Contemporary Media Criticism
General data
Course ID: | 3001-11B2KA |
Erasmus code / ISCED: |
09.205
|
Course title: | Contemporary Media Criticism |
Name in Polish: | Współczesna krytyka artystyczna |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Polonistyczne minimum programowe (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Uczestniczący w wykładzie student powinien mieć umiejętności z zakresu analizy komparatystycznej. Powinien znać literaturę współczesną oraz orientować się w nurtach współczesnej sztuki. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład ukazuje istotę i specyfikę współczesnej krytyki artystycznej (teatralnej, filmowej, plastycznej, muzycznej itd.) w konfrontacji zarówno z krytyką literacką, jak i z historycznymi formami krytyki artystycznej ; zestawia język krytyki z językiem sztuki; prezentuje formy i gatunki krytyczne, omawia uwarunkowania, motywacje, strukturę i funkcje tekstu krytycznego w stosunku do dzieła, odbiorcy i danego obiegu artystycznego oraz przywołuje technologie medialne właściwe dla poszczególnych rodzajów i form krytyki artystycznej. Poddaje analizie różne społeczne i kulturowe sposoby przejawiania się krytyki artystycznej, śledzi jej antynomie oraz wskazuje na role, jakie krytyk odgrywa we współczesnej kulturze (zwłaszcza w relacji autor – tekst – odbiorca – instytucje artystyczne i pozaartystyczne); szkicuje sytuację kulturową krytyka i krytyki artystycznej – wskazuje na przestrzenie wolności, uwikłania, służebności |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zaprezentowanie zakresu, zadań i specyfiki współczesnej krytyki artystycznej. A zatem: czym jest ta krytyka historycznie i współcześnie oraz jakie są jej powinności i faktyczne funkcje we współczesnej kulturze i we współczesnym społeczeństwie? Kim jest krytyk artystyczny? Co stanowi przedmiot krytyki i jakie miejsce zajmuje ona we współczesnej edukacji i komunikacji kulturowej (w relacjach autor- tekst artystyczny- publiczność – instytucje artystyczne - rynek)? Równie ważna jest analiza rozmaitych społecznych, kulturowych i estetycznych usytuowań i uwarunkowań omawianej krytyki. Do zadań przedmiotu należy również opis różnorodności form i języków krytycznych; łącznie z pokazaniem historycznego rozwoju krytyki oraz scharakteryzowanie jej języka w konfrontacji z językiem sztuki. Wykład ukazuje specyfikę form krytyki: literackiej, filmowej, teatralnej, muzycznej, sztuk plastycznych; omawia tak podkreślanie, jak i zacieranie granic między twórcą, publicznością a krytyką (m. in. w Internecie). Wydobywa istotne cechy przekazu krytycznego, szkicuje jego poetykę; odpowiada na kluczowe pytania dotyczące wartościowania zjawisk artystycznych, ich opisu i interpretacji. Wyodrębnia poszczególne dyskursy i gatunki krytyczne, główne typy krytyki artystycznej oraz związki z bieżącymi tendencjami w sztuce (plastyce, filmie, muzyce, teatrze, architekturze, balecie itd.). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura fakultatywna, zalecana (wybór): 1. Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku, red. D.Kozicka, T.Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007 2. E.Udalska, Krytyka teatralna: rozważania i analizy, Katowice 2000. 3. Z badań porównawczych nad filmem, red. A.Helman, A.Gwóźdź, Kraków 1980 4. Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz, I. Puchalska, M.Siwiec, O. Płaszczewska, Kraków 2008. 5. W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, wyd. 4. 1988-1989, t. 3. 6. S. Kisielewski, Muzyka i mózg, Kraków 1974. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po wysłuchaniu wykładu rozumie pojęcie krytyki artystycznej i umie ulokować ją wśród innych form pisania i wypowiadania się o tekście artystycznym. Orientuje się w typach i odmianach krytyki artystycznej; umie rozpoznać tekst krytyczny i przedstawić jego cechy na konkretnych przykładach. Dostrzega i opisuje wpływ sztuki na krytykę artystyczną zarówno w sferze poddawanego krytyce tekstu jak i w sferze form krytyki. Student potrafi określać i wyjaśniać zasady rządzące współczesnym tekstem krytycznym. Potrafi też analizować i oceniać teksty krytyczne ze względu wiedzę i kompetencje krytyka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) kontrola obecności i ocena ciągła |
Copyright by University of Warsaw.