University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Konstandinos Kawafis and his ancient world

General data

Course ID: 2800-DWFEN-OG
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Konstandinos Kawafis and his ancient world
Name in Polish: Archeologia jako fenomen kulturowy
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student posiada

podstawową wiedzę z


zakresu historii Europy

i elementarną wiedzę z

zakresu archeologii

klasycznej i historii

sztuki.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Eksploracje archeologiczne od wieków fascynują i przyciągają uwagę; zarówno w przeszłości, jak i obecnie wykorzystywane są przezkinematografię, media i polityków. Proponowane zajęcia mające interdyscyplinarny charakter, są próbą opowiedzenia o kluczowych momentach w dziejach śródziemnomorskiej,ich roli w kulturze artystycznej, modzie,polityce i

kinematografii.

Full description: (in Polish)

Myślenie

archeologiczne

humanistów

przyczyniło się do

narodzin Renesansu,

czyli próby odrodzenia

antyku klasycznego,

wykopaliska w

miastach Wezuwiusza

wywołały zjawisko

zwane Grand Tour’em,

czyli podróżowanie

śladami antyku i badań

archeologicznych, a

odkrycia archeologów

w Mezopotamii, Syrii i

Egipcie doprowadziły

do pogłębionych

studiów nad Biblią i

narodzinami wielkich

cywilizacji.

Archeologiczne

eksploracje Rzymu,

odkopywanie

Herkulanum i

Pompejów, wyprawa

Napoleona do Egiptu,

prace badawcze w

Niniwie, Karnaku i

Luksorze, w Olimpii,

Pergamonie i Delfach

wpisane były w

budowanie prestiżu

wielkich państw –

niejako spadkobierców

dawnych imperiów. Do

takiego traktowania

archeologii wrócili

Mussolini i Hitler, co

przyniosło ogromną

falę zainteresowań

archeologią i

kompleksami

archeologicznymi, jak

Park archeologiczny

Via Appia czy Via dei

Fori Imperiali w

Rzymie. Archeologia

śródziemnomorska

odegrała wielką rolę

kulturotwórczą również

w Polsce, dzięki

spektakularnym

odkryciom – m.in. w

Aleksandrii, Palmyrze,

w Faras, na Cyprze i

Ptolemais. Fascynacja

archeologią przyniosła

też wiele

superprodukcji

filmowych z

opowieścią o Indianie

Jonesie na czele.

Fenomen archeologii

od czasów Renesansu

po dzień dzisiejszy

czeka na pogłębioną,

interdyscyplinarną

eksplorację; próba

takiej eksploracji, z

włączeniem

rekonstrukcji w 3D jest

zawarta w

proponowanych

zajęciach.

Bibliography: (in Polish)

Marchand, S. L., Down

from Olympus:

Archaeology and

Philhellenism in

Germany, 1750 - 1970.

Princeton, NJ:

Princeton Univ. Press,

1996; Michałowski, K,

Od Edfu do Faras,

Warszawa 1972;

Miziołek, J., Villa of

Pliny the Younger in

an Eighteenth Century

Vision, Rome 2016;

Miziołek, Jerzy, Nel

segno do „Quo vadis”,

Roma 2017; Parslow,

Ch., C, Rediscovering

Antiquity, Cambridge

1986; Weiss, R.,

Renaissance

Discovery of Classical

Antiquity, Oxford 1973;

Szyłak, Jerzy, Kino

nowej przygody,

Gdańsk 2014; J.

Miziołek, Troja,

Pompeje we Florencji,

Muzeum Akropolu

i Sen Parysa

Skanseny archeologic

e i archeologia

eksperymentalna,

Krosno 2012, pp. 35 –

54.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin w postaci

testu, który ściśle

odnosi się do tematyki

podjętej w wykładach i

zawartych w podanej

literaturze przedmiotu

udostępnionej przez

wykładowcę w postaci

pdf-ów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)