Film Fiction in the Historian's Workshop. Source Studies and Specialized Tools of the Historian's Research Workshop (20th Century)
General data
Course ID: | 2900-MK2-FFWH-OG |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Film Fiction in the Historian's Workshop. Source Studies and Specialized Tools of the Historian's Research Workshop (20th Century) |
Name in Polish: | Fikcja filmowa w warsztacie historyka. Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka (XX wiek) |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
(in Polish) Zajęcia ogólnouniwersyteckie na Wydziale Historii (zapisy dostępne w rejestracji żetonowej) General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Nie ma żadnych dodatkowych wymagań poza wynikającymi z toku studiów i regulaminów na UW. |
Short description: |
The seminar course is focused upon methodological aspects of using feature movies in historical analysis as primary sources.Theoretical works will be used as practical tool, but mainly the course will discuss particular examples of movies, documentary films included. |
Full description: |
(in Polish) Tematem podstawowym zajęć jest wykorzystanie źródeł o charakterze fikcyjnym –w tym przypadku film fabularny – w warsztacie historyka. Czy tego typu źródła są w ogóle przydatne w badaniach historycznych? Jakiego typu pytania badawcze należy w tym przypadku zadać źródłu, by było ono wiarygodne? Z jakiego rodzaju źródłami należy je skonfrontować? Czy mogą być przydatne źródła im towarzyszące, jak np. plakaty reklamujące film? Jaką rolę w badaniach odgrywa film dokumentalny – czy jest on źródłem w pełni wiarygodnym? W jakim stopniu film dokumentalny jest kreacją artystyczną twórcy? Jakie znaczenie ma gatunek filmowy? Te pytania stanowią punkt wyjścia dla wszystkich tematów zajęć. W tym semestrze przedmiotem analizy będą nie tyle pojedyncze filmy, ale ich niewielkie grupy, dzieki którym możliwe jest wyodrębnienie i analiza zjawisk społecznych i kulturowych, także przemian mentalności. Jest to często niemożliwe w przypadku pojedynczych przykładów. Wstępem dla zajęć będzie przyjrzenie się podstawom metodologicznym i teoretycznym wykorzystania źródeł fikcji filmowej w badaniach historycznych. Podany niżej wybór filmów to wyłącznie moja propozycja. Uczestników zajęć zapraszam do zgłaszania własnych dezyderatów w ramach poniżej podanych gatunków literackich i filmowych. |
Bibliography: |
Hannu Salmi, Nineteenth-Century Europe. A Cultural History, Polity 2008. A. Aldgate, Cinema and History. British Newsreel and the Spanish Civil War, London 1979. S. Kracauer, From Caligari to Hitler. A Psychological History of the German Film, Princeton 1947. Image as Artifact. The Historical Analysis of Film and Television, red. J. E. O`Connor, Malabar, Fl. 1990 |
Learning outcomes: |
Upon completion of the course, the student is introduced to the basic knowledge how to deal with fictional primary sources like feature movies. Upon completion of the course, the student is familiar to the methodological aspects and is capable to analyse various examples of the above mentioned sources. |
Assessment methods and assessment criteria: |
The main conditions of evaluation are: - the student’s presence at the meeting (max. three days of absence); - the student’s activity during the course; - a proper level of knowledge during the discussion. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Grażyna Szelągowska | |
Group instructors: | Grażyna Szelągowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.