History and archeology of medicine
General data
Course ID: | 2800-PB-MED |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | History and archeology of medicine |
Name in Polish: | Historia i archeologia medycyny |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich (in Polish) Profil technologiczno-badawczy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | supplementary |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poszerzają wiedzę w zakresie historii medycyny ze szczególnym uwzględnieniem informacji pozyskiwanych w ramach badań archeologicznych. Przedstawiają historię wybranych chorób oraz to, w jaki sposób wpływały one na życie codzienne ludzi w przeszłości. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia będą składały się z wykładu oraz części poświęconej na dyskusję wybranego zagadnienia związanego z historią medycyny. Podczas zajęć studenci otrzymają do przeczytania krótkie teksty, które pozwolą na pogłębioną dyskusję na wybrany temat. Duży nacisk położony zostanie na interpretacje znalezisk archeologicznych oraz wpływ epidemii i pandemii na historię ludzkości oraz analizę dowodów archeologicznych świadczących o stanie zdrowia i higieny w przeszłości. 1. Choroba vs zdrowie – Czym jest choroba? Co w opinii dawnych społeczeństw powodowało rozwój chorób? Jak je postrzegano? 2. Rozwój medycyny i wielkie epidemie w przeszłości – Jak radzono sobie w przeszłości z epidemiami na przykładzie epidemii dżumy oraz jak studiować epidemie na podstawie badań archeologicznych. 3. Opieka nad trędowatymi – Przedstawienia w sztuce, zabytki oraz stanowiska archeologiczne związane z trądem. 4. Moda na chorobę – Historia oraz przedstawienia gruźlicy w literaturze i sztuce od starożytności po czasy współczesne. Ślady pozostawione przez gruźlicę w materiale archeologicznym. 5. Zdrowie reprodukcyjne – Pochodzenie i historia kiły, postrzeganie choroby w sztuce i tekstach pisanych. Ślady pozostawione przez kiłę w materiale archeologicznym. 6. Choroby niepozostawiające śladów w materiale archeologicznym 7. Historia higieny i papieru toaletowego – Zmiany w postrzeganiu higieny w przeszłości oraz zabytki archeologiczne związane z higieną. Historia chorób pasożytniczych oraz wpływ parazytologii na badania nad życiem codziennym. 8. Chirurgia – Historia rozwoju chirurgii, zabytki archeologiczne oraz pozostałości bioarcheologiczne związane z chirurgią. 9. Niepełnosprawność – Postrzeganie niepełnosprawności w przeszłości oraz zabytki związane z niepełnosprawnością np. protezy. 10. Leki i terapie – Najpopularniejsze lekarstwa oraz zabytki związane z aptekarstwem w przeszłości. 11. Stomatologia – Historia stomatologii oraz zabytki archeologiczne i pozostałości bioarcheologiczne związane ze stomatologią. |
Bibliography: |
(in Polish) Barberis et al. (2017) The history of tuberculosis: from the first historical records to the isolation of Koch's bacillus, Journal of Preventive Medicine and Hygiene 58(1):E9-E12. Blumen R., (2019) Kulturalna historia papieru toaletowego, Warszawa. Rothschild B. M. (2005) History of syphilis, Clinical Infectious Diseases 40(10): 1454-63. Trautman J. R. (1984) A brief history of Hansen's disease, Bulletin of the New York Academy of Medicine 60(70): 689–695. Wynbrandt J. (2020) Bolesna historia stomatologii albo płacz i zgrzytanie zębów od starożytności po czasy współczesne, Warszawa. Vigarello G. (2012) Historia czystości i brudu : higiena ciała od czasów średniowiecza, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1) Wiedza K_W02 - zna podstawowe terminy dotyczące historii medycyny K_W03, K_W09 - wie czym charakteryzowały się poszczególne choroby zakaźne i jakie zabytki rcheologiczne powiązane z nimi mogą być odkryte podczas wykopalisk K_W04 - zna historię niektórych chorób i potrafi opisać ich wpływ na historię K_W11 - wie gdzie szukać informacji dotyczących historii medycyny 2)Umiejętności K_U02 - czyta ze zrozumieniem literaturę dotyczącą historii medycyny K_U03, K_U10 - potrafi interpretować podstawowe zabytki związane z historią medycyny i omówionych na zajęciach chorób K_U09-potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję na temat medycyny i higieny 2) Postawy K_K03 - rozumie znaczenie archeologii w odtwarzaniu historii higieny K_K01 - student przejawia chęć do samodzielnej pracy i poszerzania wiedzy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na zajęciach (maksymalnie 3 nieobecności), krótka praca pisemna dotycząca wybranego zagadnienia z zakresu historii medycyny bądź katalogowy opis kilku zabytków archeologicznych związanych z medycyną lub higieną |
Copyright by University of Warsaw.