Ten puzzles in archaeology of the Roman army
General data
Course ID: | 2800-DWZAG-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Ten puzzles in archaeology of the Roman army |
Name in Polish: | Dziesięć zagadek archeologii armii rzymskiej |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | general courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład dedykowany dla szerokiego grona odbiorców, mający na celu przedstawienie podstawowych problemów badawczych związanych z archeologią i historią armii rzymskiej i życia na pograniczu rzymskiego imperium. Wykład prezentujący problematykę badań archeologicznych i historycznych nad zagadnieniami związanymi z armią rzymską i życiem na granicach imperium. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problemami badawczymi, które stanowią nierozwiązaną zagadkę dla badaczy zajmujących się tą specjalnością. |
Full description: |
(in Polish) Czy żołnierz rzymski nosił nieśmiertelnik? Czy mógł mieć żonę? Skąd brał broń? Czemu służyły hełmy z maskami kawalerzystów rzymskich? Te i inne pytania postawimy sobie podczas wykładów i spróbujemy na nie odpowiedzieć wspólnie analizując źródła. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problemami badawczymi, które stanowią nierozwiązaną zagadkę dla badaczy zajmujących się tą specjalnością. Słuchacze zapoznają się z ogólną charakterystyką armii rzymskiej, jej strukturą oraz rozwojem w okresie pryncypatu oraz zmianami w okresie późnoantycznym. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną zagadnienia, na które nie znamy odpowiedzi takie jak funkcja niektórych budowli na terenie obozów i fortów rzymskich, problem produkcji i przechowywania broni, czy kwestia posiadania rodziny przez czynnych żołnierzy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura ogólna: Campbell, D. Roman Legionary Fortresses 27 BC – AD 378, Osprey Series, Oxford 2006. Fields, N., The Roman Army of the Principate 27 BC – AD 117, Osprey Series, Oxford 2009. Goldsworthy, A., The Complete Roman Army, Thames & Hudson, London 2003. Uzupełniająco: Błyskal, O., Nulla res tam necessaria est omni generi hominum quam medicina. O medycynie lekarzach i rzymskich szpitalach wojskowych w I‒III w., Studia Historica VIII, 2009, 37‒54. Brandl U. (ed.). Frauen und römisches Militär: Beiträge eines rundes Tisches in Xanten vom 7. bis 9. Juli 2005, British Archaeological Reports International Series, 1759. Oxford, 2008 (wybrane fragmenty) Campbell, B., The Marriage of Soldiers under the Empire, Journal of Roman Studies 68, 1978, 153‒166. Connoly, P., The Cavalryman, The Roman World Series, Oxford 2003. Hodgeson, N., The Accomodation of Soldiers’ Wives in Roman Fort Barracks – On Hadrian’s Wall and Beyond, in: R. Collins, F. McIntosh (eds), Life in the Limes, Oxford 2014, 18‒28. Silver, M., Public Slaves in the Roman Army: An Exploratory Study, Ancient Society 46, 2016, 203‒40. van Driel-Murray C., 1994. A Question of Gender in Military Context, Helinium XXXIV(2), 342–362. Vishnia, R.F. The Shadow Army. The Lixae and the Roman Legions, ZPE 139, 2002, 265‒272. Wypustek, A., Służby wywiadu wojskowego w czasach Cesarstwa Rzymskiego, in: J. Jędrysiak et al. (eds), Wojsko – Polityka – Społeczeństwo. Studia z historii społecznej do Antyku do współczesności, Wrocław 2013, 15‒50. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KW_01 - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej KW_05 - ma szczegółową wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych, średniowiecznych lub nowożytnych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U10 - rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację K_K01 - wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów K_K03 - docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka K_K04 - krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę na podstawie krótkiej pracy pisemnej. Każdy uczestnik będzie miał za zadanie wyszukanie i opisanie w formie krótkiego eseju (3 do 5 stron, 12pt TNR, spacja 1.5 + literatura) jednego problemu badawczego związanego z armią rzymską lub pograniczem rzymskim. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Tomas | |
Group instructors: | Agnieszka Tomas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład prezentujący problematykę badań archeologicznych i historycznych nad zagadnieniami związanymi z armią rzymską i życiem na granicach imperium. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problemami badawczymi, które stanowią nierozwiązaną zagadkę dla badaczy zajmujących się tą specjalnością. |
|
Full description: |
(in Polish) Czy żołnierz rzymski nosił nieśmiertelnik? Czy mógł mieć żonę? Skąd brał broń? Czemu służyły hełmy z maskami kawalerzystów rzymskich? Te i inne pytania postawimy sobie podczas wykładów i spróbujemy na nie odpowiedzieć wspólnie analizując źródła. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problemami badawczymi, które stanowią nierozwiązaną zagadkę dla badaczy zajmujących się tą specjalnością. Słuchacze zapoznają się z ogólną charakterystyką armii rzymskiej, jej strukturą oraz rozwojem w okresie pryncypatu oraz zmianami w okresie późnoantycznym. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną zagadnienia, na które nie znamy odpowiedzi takie jak funkcja niektórych budowli na terenie obozów i fortów rzymskich, problem produkcji i przechowywania broni, czy kwestia posiadania rodziny przez czynnych żołnierzy. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Czy żołnierz rzymski nosił nieśmiertelnik? Czy mógł mieć żonę? Skąd brał broń? Czemu służyły hełmy z maskami kawalerzystów rzymskich? Te i inne pytania postawimy sobie podczas wykładów i spróbujemy na nie odpowiedzieć wspólnie analizując źródła. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z problemami badawczymi, które stanowią nierozwiązaną zagadkę dla badaczy zajmujących się tą specjalnością. Słuchacze zapoznają się z ogólną charakterystyką armii rzymskiej, jej strukturą oraz rozwojem w okresie pryncypatu oraz zmianami w okresie późnoantycznym. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną zagadnienia, na które nie znamy odpowiedzi takie jak funkcja niektórych budowli na terenie obozów i fortów rzymskich, problem produkcji i przechowywania broni, czy kwestia posiadania rodziny przez czynnych żołnierzy. |
Copyright by University of Warsaw.