Technology and craftsmanship in ancient Rome
General data
Course ID: | 2800-PB-RZYM |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Technology and craftsmanship in ancient Rome |
Name in Polish: | Technika i rzemiosło w starożytnym Rzymie |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Profil technologiczno-badawczy (in Polish) Profile tematyczne dla II roku I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | supplementary |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć zostaną omówione najważniejsze surowce wykorzystywane w Imperium Rzymskim, ich złoża, eksploracja oraz wykorzystanie tych surowców w procesach technologicznych i do produkcji wyrobów rzemieślniczych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z dokonaniami inżynierii rzymskiej, osiągnięciami rzymskiej myśli technicznej oraz z osiągnięciami w różnych gałęziach rzemiosła, przeanalizują wytwórczość wybranych kategorii wyrobów rzemieślniczych, poznają trasy głównych rzymskich szlaków handlowych oraz środki i organizację transportu. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną różnorodne źródła do poznania rzymskich technologii i rzemiosła oraz omówione zostaną główne kierunki badawcze. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć zostaną omówione najważniejsze surowce wykorzystywane w Imperium Rzymskim (m.in. kamień, metale), ich złoża, eksploracja (techniki wydobywcze, organizacja pracy i dystrybucja) oraz wykorzystanie tych surowców w procesach technologicznych i do produkcji wyrobów rzemieślniczych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z dokonaniami inżynierii rzymskiej (m.in. wodociągi, kanalizacja, tunele, kanały, mosty), osiągnięciami rzymskiej myśli technicznej (źródła pozyskiwania energii, machiny wojenne, zegary, sztuka ogrodnicza, etc.) oraz z osiągnięciami w różnych gałęziach rzemiosła, przeanalizują wytwórczość wybranych kategorii wyrobów rzemieślniczych (m.in. uzbrojenie, narzędzia medyczne czy instrumenty muzyczne). Uzupełnieniem tematu będą zagadnienia dotyczące rzymskich szlaków handlowych oraz środków i organizacji transportu. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną różnorodne źródła (pisane, archeologiczne, ikonograficzne) do poznania rzymskich technologii i rzemiosła oraz omówione zostaną główne kierunki badawcze. |
Bibliography: |
(in Polish) Poniżej zamieszczona została jedynie podstawowa bibliografia o charakterze ogólnym; szczegółowa literatura dotycząca poszczególnych dziedzin rzymskiej wytwórczości i osiągnięć myśli technicznej zostanie podana na zajęciach. Ciarallo A., De Carolis E. (eds), Homo Faber. Natura, scienza e technica nell’antica Pompei, Martellago 1999 Cuomo S., Technology and Culture in Greek and Roman Antiquity, Cambridge 2007 Drachmann A. G., The Mechanical Technology of Greek and 4 Roman Antiquity, Copenhagen 1963 Forbes R.J., Studies in Ancient Technology, Leiden 1957 Gaitzsch W., Römische Werkzeuge, Stuttgart 1978 Hill D. R., A History of Engineering in Classical and Medieval Times, 1984 Humphrey J.W., Oleson J.P., Sherwood A.N., Greek and Roman Technology: a sourcebook, 1998 Kretschmer F., Bilddokumente römischer Technik, Düsseldorf 1978 Landels J.G., Engineering in Ancient World, Berkeley 1978 Oleson J.P., Oxford Handbook of Engineering and Technology in the Classical World, 2008 Pliniusz Starszy, Historia naturalna (zwł. księgi XXXIII - XXXVII) Strong D., Brown D. (eds), Roman Crafts, London 1976 Stückelberger A., Bild und Wort. Das illustrierte Fachbuch in der antiken Naturwissenschaft, Medizin und Technik, Mainz 1994 White K.D., Greek and Roman Technology, 1984 Wilson, A., Machines, Power and the Ancient Economy, JRS 92, 2002 Witruwiusz, O architekturze ksiąg X (wybrane rozdziały) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: zna podstawowe pojęcia i terminologię związaną z surowcami, technologią i rzemiosłem w Imperium Rzymskim (K_W02) ma szczegółową wiedzę o społeczeństwie rzymskim, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii rzymskiej (K_W05) ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii starożytnego Rzymu z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06) ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii starożytnego Rzymu (K_W08); zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji osiągnięć myśli technicznej i wyrobów rzemieślniczych, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie archeologii rzymskiej (K_W09); ma uporządkowaną wiedzę ogólną o metodach i technikach dokumentacji źródeł archeologicznych (K_W10); zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych (K_W11); ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka w czasach antycznych oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych (K_W14); ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez społeczność rzymską (K_W15); Umiejętności: umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych (K_U01); umie posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii starożytnego Rzymu (K_U09); umie rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury materialnej antyku łącznie z kontekstem oraz właściwie je dokumentować i przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację (K_U10); potrafi rozpoznawać, analizować i wykorzystywać teksty źródłowe przydatne w pracy i warsztacie archeologa (K_U11); umie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać i klasyfikować źródła archeologiczne (K_U12); potrafi wykrywać proste zależności między 3 artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13); potrafi przygotowywać wystąpienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu archeologii (K_U17); Kompetencje: ma świadomość uznania istotnego znaczenia pozostałości materialnych, języków starożytnych i źródeł pisanych jako elementu dziedzictwa kulturowego ludzkości (K_K02); umie docenić niepowtarzalne wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka (K_K03); ma świadomość krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04); ma świadomość wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05); ma świadomość podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów antycznych do współczesności (K_K06); ma świadomość uznania własnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K07); oraz uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym (K_K12); |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ponieważ zajęcia mają formę konwersatorium ocenie podlegać będą rozmaite formy aktywności uczestników: ćwiczenia, przygotowanie wypowiedzi ustnych (prezentacje) oraz udział w dyskusji podczas zajęć. Uczestnik zajęć ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w ciągu semestru. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Marzena Łuszczewska | |
Group instructors: | Marzena Łuszczewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.