University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literature for Children and Youth. Theories – Research Methods – Interpretations

General data

Course ID: 3001-C153LD1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literature for Children and Youth. Theories – Research Methods – Interpretations
Name in Polish: Literatura dziecięca i młodzieżowa. Teorie – metody badań – interpretacje
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Wskazana jest bierna znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę (przystępnie napisanych) artykułów naukowych (przy czym teksty w języku angielskim stanowią jedynie część listy lektur, a zajęcia zostały pomyślane w taki sposób, by umożliwić czynny w nich udział także osobom mającym trudności z czytaniem po angielsku).

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Seminarium prezentuje różnorodne teorie badawcze dotyczące literatury dziecięcej i młodzieżowej (w tym – baśni i fantastyki); zarówno klasyczne, jak i te wypracowane w ostatnich latach. Przedstawia stosowane współcześnie – w Polsce i za granicą – metody badań tejże literatury.

W trakcie zajęć seminarzystki i seminarzyści będą rozważać mocne i słabe strony poznanych teorii i metod badawczych, ich przydatność w analizie rozmaitych odmian twórczości dla niedorosłego czytelnika i poszczególnych utworów oraz perspektywy interpretacyjne otwierane przez te teorie i metody.

Full description: (in Polish)

Seminarium prezentuje różnorodne teorie badawcze dotyczące literatury dziecięcej i młodzieżowej (w tym – baśni i fantastyki), zarówno klasyczne, jak i te wypracowane w ostatnich latach, autorstwa polskich i zagranicznych badaczy. Przedstawia stosowane współcześnie – w Polsce i za granicą – metody badań tejże literatury; w założeniu ma zachęcić studentów do korzystania z nich we własnej pracy badawczej.

Seminarzyści i seminarzystki będą dyskutować nad zaletami poznawanych teorii i metod oraz ich ograniczenia, analizować przydatność w analizie wybranych tekstów z obszaru literatury dziecięcej i młodzieżowej, odkrywać otwierające się – dzięki zastosowaniu poznanych narzędzi – kierunki interpretacji interesujących ich utworów.

Przede wszystkim, seminarzystki i seminarzyści będą mieli okazję zastanowić się, czym jest literatura dziecięca i literatura młodzieżowa oraz jak (i czy w ogóle?) można je zdefiniować. Rozważą, czym się różni literatura dla dzieci od literatury dziecięcej i przeanalizują ewolucję dziecka jako bohatera literackiego i jako hipotetycznego czytelnika. Następnie uwaga zostanie poświęcona poszczególnym teoriom i związanym z nimi narzędziom badawczym: ustaleniom z zakresu children studies, narratologii, kognitywizmu, psychoanalizy, krytyki feministycznej, gender studies, queer studies, postkolonializmu, wielokulturowości, place studies, animal studies, ekokrytyki. W rozważaniach zostaną także uwzględnione takie zjawiska, jak intertekstualność i transfikcjonalność w różnych odmianach twórczości dla niedorosłego odbiorcy, związki między literaturą popularną a dziecięcą i młodzieżową etc.

Pierwsza część seminarium zostanie poświęcona wspólnej analizie tekstów teoretycznych i próbom wykorzystania poznanych narzędzi w interpretacji wybranych tekstów literackich. Druga – autoreferatom uczestników prezentującym efekty ich samodzielnych badań w związku z przygotowywaną pracą licencjacką; autoreferaty będą stanowiły punkt wyjścia do dyskusji w trakcie zajęć.

Bibliography: (in Polish)

Kompletna lista lektur zostanie przedstawiona na początku pierwszego semestru. W trakcie semestru, po zapoznaniu się przez prowadzącą ze wstępnymi planami i oczekiwaniami uczestników seminarium, lista ta może być odrobinę modyfikowana – stosownie do potrzeb studentów.

Uczestnicy zobowiązani są do zapoznania się m.in. z następującą literaturą przedmiotu (część z wymienionych pozycji będzie obowiązkowa dla wszystkich, część – jedynie dla autorów referatów/prezentacji przedstawianych w pierwszym semestrze):

 R. Waksmund, Literatura dziecięca – literatura uniwersalna, w: Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa, B. Żurakowski, Warszawa-Poznań 1989.

 G. Leszczyński, Style lektury książki dziecięcej, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, Rzeszów 2012.

 M. Skowera, Bezpieczna i pożyteczna kraina niedorosłości. Literatura dziecięca jako konstrukt, „Jednak Książki” 2017, nr 7.

 A. Czabanowska-Wróbel, [Ta dziwna] instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej, „Teksty Drugie” 2013, nr 5.

 K. Szymborska, W laboratorium children studies. Dziecko i dzieciństwo w nowoczesnym dyskursie, w: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań, red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2013.

 J. Sztachelska, „Dziwność dziecka (Rzecz o imaginarium społecznym), w: Children studies jako perspektywa interpretacyjna. Studia i szkice, red. J. Sztachelska, K. Szymborska, Białystok 2014.

 G. Leszczyński, Wstęp, w: tegoż, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i XX w., Warszawa 2006.

 M. J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. M. Kościelniak, Kraków 2008.

 A. Frindt, Antypedagogika jako nowy nurt wychowania i jej odbicie w literaturze dziecięcej, w: Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002.

 S. Stano-Strzałkowska, Kupa, siku, robale i koszmarne dzieci – czyli rola obrzydliwości w literaturze dziecięcej, w: A fe! Społeczno-kulturowe konteksty wstrętu i obrzydliwości, red. A. Drzał-Sierocka, M. Kowalewska Małgorzata Gdańsk 2016.

