University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cognitive archaeology, or what were they thinking?

General data

Course ID: 2800-DWKOG-OG
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cognitive archaeology, or what were they thinking?
Name in Polish: Archeologia kognitywna, czyli co oni sobie myśleli
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Prezentacja współczesnych teorii i metod dotyczących możliwości interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur.


Analiza materiału kultur niepiśmiennych oraz posiadających pismo. Konfrontacja źródeł historycznych i materiału archeologicznego, wykorzystanie analogii etnograficznych, badań psychologicznych itd.


Przedstawienie możliwie jak najszerszej i zróżnicowanej tematyki związanej z "niematerialnymi" aspektami życia twórców dawnych kultur (interpretacja sztuki, zagadnień związanych ze statusem społecznym, rolą płci, wiekiem, tożsamością etniczną, wierzeniami, religią, rolą jednostki itd.)

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie przedstawienie współczesnych teorii i metod badawczych pozwalających archeologom podejmować próby rekonstrukcji, interpretacji i zrozumienia sposobów myślenia przedstawicieli dawnych kultur. Będziemy przede wszystkim analizować materiały kultur niepiśmiennych, ale nie będzie to regułą (pomocne okażą się analogie etnograficzne oraz wyniki badań na stanowiskach historycznych).

Full description:

The course will present the main contemporary theories and approaches that allow archaeologists to attempt to reconstruct, interpret and understand the ways in which representatives of ancient cultures thought. We will mainly analyze the materials of illiterate cultures, but this will not be the rule (ethnographic analogies and the results of excavations on historical sites will also be of some help).

We will try to answer questions such as: How can we explore the worldview of people who have not left behind any written documents? What did they think about the universe, nature, about the place occupied by man, supernatural beings, plants and animals, as well as elements of the landscape? How can we reconstruct ancient religious beliefs and practices? What are the results we can expect from this type of research using different approaches? Were ancient cultures more religious than we are? What was the status and social role of the representatives of various groups (distinguished on the basis of gender, age, their physical and psychic condition, family ties, ethnicity)? What function did iconography, music and dance play in these cultures? cancan we say something about the feelings of our ancestors? What made them laugh, what frightened them, what surprised them? In short: what were they thinking?

Bibliography: (in Polish)

Baxter, J. E.

2005 The Archaeology of Childhood. Children, Gender, and Material Culture. Altamira Press, Walnut Creek.

Bentley, A. et al. (red.)

2007 Handbook of Archaeological Theories. (wybrane artykuły)

Claassen, C. (red.)

1992 Exploring Gender through Archaeology. Prehistory Press, Madison. (wybrane artykuły)

Conkey, J. M. i M. W. Gero (red.)

1991 Engendering Archaeology. Women and Prehistory. Blackwell Publ., Oxford. (wybrane artykuły)

Diaz-Andreu, M. et al. (red.)

2005 The Archaeology of Identity. Approaches to Gender, Age, Status, Ethnicity and Religion. Routledge, New York.

Insoll, T. (red.)

1999 Case Studies in Archaeology of World Religions. The Proceedings of the Cambridge Conference. BAR International Series 755. Oxford. (wybrane artykuły)

2004 Belief in the Past. The Proceedings of the 2002 Manchester Conference on Archaeology and Religion. BAR International Series 1212. Oxford. (wybrane artykuły)

2007 The Archaeology of Identities. A Reader. Routledge, New York. (wybrane artykuły)

Renfrew, C. i P. Bahn

2002 Archeologia. Teorie i metody. Prószyński i S-ka. Warszawa (Rozdział X)

Renfrew, C. i E. B. W. Zubrow (red.)

1994 The Ancient Mind: Elements of a Cognitive Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge. (wybrane artykuły)

Schmidt, R. A. i B. L. Voss (red.)

2000 Archaeologies of Sexuality. Routledge, London – New York. (wybrane artykuły)

Steadman, S. R.

2009 Archaeology of Religion. Cultures and their Beliefs in Worldwide Context. Left Coast Press, Walnut Creek.

Learning outcomes:

1. Knowledge of the main theories, concepts, approaches and terminology used in contemporaneous “archaeology of the mind”.

2. Basic ability to evaluate and discuss concepts, methods and case studies (verbally and in writing) analyzed by cognitive archaeologists, gender archaeologist and archaeologists of religion.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności

Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji)

Referat (prezentacja multimedialna) na wybrany lub zadany temat

Praca pisemna na wybrany/zadany temat lub kolokwium końcowe

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Janusz Wołoszyn
Group instructors: Janusz Wołoszyn
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)