowalski K. M., Artefakty jako źródło poznania, Gdańsk 1996 7. Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską..., Warszawa 2002 8. Ławecka D., Wstęp do archeologii, Warszawa 2003 9. Makohonienko M., Makowiecki D., Kurnatowska Z., Studia interdyscyplinarne nad środowiskiem i kulturą w Polsce, Poznań 2007. 10. Marciniak-Kajzer Anna, Mapa w studiach archeologicznych — ilustracja czy argument?, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 63. 3, 2015, s. 527-534 11. Minta-Tworzowska D., Klasyfikacja w archeologii jako sposób wyrażania wyników badań, hipotez oraz teorii archeologicznych, Poznań 1994 12. Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie: poradnik dla studentów, Kraków 1999 13. Renfrew C., P. Bahn, Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002 14. Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004 15. Zalewska A., Teoria źródła archeologicznego i historycznego we współczesnej archeologii, Lublin 2005 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk o społeczno- kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; K_W01 – zna terminologię, periodyzacje, pojęcia i klasyfikacje stosowane w warsztacie badawczym archeologa; K_W02 - zna możliwości nowych technologii używanych w warsztacie badawczym archeologa; K_W02 – ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną i zna teorie badawcze z zakresu archeologii; K_W04 - rozumie powiązania archeologii z innymi dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych; K_W06 - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach archeologii ; K_W08 – ma uporządkowaną wiedzę o technikach badawczych stosowanych w archeologii; K_W10 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; K_W11 - zna i rozumie konieczność przeprowadzenia kwerendy źródłowej w badaniach archeologicznych; K_W11 - zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów źródłowych; K_W12 - posiada ogólną wiedzę o prowadzeniu badań naukowych i prac archeologicznych; K_W21 Umiejętności – potrafi wyszukiwać informacje zawarte w różnych źródłach i umie scharakteryzować problemy związane z różnymi aspektami prac terenowych i opracowań materiałowych; K_U02 - umie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; K_U03 - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii; K_U07 - na poziomie podstawowym umie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne; K_U10 - potrafi przytaczać aktualne tezy badawcze, dostrzega problemy związane z różnymi aspektami prac terenowych i opracowań materiałowych; K_U13 - umie teoretycznie zaplanować warsztat pracy naukowej w zakresie badań archeologicznych; K_U21 - potrafi planować swój rozwój naukowy i warsztat pracy; K_U23 Kompetencje – uznaje istotnego znaczenia dziedzictwa archeologicznego jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości; K_K02 – podkreśla znaczenie dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów pradziejowych do współczesności; K_K03 – uznaje niepowtarzalne wartości nieodnawialnych źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K05 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego; K_K07 – uznaje konieczność podkreślania rzetelności i uczciwości naukowej; K_K11 - widzi konieczność dbania o dorobek i tradycje zawodu archeologa; K_K14 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie na ocenę |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH KON
KON
KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 92 places
|
|
Coordinators: | Vadzim Beliavets, Artur Brzóska, Ludwika Jończyk, Piotr Makowski | |
Group instructors: | Vadzim Beliavets, Artur Brzóska, Ludwika Jończyk, Piotr Makowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.