University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Archeologia Rzymu II

General data

Course ID: 2800-PO-ARII-C
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Archeologia Rzymu II
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Profil obowiązkowy - blok Archeologia Rzymu
(in Polish) Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien znać podstawowe ramy chronologiczne Imperium

Rzymskiego, kategorie źródeł stanowiące podstawę dla archeologa Rzymu i prowincji rzymskich. Powinien wiedzieć o istnieniu dziedzin i dyscyplin naukowych wspomagających badaczy starożytnego Rzymu i prowincji rzymskich. Dobrze widziana jest ogólna znajomość zarysu historii cesarstwa rzymskiego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami

archeologii prowincji rzymskich. Słuchacze zapoznają się z kategoriami źródeł

pozyskiwanymi przez archeologów, sposobami ich datowania, interpretacji i dokumentacji. Zapoznają się zagadnieniami dotyczącymi aspektów materialnych życia codziennego okresu pryncypatu oraz zarysu tej problematyki dla okresu późnego antyku.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z

archeologią prowincjonalnorzymską poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania związane z życiem codziennym w odniesieniu do różnych stanowisk archeologicznych rzymskiego imperium. Spróbujemy wspólnie zastanowić się jakie procesy kulturowe zachodzą w społeczeństwach żyjących we wspólnych ramach określonych przez rzymskie wzorce kulturowe. Przedmiotem zajęć będą ogólne wiadomości wprowadzające do omawianego tematu, takie jak: geografia i administracja imperium oraz topografia granic imperium. W dalszej kolejności postaram y się przyjrzeć bardziej szczegółowym zagadnieniom takim jak bazy wojskowe, materiały i techniki budowlane, religia w prowincjach, ubiór i biżuteria mieszkańców prowincji, aspekty materialne życia codziennego (higiena, czas wolny, posiłki), drogi i podróże w prowincjach, handel i transport, edukacja i piśmiennictwo, nekropole i pomniki sepulkralne, architektura i kultura materialna późnego antyku. Poszczególne zajęcia pomogą studentom zapoznać się ze stanowiskami archeologicznymi, zrozumieniem ich rozplanowania oraz charakterem zabytków ruchomych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z życiem codziennym Rzymian. Tematy te będą starały się przedstawić pewną różnorodność prowincji rzymskich w taki sposób, aby uświadomić słuchaczom wielokulturowość imperium. Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się z materiałem źródłowym - kategoriami zabytków najczęściej odkrywanymi na wykopaliskach.

W podsumowaniu spróbujemy zastanowić się czym była romanizacja, akulturacja mieszkańców imperium, kryzysy związane ze zjawiskami takimi jak pandemie, czy sytuacja polityczno-gospodarcza, i czy można te wzorce porównywać ze zjawiskami znanymi nam z najnowszej historii.

Bibliography: (in Polish)

Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004

Cornell, T., Matthews, J., Rzym, Wielkie kultury świata, Warszawa 1999.

Ostrowski, J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999.

Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-3, Warszawa 1979–1999.

Åhlfeldt, J., Digital Atlas of the Roman Empire (https://dh.gu.se/dare/)

Uwaga: Literatura i materiały uzupełniające do poszczególnych tematów będą podawane w trakcie zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Uczestnik zajęć po ukończeniu kursu zna podstawowe pojęcia i

terminologię stosowaną w archeologii starożytnego Rzymu i prowincji (K_W02), ma uporządkowaną wiedzę ogólną o społeczeństwie rzymskim, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W04), ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii rzymskiego imperium (K_W08), zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury prowincjonalnorzymskiej (K_W09), ma ogólną wiedzę na temat właściwości surowców oraz sposobów ich wykorzystania przez dawne społeczności (K_W15). W zakresie umiejętności uczestnik zajęć potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie archeologii kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U04), posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii prowincjonalnorzymskiej (K_U09), wykrywać proste zależności między artefaktami a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13), rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeologiczne charakterystyczne dla omawianego okresu i terytorium (K_U12), wykrywa proste zależności między artefaktami, a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi (K_U13). Student jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych dotyczących imperium rzymskiego ze świadomością wieloaspektowości interpretacji (K_K04), wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury prowinjonalnorzymskiej i jej złożoności, ze świadomością potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniane będą przygotowanie i zaangażowanie w dyskusję nad omawianymi tematami oraz poziom nabytejwiedzy studenta na tematy zrealizowane podczas zajęć.

