University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

From a knight to a dandy. The role models in the culture of the XVIth-XVIIIth century

General data

Course ID: 3001-C062LS1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: From a knight to a dandy. The role models in the culture of the XVIth-XVIIIth century
Name in Polish: Od rycerza do dandysa. Wzorce osobowe kultury XV-XVIII w. 
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem seminarium jest spojrzenie na przemiany w kulturze XV-XVIII w. poprzez analizę dynamicznie zmieniających się wzorców osobowych: rycerza, dworzanina (dwórki), ziemianina (ziemianki), honnête homme, dżentelmena (damy), dandysa, dobrego męża / żony, dziecka, władcy (króla, księcia). Każdy z tych modeli był przedmiotem konkretnych tekstów literackich: okolicznościowych utworów poetyckich, dialogów, traktatów, powieści, ale także dzieł malarskich czy rzeźbiarskich powstających nie tylko na obszarze Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ale i poza jej granicami.


Studenci będą nabywać umiejętności komparatystycznej analizy (wymagana jest dobra znajomość przynajmniej jednego języka obcego), poznawać metodologie badań literaturoznawczych, podejmować prace nad dawnymi tekstami (także podczas zajęć warsztatowych w Gabinecie Starych Druków i Gabinecie Rycin BUWu). Zapoznają się także z nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium oraz technikami informacyjno-komunikacyjnymi.


Planowane są również zajęcia w plenerze (w Pałacu Natolińskim, na Zamku Królewskim i w Pałacu Kazimierzowskim).

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykaz planowanych tematów (UWAGA!!! Lista i rozkład zajęć mogą ulec modyfikacji w zależności od potrzeb uczestników):

1. Zajęcia organizacyjne.

2-3. Zajęcia warsztatowe w Gabinecie Starych Druków BUW.

4-7. Zajęcia w terenie (zwiedzanie Pałacu w Wilanowie, Pałacu Natolińskiego, Zamku Królewskiego, Arkadii w Nieborowie).

8-30. Indywidualne projekty studenckie.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne.

2-3. Zajęcia warsztatowe w Gabinecie Starych Druków BUW.

4-7. Zajęcia w terenie (zwiedzanie Pałacu w Wilanowie, Pałacu Natolińskiego, Zamku Królewskiego, Arkadii w Nieborowie).

8-30. Indywidualne projekty studenckie.

Bibliography: (in Polish)

Uwaga! Lista lektur może ulec modyfikacji w zależności od potrzeb uczestników.

I. Teksty źródłowe:

Anonim zw. Gall, Kronika Polska (dowolne wydanie)

Boziewicz W., Polski kodeks honorowy; wybór, tekst dostepny na:http://literat.ug.edu.pl/~literat/honor/index.htm#spis

Castiglione B., Księga dworzanina, tłum. A. Borowski, Kraków 2018.

Conrad J., Pojedynek. Opowieść wojskowa, przeł. W. Horzyca (dowolne wydanie).

De La Bruyere J., Charaktery i obyczaje naszego wieku, przeł. A. Tatarkiewicz (dowolne wydanie).

Defoe D., The Compleat English Gentelman; wybór, tekst dostępny na stronie: https://archive.org/stream/compleatenglishg00defouoft#page/n5/mode/2up

Długosz J., Roczniki (dowolne wydanie).

Goślicki W., O senatorze doskonałym, tł. M. Korolko (dowolne wydanie).

Górnicki Ł., Dworzanin polski, oprac. R. Pollak; wybór (dowolne wydanie).

Choderlos de Laclos P., Niebezpieczne związki, przeł. T. Żeleński (Boy); wybór (dowolne wydanie).

Machiavelli N., Książę, przeł. W. Rzymowski, oprac. K. Grzybowski (dowolne wydanie).

Mistrz Wincenty zw. Kadłubek, Kronika Polska (dowolne wydanie).

Niemcewicz J. U., Lejbe i Siora, czyli listy dwóch kochanków. Romans; wybór (dowolne wydanie).

Przecław Słota, Wiersz o chlebowym stole (dowolne wydanie).

Rej M., Żywot człowieka poczciwego (dowolne wydanie)

Rochefoucauld De La F., Maksymy i rozważania moralne, przeł. T. Żeleński (Boy); wybór (dowolne wydanie).

Seklucjan J., Oeconomia (dowolne wydanie).

Wirtemberska M., Malwina, czyli domyślność serca (dowolne wydanie).

Wirzbięta M., Konterfekt albo Tablica Cebesa (dowolne wydanie).

II. Literatura przedmiotu (wybór):

Il sapere delle parole. Studi sul dialogo latino e italiano del Rinasicmento, a cura di W. Geerts, A. Paternoster, F. Pignatti, Roma 2001.

Educare il corpo, educare la parola nella trattistica del rinascimento, a cura di D. Patrizi, A. Quondam, Roma 1998.

Człowiek baroku, red. R. Villari (dowolne wydanie), tł. M. Bielańska, M. Gurgul, M. Woźniak, Warszawa 2001.

Człowiek renesansu, red. E. Garin, tł. A. Osmólska-Metrak, Warszawa 2001.

Człowiek oświecenia, red. M. Vovelle, tł. M. Gurgul, Warszawa 2001.

E. H. Kantorowicz, Dwa ciała króla. Studia ze średniowiecznej teologii politycznej, tł. M. Michalski, A. Krawiec, red. nauk. J. Strzelczyk, Warszawa 2007.

M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany (dowolne wydanie).

Imagines potestatis. Rytuały, symbole i konteksty fabularne władzy zwierzchniej. Polska X - XV w., red. J. Banaszkiewicz, Warszawa 1992.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

- potrafi odróżnić podstawowe wzorce osobowe kultury dawnej i wymienić ich cechy charakterystyczne,

- w poprawny sposób dokonuje kontekstowej analizy i interpretacji tekstów źródłowych,

- zna techniki informacyjno-kominikacyjne,

- orientuje się w literaturze przedmiotu z zakresu seminarium,

- poprawną polszczyzną formułuje myśli i sądy,

- przygotowuje prezentacje ustną na temat związany z tematyką seminarium i / lub tematem pracy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena aktywności studenta podczas seminariów oraz ocena ustnej wypowiedzi (referatu) na temat związany z przygotowywaną pracą magisterską. Student powinien wygłosić nie mniej niż 2 referaty w ciągu całego roku akademickiego.

Ponadto warunkiem niezbędnym do zaliczenia seminarium jest też:

a) regularne składanie pisemnych wersji kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej,

b) ukończenie pracy magisterskiej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)