Scandinavia in the Viking Age
General data
Course ID: | 2800-DWWIK-OG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Scandinavia in the Viking Age |
Name in Polish: | Skandynawia w epoce Wikingów |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są dziejom Skandynawii w okresie wikińskim. Zostaną omówione kwestie dotyczące życia i śmierci wikingów oraz ich wypraw grabieżczych, handlowych i osadniczych. Kto był wikingiem i dlaczego, jak było zorganizowane społeczeństwo wikińskie, jak wyglądała ich gospodarka i osadnictwo. Omówione zostaną kierunki ekspansji wikingów oraz przyczyny ich wypraw. Przedstawiony zostanie również świat wierzeń i mitów wikingów oraz ich sztuka. Wspomniana zostanie także kwestia obecności i roli Skandynawów na ziemiach polskich w okresie wczesnego średniowiecza. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone są dziejom Skandynawii w okresie wikińskim. Zostaną omówione kwestie dotyczące życia i śmierci wikingów oraz ich wypraw grabieżczych, handlowych i osadniczych. Kto był wikingiem i dlaczego, jak było zorganizowane społeczeństwo wikińskie, jak wyglądała ich gospodarka i osadnictwo. Omówione zostaną kierunki ekspansji wikingów oraz przyczyny ich wypraw. Przedstawiony zostanie również świat wierzeń i mitów wikingów oraz ich sztuka. Wspomniana zostanie także kwestia obecności i roli Skandynawów na ziemiach polskich w okresie wczesnego średniowiecza. 1.) Wprowadzenie Wprowadzenie w tematykę zajęć. Lokalizacja, geografia i klimat Skandynawii. 2.) Skandynawia przed epoką wikingów Przedstawienie dziejów Skandynawii i zamieszkujących ją ludów przed nastaniem epoki wikińskiej. Okres od początków osadnictwa w Skandynawii u schyłku epoki lodowcowej do początków epoki wikińskiej. 3.) Wikingowie i epoka wikingów Znaczenie i pochodzenie nazwy - wiking, kiedy się rozpoczęła i kiedy zakończyła epoka wikingów. Przyczyny wypraw łupieżczych, handlowych i osadniczych Skandynawów. 4). Społeczeństwo skandynawskie w epoce wikingów 2 Struktura społeczna, Rola kobiet i mężczyzn w społeczeństwie wikińskim. Cykl zycia – narodziny, życie, śmierć, ślub wikingów. Wygląd i strój, życie domowe. 5). Gospodarka Działalność gospodarcza Skandynawów w okresie wikińskim - - produkcja żywności, uprawa roli, hodowla, rzemiosło i handel, wagi, monety i ceny. 6.) Walka i wojna Broń wikingów, wojownicy Odyna - berserkowie i ulfhednar, kobiety wojowniczki, czy rzeczywiście istniały? 7.) Religia, mitologia i kult Mitologia, stworzenie świata, świat bogów, obrzędy religijne, ofiary z ludzi i zwierząt 8). Śmierć i życie po śmierci – zwyczaje pogrzebowe Krainy zmarłych, jak grzebano wikingów 9.) Żelazem spajane węże - Statki wikingów, podstawa sukcesu Łódź symbol wikingów, jak wyglądały łodzie, jakie były ich rodzaje, jak je konstruowano i jak nimi nawigowano 10.) Fara i viking – najazdy, grabieże, eksploracja i osadnictwo Wyprawy wikingów 10.a.) Preludium – napady na ludy bałtyjskie i fińskie 10.b) Skarby wschodu – wojna i handel z Europą Wschodnią 10.c) Krwiożerczy, gniewny, całkowicie pogański lud – wojenne i łupieżcze wyprawy na zachód Europy 10.d. Dzicy i zaprzysięgli poganie – ekspansja na południe 10e.) Wikińscy odkrywcy – ekspansja na północ, zasiedlenie Wysp Owczych, Islandii i Grenlandii, odkrycie Ameryki 10.b) Skarby wschodu – wojna i handel z Europą Wschodnią 10.c) Krwiożerczy, gniewny, całkowicie pogański lud – wojenne i łupieżcze wyprawy na zachód Europy 10.d. Dzicy i zaprzysięgli poganie – ekspansja na południe 10e.) Wikińscy odkrywcy – ekspansja na północ, zasiedlenie Wysp Owczych, Islandii i Grenlandii, odkrycie Ameryki 3 11.) Sztuka wikingów Jak wikingowie zdobili swoje wytwory, style w sztuce wikingów (Borre, Jelling, Mammen, Ringerike, Urnes), wizerunki i symbole oraz narzędzia i techniki. 