Literary Phenomena of the Present Day
General data
Course ID: | 3001-11A1ZL |
Erasmus code / ISCED: |
09.201
|
Course title: | Literary Phenomena of the Present Day |
Name in Polish: | Współczesne zjawiska literackie |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Polonistyczne minimum programowe (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ponieważ WZL adresowany jest do studentów I roku i odbywa się podczas ich I semestru, przeto jedynym wymogiem formalnym jest stała obecność (kontrolowana) na wykładzie. Założeniem jest orientacja studenta w bieżącym życiu literackim i aktualnej produkcji literackiej, w takim zakresie jaki powinien charakteryzować osobę kulturalną - czytanie prasy, przeglądanie nowości w księgarniach, a też pewna znajomość środowiska literatury współczesnej |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma charakter przeglądowy i omawia wybrane zagadnienia z literatury ostatniej dekady XX wieku i pierwszych lat wieku XXI - wskazuje też na tło historyczno-polityczne minionego ćwierćwiecza i przemiany modelu życia literackiego w tym czasie. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma charakter przeglądowy, omawia więc wybrane przez wykładowcę, ale w pewnym stopniu uzgodnione z dezyderatami słuchaczy, tematy mające walor "zjawisk literackich", więc interesujących próz i poezji, ale także przemian gatunkowych i stylistycznych, ważnych przemian w modelach życia literackiego, oraz w sposobach interpretowania utworów literackich. Zjawiska literatury przełomu wieków i początku XXI stulecia zostaną uszeregowane w kilku tematach-zakresach, ogarniających zarówno cechy przedstawienia, jak i najważniejsze sytuacje narracyjne tej literatury. Np. tendencje do "biografizacji" świata przedstawionego, otwarte uczestnictwo autora w kształtowaniu opowieści, przekształcanie tradycyjnych gatunków literackich, kwestie tożsamości ujmowane jako przedmiot gry, postmodernistyczne "przepisywanie" istniejących artefaktów, itd. Wykład wprowadza szereg kategorii badawczych, takich jak nowoczesność i ponowoczesność, literatura PRLu i III RP, podnosi problemy przyległości (i nieprzyległości) literatury do własnego czasu historycznego, stawia pytania o formy i sposoby obecności w literaturze naszej teraźniejszości zagadnień filozoficznych, politycznych i kulturowych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Od „powieści worka” do sylwy współczesnej. Autobiografizm jako zjawisko literackie XX stulecia. 2. Odchodzenie od fikcji i spotęgowanie fikcji w prozie przełomu XX i XXI wieku. 3. Dorosłe Dzieci Epoki. Cienie PRLu w narracjach współczesnych. 4. Socrealizm po latach, czyli PRL – „życie po życiu” 5. Historia i trauma. Doświadczenie ekstremalne i jego literackie ekwiwalenty. 6. Autoryzowanie opowieści. Kryzys fikcji jako figura literacka. 7. Narracje wokół stanu wojennego. 8. Późne wiersze-narracje Cz. Miłosza, Zb. Herberta i T. Różewicza. 9. Sagi rodzinne jako propozycja literatury wspomnieniowej (J. Olczak-Ronikier „W ogrodzie pamięci”, K.T. Toeplitz „Książka mojego ojca”, J. Kumaniecka „Saga rodu Słonimskich”). 10. Poezja przełomu stuleci: J.M. Rymkiewicz, E. Tkaczyszyn-Dycki, T. Różycki 11. Poeci Nowej Fali w chwili debiutu i trzydzieści lat później (St. Barańczak, A. Zagajewski, R. Krynicki). 12. Poza granice reportażu (M. Wilk, A. Tuszyńska, R. Kapuściński) 13. Esej historyczny i historycznoliteracki (M. Janion „Niesamowita słowiańszczyzna”, K. Modzelewski „Barbarzyńska Europa” A. Mencwel „Rodzinna Europa po raz pierwszy”) 14. Dramat: J. Głowacki „Antygona w Nowym Yorku”, B. Keff „Utwór o matce i ojczyźnie”, T. Słobodzianek „Nasza klasa”. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu wykładu student: - zyskuje orientację w zagadnieniach współczesnej literatury, - potrafi nazwać i opisać podstawowe procesy, tendencje, nurty w najnowszej literaturze - zdobywa świadomość ciągłości dyskursu o literaturze XX i XXI wieku wraz z towarzyszącymi mu na różnych poziomach kontynuacjami i zerwaniami. - dostrzega rolę najnowszej literatury w procesie dokumentowania zjawisk społecznych i kulturowych oraz dostrzega jej krytyczny potencjał. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza studenta i korzyści wyniesione z wykładu zostaną ocenione poprzez pisemny sprawdzian przeprowadzony na ostatnich zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.