Współczesne zjawiska literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-13A1WZL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne zjawiska literackie |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony współczesnym zjawiskom literackim adresowany jest do studentów pierwszego roku, którzy nie odbyli jeszcze zajęć kursowych z literatury XX wieku ani z literatury najnowszej. Z tej racji ma on propedeutyczny charakter i służy zaznajomieniu słuchaczy z podstawowymi zjawiskami, tendencjami i przemianami wiążącymi się z literaturą schyłku XX i początku XXI wieku. |
Pełny opis: |
Wykład w przeglądowy sposób prezentować ma przemiany życia literackiego ostatnich kilku dekad. Przedstawione i omówione zostaną kluczowe dla najnowszej literatury zjawiska, tematy oraz ich formalne ujęcia wraz z towarzyszącym im kontekstem historycznym, politycznym i społecznym. Ukazaniu przemian najnowszej prozy, poezji oraz dramatu towarzyszyć będzie przybliżenie służących ich opisowi kategorii badawczych. |
Literatura: |
Czapliński P., Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996. Kraków 1997; Czapliński P., Śliwiński P., Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999. Czapliński P., Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007; Czapliński P., Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009. Czapliński P., Leciński M., Szybowicz E., Warkocki B., Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. Jarzębski J., Apetyt na przemianę, Kraków 1997. Klejnocki J., Literatura w czasach zarazy, Warszawa 2006. Klejnocki J., Sosnowski J., Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia „brulionu” (1986-1996), Warszawa 1996. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania. Hierarchie. Perspektywy, red. H. Gosk, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989-2009, red. P. Śliwiński, Poznań 2011. (P)o zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś, red. H. Gosk, E. Kraskowska, część V: (P)o PRL. Śliwiński P., Przygody z wolnością, Kraków 2002. Warkocki B., Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności, Warszawa 2007. Tekstylia. O rocznikach siedemdziesiątych, red. P. Marecki, M. Witkowski, I. Stokfiszewski, Wrocław 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu wykładu student: - zyskuje orientację w zagadnieniach współczesnej literatury, - potrafi nazwać i opisać podstawowe procesy, tendencje, nurty w najnowszej literaturze - zdobywa świadomość ciągłości dyskursu o literaturze XX i XXI wieku wraz z towarzyszącymi mu na różnych poziomach kontynuacjami i zerwaniami. - dostrzega rolę najnowszej literatury w procesie dokumentowania zjawisk społecznych i kulturowych oraz dostrzega jej krytyczny potencjał. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie oraz pozytywny rezultat uzyskany podczas pisemnego sprawdzianu, który przeprowadzony zostanie na ostatnich zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.