(in Polish) Archeologia Ameryki i Oceanii I
General data
Course ID: | 2800-PO-DW-AOI |
Erasmus code / ISCED: |
08.4
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Archeologia Ameryki i Oceanii I |
Organizational unit: | Faculty of Archeology |
Course groups: |
(in Polish) Profil obowiązkowy - blok Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata (in Polish) Zajęcia dla II roku studiów dziennych licencjackich profil obowiązkowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi archeologii Ameryk i Oceanii. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką dawnych kultur i cywilizacji Nowego Świata. Uczestnicy zajęć zgłębiać będą wiedzę na temat rozwoju obu Ameryk doby przedhiszpańskiej w oparciu o źródła archeologiczne, antropologiczne, etnohistoryczne, pisane i ikonograficzne, z wykorzystaniem wiedzy interdyscyplinarnej. Wśród tematów zajęć znajdą się między innymi aspekty związane z indiańskim światopoglądem, wierzeniami religijnymi, praktykami grzebalnymi, architekturą i urbanistyką, czy prowadzeniem wojen i powstawaniem pierwszych państw i imperiów. Szczególny nacisk położony będzie na konfrontację wyników najnowszych badań archeologicznych z tradycyjnymi interpretacjami i utartymi poglądami na temat organizacji społecznej, politycznej oraz ideologii i ekonomii pradziejowych kultur obszarów Mezoameryki i Andów Centralnych. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przedstawią słuchaczom zarys problematyki archeologii Ameryki i Oceanii. W tej części zajęć omówione zagadnienia związane z kulturami prekolumbijskimi Ameryki Północnej oraz Oceanii. Zajęcia mają formę konwersatorium i kończą się egzaminem ustnym lub pisemnym. Tematy, które będą poruszane na wykładach - wybór (uwaga – w trakcie jednego wykładu może być omówionych kilka tematów): Pierwsi mieszkańcy obu Ameryk - chronologia i geografia procesu zaludnienia Nowego Świata. Budowniczowie kopców, wyplatacze koszyków - Archeologia terenów dzisiejszego USA. Fenomen gospodarki wybrzeża północno-zachodniego Ameryki Północnej. Trzy siostry - początki rolnictwa i osiadłego trybu życia w Mezoameryce. Olmekowie – pionierzy czy dystrybutorzy? Omówienie Kultura Majów – cywilizacja zwrotnikowego lasu Miasto Teotihuacan – pierwsze cosmopolis Wojna i polityka w dolinie Oaxaca: Zapotekowie i Mixtekowie Obsesja gry w piłkę - kultury klasycznego Veracruz Upierzony Wąż kontra Dymiące Zwierciadło - nieuchwytni Toltekowie Barbarzyńcy i Filozofowie – wiek azteckiej dominacji Czy jeden obraz to tysiąc słów? epigrafika i ikonografia kultur Mezoameryki Drewno, glina, kamień - architektura i urbanistyka Ameryki Środkowej Konkwista: koniec Mezoameryki Mezoameryka dziś - recepcja kultur prekolumbijskich wśród współczesnych społeczeństw rdzennych. Poza Limesem - Obszar Istmo-Kolumbijski Oceania, osadnictwo - między Filipinami a Wyspą Wielkanocną. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa: Gąssowski, Jerzy, Ludomir R Lozny, Indianie Ameryki Północnej: przeszłość i teraźniejszość. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2018. Gilewski M. 2015, Zagubiona archeologia zaginionych miast, „Biografia archeologii”, 1(2), s. 13–22. Gilewski M. 2018 Rola ceramiki jako źródła archeologicznego w badaniach nad kulturą Majów, „Szkło i Ceramika”, nr 5/2018, s. 14–17. Olko, Justyna i Jarosław Źrałka. W krainie czerni i czerwieni: kultury prekolumbijskiej Mezoameryki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008. Palonka, Radosław, Uniwersytet Jagielloński, and Wydawnictwo. Sztuka i archeologia kultur indiańskich prekolumbijskiego Południowego Zachodu USA. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. Siarkiewicz, E. 2010 Majowie Historia i Kultura w: Moda Majów. Elita i Dwór – Jaina 600–900 n.e. Katalog wystawy, Warszawa: Państwowe Muzeum Archeologiczne, s. 9-15. Rozszerzona: Clendinnen, Inga. Aztekowie: Próba interpretacji. Warszawa: P.I.W.(Panstwowy Instytut Wydawniczy), 1996. Coe, Michael D. Mexico: From the Olmecs to the Aztecs. 6th ed., rev.Expanded. Ancient Peoples and Places. New York: Thames & Hudson, 2008. Grube, Nikolai, Eva Eggebrecht. Majowie: niezwykła cywilizacja. Warszawa: Buchmann, 2013. Olko, Justyna. Meksyk przed konkwistą. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2010. Sharer, Robert J. i Loa P. Traxler. The Ancient Maya. 6th ed. Stanford, Calif: Stanford University Press, 2006. Smith, Michael Ernest. At Home with the Aztecs: An Archaeologist Uncovers Their Daily Life. London ; New York, NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Według podziału na wyniki uczenia się związane z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami. Wiedza Student poznają definicję, zasięg oraz chronologię obu Ameryk, wraz z podstawowymi informacjami o ich uwarunkowaniach fizycznych i biologicznych (K_W02). Student rozumie różnice pomiędzy różnymi rodzajami państwowości i zna ich przykłady w Nowym Świecie (K_W09). Student wie, jak klasyfikuje się przedhiszpańskie systemy pisma w regionie, oraz zna ich podstawowe cechy (K_W11). Student zna najważniejsze zabytki kultury materialnej obu Ameryk (K_W05) Student posiada podstawową wiedzę na temat początków i rozwoju cywilizacji Ameryk (K_W04). Student rozumie podstawowe problemy badawcze związane z tematyką archeologii Nowego Świata (K_W09). Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych (K_W06). Student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii obu Ameryk (K_W08) Umiejętności: Student potrafi odróżnić główne kultury Nowego Świata na podstawie ich architektury i ikonografii (K_U10). Student umie dokonać własnej interpretacji procesów, które zaszły podczas spotkania kultur Starego i Nowego Świata w XVI i XVII w. (K_U01) Student potrafi rozpoznawać, wykorzystywać, analizować i klasyfikować źródła archeologiczne (K_U12). Student umie wykorzystać posiadaną wiedzę formułując i rozwiązując proste problemy badawcze dotyczące archeologii Nowego Świata oraz potrafi zabrać głos w dyskusji na temat omawianych treści. (K_U15) Kompetencje (Postawy): Student jest świadom wpływu polityki i religii na interpretację danych historycznych i archeologicznych, jest gotów do krytycznej oceny źródeł (K_K04). Student ma świadomość kompleksowej natury kultury oraz rozumie potrzebę analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka (K_K05). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas wystawiania oceny końcowej zostanie uwzględniona aktywność podczas dyskusji, wykonywanie zadanych prac (tzw. assignments) i wynik ustnego egzaminu końcowego. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Warsaw.