Literary Phenomena of the Present Day
General data
Course ID: | 3001-13A1WZL |
Erasmus code / ISCED: |
09.201
|
Course title: | Literary Phenomena of the Present Day |
Name in Polish: | Współczesne zjawiska literackie |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład poświęcony współczesnym zjawiskom literackim adresowany jest do studentów pierwszego roku, którzy nie odbyli jeszcze zajęć kursowych z literatury XX wieku ani z literatury najnowszej. Z tej racji ma on propedeutyczny charakter i służy zaznajomieniu słuchaczy z podstawowymi zjawiskami, tendencjami i przemianami wiążącymi się z literaturą schyłku XX i początku XXI wieku. |
Full description: |
(in Polish) Wykład w przeglądowy sposób prezentować ma przemiany życia literackiego ostatnich kilku dekad. Przedstawione i omówione zostaną kluczowe dla najnowszej literatury zjawiska, tematy oraz ich formalne ujęcia wraz z towarzyszącym im kontekstem historycznym, politycznym i społecznym. Ukazaniu przemian najnowszej prozy, poezji oraz dramatu towarzyszyć będzie przybliżenie służących ich opisowi kategorii badawczych. |
Bibliography: |
(in Polish) Czapliński P., Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976-1996. Kraków 1997; Czapliński P., Śliwiński P., Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999. Czapliński P., Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007; Czapliński P., Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Warszawa 2009. Czapliński P., Leciński M., Szybowicz E., Warkocki B., Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003. Jarzębski J., Apetyt na przemianę, Kraków 1997. Klejnocki J., Literatura w czasach zarazy, Warszawa 2006. Klejnocki J., Sosnowski J., Chwilowe zawieszenie broni. O twórczości tzw. pokolenia „brulionu” (1986-1996), Warszawa 1996. Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania. Hierarchie. Perspektywy, red. H. Gosk, Warszawa 2010. Nowe dwudziestolecie. Szkice o wartościach i poetykach prozy i poezji lat 1989-2009, red. P. Śliwiński, Poznań 2011. (P)o zaborach, (p)o wojnie, (p)o PRL. Polski dyskurs postzależnościowy dawniej i dziś, red. H. Gosk, E. Kraskowska, część V: (P)o PRL. Śliwiński P., Przygody z wolnością, Kraków 2002. Warkocki B., Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności, Warszawa 2007. Tekstylia. O rocznikach siedemdziesiątych, red. P. Marecki, M. Witkowski, I. Stokfiszewski, Wrocław 2002. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu wykładu student: - zyskuje orientację w zagadnieniach współczesnej literatury, - potrafi nazwać i opisać podstawowe procesy, tendencje, nurty w najnowszej literaturze - zdobywa świadomość ciągłości dyskursu o literaturze XX i XXI wieku wraz z towarzyszącymi mu na różnych poziomach kontynuacjami i zerwaniami. - dostrzega rolę najnowszej literatury w procesie dokumentowania zjawisk społecznych i kulturowych oraz dostrzega jej krytyczny potencjał. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na wykładzie oraz pozytywny rezultat uzyskany podczas pisemnego sprawdzianu, który przeprowadzony zostanie na ostatnich zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.