University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(Not)Recognized by the Polish Prose of the 20th and the 21st Century

General data

Course ID: 3001-B662LW2
Erasmus code / ISCED: 09.205 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: (Not)Recognized by the Polish Prose of the 20th and the 21st Century
Name in Polish: (Nie)dostrzeżone przez prozę polską XX i XXI wieku. W kręgu antropologizujących odczytań utworu literackiego
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) By uczestniczyć w seminarium, należy zaliczyć I rok seminarium magisterskiego drugiego poziomu kształcenia.


Student powinien zaliczyć przedmioty z zakresu historii oraz teorii literatury, a także historii, filozofii i języków obcych umożliwiające orientację w problematyce literaturoznawczej, kulturowej i społeczno-politycznej współczesności.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W pomyśle seminarium zaplanowanego na dwa lata chodzi o taką refleksję nad literaturą XX i XXI wieku, która, uwzględniając (konwencjonalną i niekonwencjonalną) wiedzę historyczną na temat realiów okresu (cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, kulturowych, obyczajowych etc), a przede wszystkim - stosując podejście antropologizujące - umożliwia podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, co widziała ta literatura w swoim czasie historycznym (a więc i wiedziała o nim, bowiem, jak wiadomo: widzimy to, co wiemy) i jaki z tego robiła użytek w opowieści. A także, jak antropologizujące podejście do utworu literackiego pozwala dostrzec rozmaite aspekty konkretu egzystencjalnego, z którym bohater literacki styka się w swojej codzienności.

Full description: (in Polish)

W pomyśle seminarium zaplanowanego na dwa lata chodzi o taką refleksję nad literaturą XX i XXI wieku, która, uwzględniając wiedzę historyczną na temat realiów okresu (cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, kulturowych, obyczajowych etc), a przede wszystkim - stosując podejście antropologizujące - umożliwia podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, co widziała ta literatura w swoim czasie historycznym (a więc i wiedziała o nim, bowiem, jak wiadomo: widzimy to, co wiemy) i jaki z tego robiła użytek w opowieści. Dyskusje seminaryjne drugiego roku będą koncentrowały się na tym, jak konstruowana jest konwencjonalna i niekonwencjonalna wersja historii oraz jakie ślady pozostawia ten proces w tekście literackim. A także, jak w prozie polskiej XX wieku funkcjonuje pamięć doświadczeń ekstremalnych, nieoswojonych - i tych skutkujących traumą, i tych o charakterze zmysłowo-erotycznym.

Bibliography: (in Polish)

Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi utworami zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym.

Igor Newerly "Zostało z uczty bogów"

Piotr Wojciechowski "Czaszka w czaszce"

Mieczysław Abramowicz "Każdy przyniósł, co miał najlepszego"

Andrzej Kuśniewicz „Lekcja martwego języka”

Piotr Szewc "Zagłada"

Primo Levi "Czy to jest człowiek"

Stanisław Grzesiuk "Pięć lat kacetu"

Leo Lipski „Dzień i noc” [w:] tegoż „Piotruś”

Henryk Grynberg, „Żydowska wojna”

Witold Gombrowicz "Trans-Atlantyk”

Michał Witkowski „Lubiewo”

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

1. Jeśli student przykładał się do zajęć, po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym.

2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach rozwoju prozy polskiej XX i XXI w. wykorzystującej w przekazie pamięć jednostkową i zbiorową oraz literackich sposobów komunikowania tej problematyki.

3.Wiedzieć, jak nazywać, opisywać, analizować odmiany utworów prozatorskich omawianego okresu oraz rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej ustalenia współczesnej socjologii, nowego historyzmu, studiów nad pamięcią.

UMIEJĘTNOŚCI:

1. Powinien posiąść pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych.

2. Umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny.

3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, dobierać adekwatne metody analizy tekstu literackiego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1. Student winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego.

2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków.

3. Poczuwać się do odpowiedzialności za zachowanie i upowszechnianie dziedzictwa literackiego regionu, kraju.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)