12.) Młot i krzyż – chrystianizacja wikingów Kiedy i jak dokonała się chrystianizacja Skandynawów, misjonarze, rola kobiet. 13.) Powstanie państw skandynawskich Jak powstawały państwa skandynawskie, kto je stworzył, jakie miało to znaczenie dla wikingów. 14.) Obecność i rola Skandynawów na ziemiach polskich Kwestia obecności i roli Skandynawów na ziemiach w dorzeczu Odry i Wisły, czy istnieją ślady ich pobytu jakie. 15.) Podsumowanie – spuścizna wikingów Podsumowanie zajęć. Jaką rolę odegrali wikingowie w dziejach i jakie jest ich dziedzictwo. |
Bibliography: |
(in Polish) Władysław Duczko, Ruś wikingów. Historia obecności Skandynawów we wczesnośredniowiecznej Europie Wschodniej, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2006. Władysław Duczko, Moce wikingów, t. 1, Światy i zaświaty wczesnośredniowiecznych Skandynawów (Seria Wikińska Europa), Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2016. Maciej Dusza, Krótka historia wikingów, Wydawnictwo Polgraf, Brzezia Łąka 2020. Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2018. 4 Leszek Gardeła, Magia, kobiety i śmierć w świecie wikingów, Wydawnictwo Triglav, Szczecin 2019. Leszek Gardeła, Women and Weapons in the Viking World. Amazons of the North, Oxbow Books, Oxford-Philadelphia 2021. Kim Hjardar, Wikingowie. Najeźdźcy z północy (Seria: Kieszonkowa historia), Wydawnictwo RM, Warszawa 2020. Kim Hjardar, Wikingowie. Najeźdźcy z morza (Seria: Sekrety historii), Wydawnictwo RM, Warszawa 2018. Lech Leciejewicz, Normanowie, Wydawnictwo Templum, Wodzisław Śląski 2015. Philip Parker, Furia ludzi północy. Dzieje świata wikingów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2016. Birgit i Peter Sawyer, Medieval Scandinavia. From Conversion to Reformation circa 800- 1500, University of Minnesota Press, Minneapolis-London 1993. Przemysław Urbańczyk, Zdobywcy Północnego Atlantyku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012. Jonathan Wooding, Wikingowie, Wydawnictwo Wiedza i Życie, Warszawa 2001. Jan Żak, Wczesnofeudalna Skandynawia, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1969. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza • Zna podstawowe pojęcia i terminologię dotyczącą Skandynawii w epoce wikińskiej K_W02 • Ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł historycznych i archeologicznych dotyczących Skandynawii w epoce wikińskiej K_W03 • Ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_W05 • Ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych K_W06 • Zna i rozumie podstawowe metody analizy tekstów starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych K_W12 5 • Ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych K_W14 • Ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności K_W15 Umiejętności • Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach K_U02 • Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie złożoności i udziału kultury w ewolucji człowieka K_U05 • Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_U10 • Ma Potrafi rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa K_U11 Kompetencje • Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K01 • uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości K_K02 • docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K03 • Jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji, zna główne problemy i metody badawcze archeologii wczesnego średniowiecza; K_K04 • Jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka; K_K05 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie pisemne na ocenę |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Błaszczyk | |
Group instructors: | Dariusz Błaszczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.