Archeology of America and Oceania
General data
Course ID: | 2800-PO-AOII |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | Archeology of America and Oceania |
Name in Polish: | Archeologia Ameryki i Oceanii II |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Profil obowiązkowy - blok Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata (in Polish) Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką dawnych kultur i cywilizacji Nowego Świata. Uczestnicy zajęć zgłębiać będą wiedzę na temat rozwoju obu Ameryk doby przedhiszpańskiej w oparciu o źródła archeologiczne, antropologiczne, etnohistoryczne, pisane i ikonograficzne, z wykorzystaniem wiedzy interdyscyplinarnej. Wśród tematów zajęć znajdą się między innymi aspekty związane z indiańskim światopoglądem, wierzeniami religijnymi, praktykami grzebalnymi, architekturą i urbanistyką, czy prowadzeniem wojen i powstawaniem pierwszych państw i imperiów. Szczególny nacisk położony będzie na konfrontację wyników najnowszych badań archeologicznych z tradycyjnymi interpretacjami i utartymi poglądami na temat organizacji społecznej, politycznej oraz ideologii i ekonomii pradziejowych kultur obszarów Mezoameryki i Andów Centralnych oraz wybranych regionów Oceanii. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką dawnych kultur i cywilizacji Nowego Świata. Uczestnicy zajęć zgłębiać będą wiedzę na temat rozwoju obu Ameryk doby przedhiszpańskiej w oparciu o źródła archeologiczne, antropologiczne, etnohistoryczne, pisane i ikonograficzne, z wykorzystaniem wiedzy interdyscyplinarnej. Wśród tematów zajęć znajdą się między innymi aspekty związane z indiańskim światopoglądem, wierzeniami religijnymi, praktykami grzebalnymi, architekturą i urbanistyką, czy prowadzeniem wojen i powstawaniem pierwszych państw i imperiów. Z uwagi na fakt, iż podstawowym źródłem poznania pradziejów ludów Nowego Świata są pozostałości kultury materialnej, duża część kursu poświęcona będzie zagadnieniom dotyczącym sztuki, ikonografii, architektury, osadnictwa, pochówków, garncarstwa, metalurgii i tkactwa oraz innym materialnym przejawom bytności ludzkiej, pochodzącym z czasów prekolumbijskich. Szczególny nacisk położony będzie na konfrontację wyników najnowszych badań archeologicznych z tradycyjnymi interpretacjami i utartymi poglądami na temat organizacji społecznej, politycznej oraz ideologii i ekonomii pradziejowych kultur obszarów Mezoameryki i Andów Centralnych oraz wybranych regionów Oceanii. Treści programowe: II. Ameryka Południowa 1. Wśród wulkanów, w pustyni i w puszczy: ośrodki cywilizacji w Ameryce Południowej i różnorodność ekosystemowa. 2. Jak zaludniono Amerykę Południową? Stary problem, nowe dane. 3. Źródła cywilizacji Andów Centralnych: nomadyzm, sedentaryzacja i urbanizacja. 4. Ekwador i Peru: pierwsze ośrodki epoki preceramicznej. 5. Monumentalne świątynie rybaków i wczesnych rolników północnego i centralnego Peru. 6. Chavín de Huántar i Kuntur Wasi: pierwsze panandyjskie centra kultowe. 7. Śladami andyjskich technologii: garncarstwo, tkactwo i metalurgia. 8. Moche: boscy władcy peruwiańskiej pustyni. 9. Nasca: łowcy głów i budowniczowie geoglifów. 10. Tiwanaku i ich poprzednicy: cywilizacje basenu jeziora Titicaca. 11. Wari: twórcy pierwszego imperium Andów Centralnych. 12. Lambayeque i Chimú: budowniczowie glinianych miast. 13. Tawantinsuyu: Imperium Inków. 14. Między Andami a Atlantykiem: archeologia Amazonii i nizinnych terenów Ameryki Południowej. 15. Hiszpańska Konkwista i schyłek cywilizacji Andów przedhiszpańskich. Oceania: Polinezja; żeglarze, rolnicy oraz mistrzowie obróbki drewna i kamienia. |
Bibliography: |
(in Polish) -Ameryka Północna i Środkowa- Olko J., Źrałka J. (2009), W krainie czerni i czerwieni. Kultury prekolumbijskiej Mezoameryki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Coe M., Koontz R. (2013), Mexico: From the Olmecs to the Aztecs, wydanie siódme, Thames & Hudson, Londyn i Nowy Jork. -Ameryka Południowa- Giersz M., Prządka-Giersz P. (2019), PRE-HISPANIC PERU. From the First Settlers to the Incas, Ediciones del Hipocampo, Lima. Szemiński J., Ziółkowski M., Mity, rytuały i polityka Inków. PIW, Warszawa 2014. Silverman H., Isbell W. (red.), Handbook of South American Archaeology, Springer Science + Business Media, New York 2008. -Oceania- Bahn P. , Flenley J. Easter Island, Earth Island wyd. Thames & Hudson 1992 Bellwood P. First Migrants Ancient Migration in Global Perspective. WILLEY Blackwell 2013 Bellwood P..Fox J., Tryon D.The Austronesians: Historical and Comparative Perspectives. ANU E Press (The Australian National University) 2006 Jakubowska Z., Odkryta przypadkiem, pojęta opacznie. Wyspa Wielkanocna w osiemnastowiecznych relacjach podróżników na tle rozważań o spotkaniu kultur. wyd. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) -Wiedza- - zna definicję, zasięg, oraz chronologię obu Ameryk, wraz z podstawowymi informacjami o ich uwarunkowaniach fizycznych i biologicznych. - rozumie różnice pomiędzy różnymi rodzajami państwowości i zna ich przykłady w Nowym Świecie. - wie, jak klasyfikuje się przedhiszpańskie systemy pisma w regionie, oraz zna ich podstawowe cechy. - zna najważniejsze zabytki kultury materialnej obu Ameryk - posiada podstawową wiedzę na temat początków i rozwoju cywilizacji Ameryk. - rozumie podstawowe problemy badawcze związane z tematyką archeologii Nowego Świata. - ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych. - ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii obu Ameryk -Umiejętności- - potrafi odróżnić główne kultury Nowego Świata na podstawie ich architektury i ikonografii. - umie dokonać własnej interpretacji procesów, które zaszły podczas spotkania kultur Starego i Nowego Świata w XVI i XVII w. - potrafi rozpoznawać, wykorzystywać, analizować i klasyfikować źródła archeologiczne. - umie wykorzystać posiadaną wiedzę formułując i rozwiązując proste problemy badawcze dotyczące archeologii Nowego Świata oraz potrafi zabrać głos w dyskusji na temat omawianych treści. -Kompetencje- - jest świadom wpływu polityki i religii na interpretację danych historycznych i archeologicznych, jest gotów do krytycznej oceny źródeł. - ma świadomość kompleksowej natury kultury oraz rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie na ocenę |
Copyright by University of Warsaw.