University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish writers of the second half of XIX century in the modernistic circle of the „questions’ community”

General data

Course ID: 3001-C062LP1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish writers of the second half of XIX century in the modernistic circle of the „questions’ community”
Name in Polish: Pisarze polscy drugiej połowy XIX w. w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”: literatura, filozofia, kultura
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Warunkiem jest zdany egzamin z literatury pozytywizmu i Młodej Polski. Seminarium ma pokazać literaturę polską drugiej połowy XIX w. i przełomu stuleci w kręgu modernistycznej „wspólnoty pytań”. Wymaga to uruchomienia kontekstów filozoficznych i kulturowych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla studentów filologii polskiej na II stopniu kształcenia.

Full description: (in Polish)

Celem II roku seminarium jest przygotowanie studenta do wyboru tematu rozprawy będącej podstawą uzyskania stopnia magistra i zapoznanie go z metodologią pisania pracy. Wymaga znacznego zaangażowania, dużej aktywności i samodzielnej pracy o charakterze naukowym. W pierwszym semestrze następuje rozpoznanie obszaru badawczego związanego z tematyką seminarium. W drugim semestrze lektury są już ściślej związane z tematyką planowanych rozpraw. Uczestnicy podejmują dyskusje nad wybranymi tematami i wspólnie rozwiązują problemy natury interpretacyjnej, warsztatowej, źródłowej i metodologicznej. Ważnym tematem jest także metodologia pisania rozprawy magisterskiej.

Bibliography: (in Polish)

W porozumieniu ze studentami nastąpi korekta literatury przedmiotu niedostępnej ze względu na sytuację epidemiczną.

Lektury (wybór):

- W.Bolecki, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje

-Ch.Tylor, Źródła podmiotowości: narodziny tożsamości nowoczesnej

- Etyka i literatura (red. E.Ihnatowicz i E.Paczoska)

- J.Jedlicki, Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności

- M.Kopij, Friedrich Nietzsche w literaturze i publicystyce polskiej lat 1883-1918.Struktura recepcji.

- Kulturowa teoria literatury, t.2 (red. T.Walas, R.Nycz)

- M.P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji

- F.Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne

- R.Nycz, Poetyka doświadczenia

- J.Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata;

- „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2014, nr 24 „Odnawianie modernizmu”

- Rekonfiguracje modernizmu (red. T.Majewski)

- „Tesktualia” 2017, numer monograficzny poświęcony nadinterpretacji

Learning outcomes: (in Polish)

Student będzie potrafił:

W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA

1. opisać i poddać pogłębionej, wszechstronnej analizie uwarunkowania historyczne i filozoficzne modernizmu jako formacji kulturowej i jako artystycznej odpowiedzi na wyzwania nowoczesności;

2. charakteryzować historyczne i kulturowe uwarunkowania zjawisk literackich mieszczących się w formule modernistycznej „wspólnoty pytań”;

3. sytuować literaturę modernistyczną w kontekście przemian kultury europejskiej i w kręgu charakterystycznych dla tych przemian doświadczeń i tekstów;

W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIEJĘTNOŚCI

4. zgromadzić bibliografię do opracowywanego tematu, przygotować konspekt

5. rozpoznawać formy właściwe dla rozprawy magisterskiej jako typu wypowiedzi naukowej;

6. weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prac innych autorów;

7. oceniać dawne i współczesne odczytania tradycji literackiej;

W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POSTAWY

8. postrzegać utwór literacki jako tekst spełniający właściwe danemu czasowi normy estetyczne, powstały w wyniku krzyżowania się wpływów literatury, sztuki, filozofii i kultury danego czasu, a także potrzeb czytelników, ich możliwości percepcyjnych i oczekiwań środowisk związanych z życiem literackim;

9. rozpoznawać miejsce modernizmu w przemianach kultury i literatury ponowoczesnej związanych z postawami etycznymi.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie obecności na zajęciach oraz aktywności studentów (udział w dyskusji, przygotowywanie wprowadzeń oraz konspektów prac).

Ocenie podlegać będzie aktywność studentów, której formą jest dyskusja oraz, w drugim semestrze, prezentacja zagadnień mieszczących się w obszarze badawczym planowanych rozpraw oraz prezentacja konspektów.

Do uczestnictwa w zajęciach zdalnych wymagany jest komputer z działającymi kamerą i mikrofonem.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)