University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Bioarcheologia i archeologia środowiska

General data

Course ID: 2800-PO-BIO-S
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Bioarcheologia i archeologia środowiska
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Profil obowiązkowy - blok Bioarcheologia i archeologia środowiska
(in Polish) Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Bioarcheologia i archeologia środowiska na stałe weszły w repertuar metod wykorzystywanych w rekonstrukcji życia przeszłych populacji. Pozwalają one na bezpośrednie wejrzenie w warunki, w jakich żyli ludzie w przeszłości, ich relację z otaczającym środowiskiem, dietę, gospodarkę, mobilność itp. Celem zajęć jest przybliżenie studentom metod i osiągnięć bioarcheologii i archeologii środowiska w rekonstrukcji przeszłości. Kolejne zagadnienia będą pokazywane z perspektywy badań nad szczątkami zwierząt i ludzi, tak aby przedstawić najpełniejszy obraz możliwości zastosowanie metod przyrodniczych w archeologii. Zagadnienia teoretyczne zostaną zilustrowane przykładami badań bioarcheologicznych z całego świata.

Mode:

Remote learning

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć Bioarcheologia i archeologia środowiska studenci zostaną zapoznani z teoretyczymi aspektami rekonstrukcji przeszłości z wykorzystaniem osiągnięć nauk przyrodniczych. Omówienie kolejnych zagadnień rozpocznie się od dyskusji nad 1) miejscem człowieka w ekosystemie (pradziejowym i współczesnym), a także omówieniu metod badawczych wykorzystywanych w badaniu relacji między człowiekiem a środowiskiem. Kolejnym zagadnieniem będzie 2) wpływ środowiska na człowieka i społeczności ludzkie. Wpływ ten zostanie omówiony w kontekście 3) stresu i jakości życia człowieka, na poziomie jednostek i całych populacji, a także gatunku. Ostatnim elementem tej części będzie omówienie 4) wpływu środowiska (jakość życia i stresu) na ewolucję gatunku Homo. Kolejnym blokiem tematycznym będzie rekonstrukcja diety i gospodarki. Najpierw omówione zostaną 5) podstawy teoretyczne rekonstrukcji diety oraz 6) ewolucja diety człowiekowatych. Następnie poruszone zostaną zagadnienia związane z 7) pozyskiwaniem pożywienia mięsnego. Zakończone omówieniem 8) możliwości badania gospodarki przeszłych populacji. Temat ten zostanie zakończony przedstawieniem procesu neolityzacji i wpływem na życie człowieka.

Bibliography: (in Polish)

J. Clutton-Brock (2012) Animals as Domesticates. A World View through History, Michigan.

D. Gifford-Gonzalez (2018) An Introduction to Zooarchaeology, Springer.

M.A. Katzenberg, S.R. Saunders (2008) Biological Anthropology of Human Skeleton, wyd. 2, Cambridge.

C.S. Larsen (2002) Bioarchaeology: The Lives and Lifestyles of Past People, Journal of Archaeological Research 10: 119-166.

A. Lasota-Moskalewska (2008) Archeozoologia, Warszawa.

A. Lasota-Moskalewska (2005) Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa.

R. Lewin (2002) Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa.

A. Marciniak (1996) Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Warszawa-Poznań.

P. Miracle, N. Milner (red.; 2002) Consuming passion and patterns of consumption, Cambridge.

H. Schutkowski (2006) Human ecology, Springer.

E.J. Reitz, M. Shackley (2012) Environmental archeology, Springer.

E.J. Reitz, E.S. Wing (2008) Zooarchaeology, Cambridge.

N. Wolański (2012) Ekologia Człowieka, Warszawa.

T. Woldron (2008) Palaeopathology, Cambridge.

Learning outcomes: (in Polish)

Student ma podstawową wiedzę o miejscu archeologii w systemie nauk, jej specyfice oraz o jej powiązaniach z naukami przyrodniczymi (K_W01). Student ma podstawową wiedzę o najważniejszych, nowych osiągnięciach w obrębie bioarcheologii (K_W08). Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice archeologii w zakresie badań nad stresem, jakością życia, dietą i gospodarka na terenie Polski i na całym świecie. Student ma wiedzę na temat źródeł archeologicznych i aktualnych ustaleń dotyczących gospodarki w przeszłości (K_W15) oraz znajomości metod analizy ludzkich i zwierzęcych szczątków kostnych i zasad ich interpretacji (K_W09). Student ma wiedzę na temat wykorzystania środowiska przez człowieka w przeszłości (K_W14).

Student potrafi wykazać relacje między źródłami bioarcheologicznymi a procesami kulturowymi zachodzącymi w przeszłości (K_U13). Ma on krytyczny stosunek do interpretacji źródeł bioarcheologicznych w kontekście innych nauk.

Student ma świadomość niepowtarzalnej wartości szczątków ludzkich i zwierzęcych oraz ich roli w odtwarzaniu przeszłości (K_K03).

Student rozumie problemy związane z interpretacją źródeł bioarcheologicznych i jest świadomy wieloaspektowości interpretacji (K_K04).

Student rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka, a także ewolucji dotychczasowych ustaleń w miarę przyrostu źródeł i doskonalenia metod ich analizy (K_K05).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenia na ocenę na podstawie pisemnego testu

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)