Words and images. Selected issues of interdisciplinary comparative studies
General data
Course ID: | 3001-C0K-LK3 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Words and images. Selected issues of interdisciplinary comparative studies |
Name in Polish: | Słowa i obrazy. Wybrane zagadnienia komparatystyki interdyscyplinarnej |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość podstaw historii sztuk plastycznych, metodologii historii sztuki oraz badań komparatystycznych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą rozwijaniu umiejętności analizy i interpretacji wizualnych tekstów kultury. W znacznej mierze mają charakter warsztatowy – na konkretnych przykładach uczą myślenia o tekście kultury w kontekście innych dzieł oraz dyskursów, w tym dyskursu krytycznego. Przybliżają perspektywę komparatystyki interdyscyplinarnej w odniesieniu do pola wizualnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Zwroty wizualne W.J.T. Mitchell, Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej, przeł. M. Bryl, „Artium Questiones” 2006 nr 17. Ikonologia Nicolas Poussin, Et in Arcadia ego (1655) Erwin Panofsky, Et in Arcadia ego. Poussin i tradycja elegijna, tłum. Agnieszka Morawińska, w: tegoż, Studia z historii sztuki, wybrał, opracował i opatrzył posłowiem Jan Białostocki, Warszawa 1971. Historia w dyskursie sztuki Jacek Malczewski, Melancholia Prolog. Widzenie. Wiek ostatni w Polsce (1894) Melancholia Jacka Malczewskiego. Materiały seminarium Instytutu Historii Sztuki UAM i Muzeum Narodowego w Poznaniu, Rogalin, 17-18 grudnia 1998, pod redakcją Piotra Juszkiewicza, Poznań 2002. Obraz jako interpretant. Semiotyka w dyskursie sztuki Pieter Bruegel, Pejzaż z upadkiem Ikara (ok. 1558) Adam Dziadek, Obraz jako interpretant, w: tegoż, Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004. Dawny i nowy dyskurs sztuki Jan van Eyck, Portret małżonków Arnolfinich (1434) Antoni Ziemba, „Arnolfini” i inne portrety Jana van Eycka. Erwin Panofsky – Hans Belting – Lorne Campbell. Ikonologia/„antropologia obrazu”/„nowe znawstwo” i “neoretoryzm”. Konstrukcje i „dekonstrukcje” mitów, w: Wielkie dzieła - wielkie interpretacje. Materiały LV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 17-18 listopada 2006, pod redakcją Marii Poprzęckiej, Warszawa 2007. Między filozofią a krytyką (I) Vincent van Gogh, Buty (1886) Martin Heidegger, Źródło dzieła sztuki, tłum. Janusz Mizera, w: tegoż, Drogi lasu, Warszawa 1997. Meyer Shapiro, Martwa natura jako przedmiot osobisty - Nota o Heideggerze i van Goghu, w: Estetyka w świecie. Wybór tekstów, pod redakcją Marii Gołaszewskiej, t. III, Kraków 1991. Między filozofią a krytyką (II) Diego Velázquez, Panny dworskie (1656) Michel Foucault, Panny dworskie (Las Meninas), w: tegoż, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, tłum. Tadeusz Komendant, wyd. 2, Gdańsk 2006. Tajemnica „Las Meninas”. Antologia tekstów, wybór i redakcja Andrzej Witko, Kraków 2006. Od obrazu ku widzeniu William Turner, Regulus (1828-1837) Maria Poprzęcka, Patrzeć do bólu, w: tejże, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008. Interpretacje prywatne Edward Hopper, Kobieta w słońcu (1961) Michał Paweł Markowski, Słońce, możliwość, radość w: tegoż, Słońce, możliwość, radość, Wołowiec 2010. Wystawa jako tekst kultury Świat nie przedstawiony. Dokumenty polskiej transformacji po 1989 roku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 4.02-15.04.2012 Wojtek Pustoła, CUT, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 18.01-24.03.2019 Przed obrazem – po co nam historia sztuki? Fra Angelico, Zwiastowanie (ok. 1440-1441) Georges Didi-Huberman, Historia sztuki w granicach swojej praktyki w: tegoż, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, tłum. Barbara Brzezicka, Gdańsk 2011. Obraz w działaniu, działanie w obrazie Rafał Drozdowski, Marek Krajewski, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2010. (wybór) |
Learning outcomes: |
(in Polish) W toku zajęć student zdobywa umiejętność stosowania w praktyce analitycznej i interpretacyjnej terminologii z zakresu historii sztuki. Analizuje teksty kultury wizualnej w sposób świadomy i pogłębiony, poddając refleksji stosowaną metodologię oraz społeczny kontekst funkcjonowania dzieła. Pogłębia umiejętność myślenia w kategoriach komparatystycznych a także świadomego, krytycznego stosowania narzędzi komparatystyki interdyscyplinarnej w celu realizacji stawianych przez siebie zadań badawczych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - kontrola obecności - ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) - praca zaliczeniowa Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.