Epidemics, floods, climate changes. Archaeologists hunting for natural disasters in the past
General data
Course ID: | 2800-DWEPI-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Epidemics, floods, climate changes. Archaeologists hunting for natural disasters in the past |
Name in Polish: | Epidemie, powodzie, zmiany klimatu. Archeolodzy na tropie katastrof naturalnych |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć porozmawiamy o możliwościach rekonstruowania wpływu katastrof naturalnych na rozwój dawnych społeczności ludzkich zamieszkujących Bliski Wschód, Egipt i Europę (od paleolitu do średniowiecza) przy wykorzystaniu danych archeologicznych i środowiskowych oraz źródeł pisanych. Zajęcia mają charakter konwersatorium i każde spotkanie będzie podzielone na dwie części: wprowadzenie do tematu i dyskusję. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć będziemy rozmawiać przede wszystkim o następujących zagadnieniach: (1) odrobina teorii: katastrofizm, cykle klimatyczne, pojemność środowiska, (2) metody rekonstruowania parametrów klimatu, (3) czy wynalezienie rolnictwa było odpowiedzią na zmianę klimatu? (4) wrażliwość pierwszych miast na krótkoterminowe zmiany klimatu: przykład Tell Brak (Syria), (5) wpływ wybuchów wulkanów na rolnictwo, (6) upadek cywilizacji wczesnej epoki brązu: wybuch wulkanu, katastrofa kosmiczna czy kryzys polityczny? (7) upadek cywilizacji sumeryjskiej jako skutek zmiany biegu Eufratu w II tysiącleciu p.n.e. (8) wybuch Santorynu a upadek cywilizacji minojskiej, (9) czasy barbarzyńców: przejście od epoki brązu do epoki żelaza w Europie i Azji, (10) epidemie chorób zakaźnych w starożytności: od Biblii po Zarazę Justyniana, (11) pierwsza pandemia dżumy i przejście od starożytności do średniowiecza, (12) pełzające katastrofy: deforestacja i wyjałowienie gleby. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowa literatura do poszczególnych zagadnień zostanie podana podczas zajęć. Przed zajęciami warto przeczytać ten artykuł: Degroot, D., Anchukaitis, K., Bauch, M. et al. Towards a rigorous understanding of societal responses to climate change. Nature 591, 539–550 (2021). |
Learning outcomes: |
(in Polish) W02 student zna pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii; W03 student ma wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; W08 student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych; W10 student rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii. U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji; U02 student potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując 2 krytycznej analizy i twórczej interpretacji; U05 student potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów; U08 student posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej. K01 student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; K03 student jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka; K04 student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji; K05 student jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena zostanie wyznaczona na podstawie liczby punktów; obecność na zajęciach = 1 pkt za każde spotkanie, dłuższa przygotowana wcześniej wypowiedź = 5 pkt, spontaniczna sensowna wypowiedź podczas zajęć = 1 pkt; sposób przeliczania punktów na ocenę: 0-13 pkt = ndst, 14-17 pkt = dst, 18-21 pkt = db, 22-25 pkt = bdb, powyżej 26 punktów – ocena do wyboru przez studenta |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Arkadiusz Sołtysiak | |
Group instructors: | Arkadiusz Sołtysiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Arkadiusz Sołtysiak | |
Group instructors: | Arkadiusz Sołtysiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.