University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literary Phenomena of the Present Day

General data

Course ID: 3001-11A1ZL
Erasmus code / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literary Phenomena of the Present Day
Name in Polish: Współczesne zjawiska literackie
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Polonistyczne minimum programowe
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ponieważ WZL adresowany jest do studentów I roku i odbywa się podczas ich I semestru, przeto jedynym wymogiem formalnym jest stała obecność (kontrolowana) na wykładzie.

Założeniem jest orientacja studenta w bieżącym życiu literackim i aktualnej produkcji literackiej, w takim zakresie jaki powinien charakteryzować osobę kulturalną - czytanie prasy, przeglądanie nowości w księgarniach, a też pewna znajomość środowiska literatury współczesnej


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład ma charakter przeglądowy i omawia wybrane zagadnienia z literatury ostatniej dekady XX wieku i pierwszych lat wieku XXI - wskazuje też na tło historyczno-polityczne minionego ćwierćwiecza i przemiany modelu życia literackiego w tym czasie.

Full description: (in Polish)

Wykład ma charakter przeglądowy, omawia więc wybrane przez wykładowcę, ale w pewnym stopniu uzgodnione z dezyderatami słuchaczy, tematy mające walor "zjawisk literackich", więc interesujących próz i poezji, ale także przemian gatunkowych i stylistycznych, ważnych przemian w modelach życia literackiego, oraz w sposobach interpretowania utworów literackich. Zjawiska literatury przełomu wieków i początku XXI stulecia zostaną uszeregowane w kilku tematach-zakresach, ogarniających zarówno cechy przedstawienia, jak i najważniejsze sytuacje narracyjne tej literatury. Np. tendencje do "biografizacji" świata przedstawionego, otwarte uczestnictwo autora w kształtowaniu opowieści, przekształcanie tradycyjnych gatunków literackich, kwestie tożsamości ujmowane jako przedmiot gry, postmodernistyczne "przepisywanie" istniejących artefaktów, itd. Wykład wprowadza szereg kategorii badawczych, takich jak nowoczesność i ponowoczesność, literatura PRLu i III RP, podnosi problemy przyległości (i nieprzyległości) literatury do własnego czasu historycznego, stawia pytania o formy i sposoby obecności w literaturze naszej teraźniejszości zagadnień filozoficznych, politycznych i kulturowych.

Bibliography: (in Polish)

1. Od „powieści worka” do sylwy współczesnej. Autobiografizm jako zjawisko literackie XX stulecia.

2. Odchodzenie od fikcji i spotęgowanie fikcji w prozie przełomu XX i XXI wieku.

3. Dorosłe Dzieci Epoki. Cienie PRLu w narracjach współczesnych.

4. Socrealizm po latach, czyli PRL – „życie po życiu”

5. Historia i trauma. Doświadczenie ekstremalne i jego literackie ekwiwalenty.

6. Autoryzowanie opowieści. Kryzys fikcji jako figura literacka.

7. Narracje wokół stanu wojennego.

8. Późne wiersze-narracje Cz. Miłosza, Zb. Herberta i T. Różewicza.

9. Sagi rodzinne jako propozycja literatury wspomnieniowej (J. Olczak-Ronikier „W ogrodzie pamięci”, K.T. Toeplitz „Książka mojego ojca”, J. Kumaniecka „Saga rodu Słonimskich”).

10. Poezja przełomu stuleci: J.M. Rymkiewicz, E. Tkaczyszyn-Dycki, T. Różycki

11. Poeci Nowej Fali w chwili debiutu i trzydzieści lat później (St. Barańczak, A. Zagajewski, R. Krynicki).

12. Poza granice reportażu (M. Wilk, A. Tuszyńska, R. Kapuściński)

13. Esej historyczny i historycznoliteracki (M. Janion „Niesamowita słowiańszczyzna”, K. Modzelewski „Barbarzyńska Europa” A. Mencwel „Rodzinna Europa po raz pierwszy”)

14. Dramat: J. Głowacki „Antygona w Nowym Yorku”, B. Keff „Utwór o matce i ojczyźnie”, T. Słobodzianek „Nasza klasa”.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu wykładu student:

- zyskuje orientację w zagadnieniach współczesnej literatury,

- potrafi nazwać i opisać podstawowe procesy, tendencje, nurty w najnowszej literaturze

- zdobywa świadomość ciągłości dyskursu o literaturze XX i XXI wieku wraz z towarzyszącymi mu na różnych poziomach kontynuacjami i zerwaniami.

- dostrzega rolę najnowszej literatury w procesie dokumentowania zjawisk społecznych i kulturowych oraz dostrzega jej krytyczny potencjał.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza studenta i korzyści wyniesione z wykładu zostaną ocenione poprzez pisemny sprawdzian przeprowadzony na ostatnich zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)