(Not)Recognized by the Polish Prose of the 20th and the 21st Century
General data
Course ID: | 3001-B662LW2 |
Erasmus code / ISCED: |
09.205
|
Course title: | (Not)Recognized by the Polish Prose of the 20th and the 21st Century |
Name in Polish: | (Nie)dostrzeżone przez prozę polską XX i XXI wieku. W kręgu antropologizujących odczytań utworu literackiego |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) By uczestniczyć w seminarium, należy zaliczyć I rok seminarium magisterskiego drugiego poziomu kształcenia. Student powinien zaliczyć przedmioty z zakresu historii oraz teorii literatury, a także historii, filozofii i języków obcych umożliwiające orientację w problematyce literaturoznawczej, kulturowej i społeczno-politycznej współczesności. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) W pomyśle seminarium zaplanowanego na dwa lata chodzi o taką refleksję nad literaturą XX i XXI wieku, która, uwzględniając (konwencjonalną i niekonwencjonalną) wiedzę historyczną na temat realiów okresu (cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, kulturowych, obyczajowych etc), a przede wszystkim - stosując podejście antropologizujące - umożliwia podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, co widziała ta literatura w swoim czasie historycznym (a więc i wiedziała o nim, bowiem, jak wiadomo: widzimy to, co wiemy) i jaki z tego robiła użytek w opowieści. A także, jak antropologizujące podejście do utworu literackiego pozwala dostrzec rozmaite aspekty konkretu egzystencjalnego, z którym bohater literacki styka się w swojej codzienności. |
Full description: |
(in Polish) W pomyśle seminarium zaplanowanego na dwa lata chodzi o taką refleksję nad literaturą XX i XXI wieku, która, uwzględniając wiedzę historyczną na temat realiów okresu (cywilizacyjnych, politycznych, społecznych, kulturowych, obyczajowych etc), a przede wszystkim - stosując podejście antropologizujące - umożliwia podjęcie próby udzielenia odpowiedzi na pytanie, co widziała ta literatura w swoim czasie historycznym (a więc i wiedziała o nim, bowiem, jak wiadomo: widzimy to, co wiemy) i jaki z tego robiła użytek w opowieści. Dyskusje seminaryjne drugiego roku będą koncentrowały się na tym, jak konstruowana jest konwencjonalna i niekonwencjonalna wersja historii oraz jakie ślady pozostawia ten proces w tekście literackim. A także, jak w prozie polskiej XX wieku funkcjonuje pamięć doświadczeń ekstremalnych, nieoswojonych - i tych skutkujących traumą, i tych o charakterze zmysłowo-erotycznym. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowy terminarz dyskusji nad poszczególnymi utworami zostanie podany na pierwszym spotkaniu seminaryjnym. Igor Newerly "Zostało z uczty bogów" Piotr Wojciechowski "Czaszka w czaszce" Mieczysław Abramowicz "Każdy przyniósł, co miał najlepszego" Andrzej Kuśniewicz „Lekcja martwego języka” Piotr Szewc "Zagłada" Primo Levi "Czy to jest człowiek" Stanisław Grzesiuk "Pięć lat kacetu" Leo Lipski „Dzień i noc” [w:] tegoż „Piotruś” Henryk Grynberg, „Żydowska wojna” Witold Gombrowicz "Trans-Atlantyk” Michał Witkowski „Lubiewo” |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: 1. Jeśli student przykładał się do zajęć, po ukończeniu seminarium powinien znać terminologię używaną we współczesnym literaturoznawstwie polonistycznym na poziomie rozszerzonym. 2. Mieć pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach rozwoju prozy polskiej XX i XXI w. wykorzystującej w przekazie pamięć jednostkową i zbiorową oraz literackich sposobów komunikowania tej problematyki. 3.Wiedzieć, jak nazywać, opisywać, analizować odmiany utworów prozatorskich omawianego okresu oraz rozpoznawać powiązania między nimi w kontekście poetyki kulturowej uwzględniającej ustalenia współczesnej socjologii, nowego historyzmu, studiów nad pamięcią. UMIEJĘTNOŚCI: 1. Powinien posiąść pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania oraz interpretowania danych bibliograficznych. 2. Umieć wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii współczesnej prozy polskiej do interpretacji złożonych utworów literackich oraz ich oceny. 3. Umieć w sposób spójny i klarowny budować wywód historycznoliteracki w odniesieniu do prozy, dobierać adekwatne metody analizy tekstu literackiego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 1. Student winien zyskać pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumieć potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego. 2. Doceniać znaczenie filologii narodowej dla rozwoju jednostkowego i kształtowania tożsamości zbiorowej Polaków. 3. Poczuwać się do odpowiedzialności za zachowanie i upowszechnianie dziedzictwa literackiego regionu, kraju. |
Copyright by University of Warsaw.