Egzamin odbędzie się na koniec zajęć (semestru) i będzie miał formę pisemną bądź ustną (w zależności od sytuacji epidemicznej).

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Dagmara Wielgosz-Rondolino
Group instructors: Dagmara Wielgosz-Rondolino
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination or credit
Seminar - examination or credit
Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Student powinien znać podstawowe ramy chronologiczne Imperium

Rzymskiego, kategorie źródeł stanowiące podstawę dla archeologa Rzymu i prowincji rzymskich. Powinien wiedzieć o istnieniu dziedzin i dyscyplin naukowych wspomagających badaczy starożytnego Rzymu i prowincji rzymskich. Dobrze widziana jest ogólna znajomość zarysu historii cesarstwa rzymskiego.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przedstawienie wieloaspektowości problematyki związanej z

archeologią prowincjonalnorzymską poprzez poszukiwanie odpowiedzi na pytania związane z życiem codziennym w odniesieniu do różnych stanowisk archeologicznych rzymskiego imperium. Spróbujemy wspólnie zastanowić się jakie procesy kulturowe zachodzą w społeczeństwach żyjących we wspólnych ramach określonych przez rzymskie wzorce kulturowe. Przedmiotem zajęć będą ogólne wiadomości wprowadzające do omawianego tematu, takie jak: geografia i administracja imperium oraz topografia granic imperium. W dalszej kolejności postaramy się przyjrzeć bardziej szczegółowym zagadnieniom takim jak bazy wojskowe, materiały i techniki budowlane, religia w prowincjach, ubiór i biżuteria mieszkańców prowincji, aspekty materialne życia codziennego (higiena, czas wolny, posiłki), drogi i podróże w prowincjach, handel i transport, edukacja i piśmiennictwo, nekropole i pomniki sepulkralne, architektura i kultura materialna późnego antyku. Poszczególne zajęcia pomogą studentom zapoznać się ze stanowiskami archeologicznymi, zrozumieniem ich rozplanowania oraz charakterem zabytków ruchomych. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania związane z życiem codziennym Rzymian. Tematy te będą starały się przedstawić pewną różnorodność prowincji rzymskich w taki sposób, aby uświadomić słuchaczom wielokulturowość imperium. Zajęcia będą opierały się na zapoznaniu się z materiałem źródłowym - kategoriami zabytków najczęściej odkrywanymi na wykopaliskach.

W podsumowaniu spróbujemy zastanowić się czym była romanizacja, akulturacja mieszkańców imperium, kryzysy związane ze zjawiskami takimi jak pandemie, czy sytuacja polityczno-gospodarcza, i czy można te wzorce porównywać ze zjawiskami znanymi nam z najnowszej historii.

Bibliography: (in Polish)

Adkins, L., Adkins, R., Handbook to Life in Ancient Rome, New York 2004.

Cornell, T., Matthews, J., Rzym, Wielkie kultury świata, Warszawa 1999.

Ostrowski, J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999.

Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992.

Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, E. Wipszycka-Bravo (ed.), t. 1-3, Warszawa 1979–1999.

Åhlfeldt, J., Digital Atlas of the Roman Empire (https://dh.gu.se/dare/)

Uwaga: Literatura i materiały do poszczególnych tematów będą podawane w formie plików pdf lub linków i zamieszczane i udostępniane uczestnikom w specjalnie utworzonym folderze na dysku prowadzącej zajęcia.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)