 W. Kostecka, Śmiech błazeński w literaturze i kulturze popularnej dla dzieci, w: Do śmiechu. Komizm w sztuce dla dziecka, red. G. Leszczyński, Poznań 2016.

 K. Zabawa, Postać narratora w najnowszej polskiej literaturze dziecięcej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2011, nr 11.

 M. Nikolajeva, Beyond the Grammar of Story, or How Can Children's Literature Criticism Benefit from Narrative Theory, “Children's Literature Association Quarterly” 2003, t. 28, nr 1.

 M. Głowiński, Narratologia: dzisiaj i nieco dawniej, „Teksty Drugie” 2001, nr 5.

 D. Kozera, Transmedialny przekład baśni o Czerwonym Kapturku, “Literatura Ludowa” 2016, nr 4-5.

 R.B. Bottigheimer, Fairy Tales, Society, and Scholarship, w: tejże, Grimms’ Bad Girls and Bold Boys. The Moral and Social Vision of the Tales, London 1987.

 J. Zipes, Why Fairy Tales Stick. The Evolution and Relevance of a Genre, New York-London 2006.

 G. Lasoń-Kochańska, Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny, Słupsk 2012 – fragmenty wybrane przez prowadzącą.

 M. Pruszak, Dawni bohaterowie w nowej rzeczywistości. Męskość i kobiecość we współczesnych adaptacjach filmowych klasyki literatury dziecięcej i młodzieżowej, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty” 2017, nr 1.

 V. Flanagan, Gender studies, w: The Routledge Companion to Children's Literature, red. D. Rudd, New York 2010.

 B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek, Warszawa 2010 – fragmenty wybrane przez prowadzącą.

 B. Bettelheim, Wstęp, w: tegoż, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D. Danek, Warszawa 2010.

 H. Bosmajian, Reading the Unconscious: Psychoanalytical Criticism, w: Understanding Children's Literature, red. P. Hunt, wyd. 2, New York 2005.

 G. Lasoń-Kochańska, Gender, queer i dorastanie – baśnie Hansa Christiana Andersena, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” 2011, nr 9.

 A. Wasilewska, Czy Hermiona jest kobietą? Konstrukty kobiecości w serii o Harrym Potterze, w: Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury, red. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2014.

 K. Reszczyńska-Urban, Inicjacje bohaterów nieheteronormatywnych w Fanfiku i Slashu Natalii Osińskiej, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2019, t. 1, nr 1.

 A. Fornalczyk-Lipska, Odmienność narodowa i etniczna w najnowszej polskiej literaturze dla młodego odbiorcy a wyzwania edukacji międzykulturowej, „Kultura i Edukacja” 2017, t. 1, nr 115.

 K. Smoter, Literackie obrazy „Innego” w procesie kształtowania postaw wobec imigrantów i uchodźców, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2017, t. 12, nr 3.

 M. Cai, Multicultural literature for children and young adults: Reflections on critical issues, Westport, Conn 2002.

 M. Inglot, Murzynek Bambo Juliana Tuwima w świetle krytyki postkolonialnej i feministycznej, w: Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska, E. Łucka-Zając, Opole 2010.

 I. Gralewicz-Wolny, Pożegnanie Murzynka Bambo, w: Uwolnić Pippi! Twórczość dla dzieci wobec przemian kultury, red. tejże, B. Mytych-Forajter, Katowice 2014.

 A. Mik, M. Skowera, (Nie tylko) kolonialne „zaklęcia” i jak je znaleźć. Magia w Ameryce Północnej według J.K. Rowling, „Czy/tam/czy/tu” 2017, nr 1.

 C. Breadford, Race, ethnicity and colonialism, w: The Routledge Companion to Children's Literature, red. D. Rudd, New York 2010.

 M. Wójcik-Dudek, Elementarz Zagłady w polskiej najnowszej literaturze dla dzieci, w: Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, Warszawa 2018.

 M. Wójcik-Dudek, Zamieszkać w Zagładzie. Geografia Holocaustu w literaturze dla dzieci i młodzieży, w: Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastyce, red. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2016.

 E. Rybicka, Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie” 2008, nr 4.

 E. Rąbkowska, „Śmieciowe” zwierzęta (trash animals) i „dzieci śmieci”. Relacje dziecka i zwierzęcia w literaturze dla dzieci i młodzieży, w: Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowera, Warszawa 2016.

 J. Schollenberger, Literackie ożywienie bestii – intertekstualne wątki bestiariuszy w Harrym Potterze, w: Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury, red. W. Kostecka, M. Skowera, Warszawa 2014.

 E. Baratay, Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, tłum. P. Tarasewicz, Gdańsk 2014.

 D. Michułka, Ł. Gregorowicz, Czytanie pamięci – doświadczenie – emocje. Narracje literackie dla młodego czytelnika – teoria i praktyka odbioru (Rutka Joanny Fabickiej), „Polonistyka. Innowacje” 2018, nr 7.

 K. Slany, Rutka Joanny Fabickiej jako przykład postpamięciowej literatury dla dzieci, „Maska” 2017, nr 35.

 M. Nikolajeva, What is cognitive criticism and what’s in it for children’s literature research?, w: tejże, Reading for Learning: Cognitive Approaches to Children's Literature, Philadelphia 2014.

 M. Cackowska. Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Poznań 2017.

 H. Dymel-Trzebiatowska, Skandynawska książka (nie tylko) dla dzieci w czasach transgresji, „Jednak Książki” 2017, nr 7.

 M. Skowera, Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych, w: „Creatio Fantastica” 2016, nr 2.

 A. Goworek, Umierająca, rozwiązła, szukająca miłości. Przygody Alicji w XXI wieku, w: Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K. M. Maj, Kraków 2017.

 M. Głowiński, O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4.

 K. Olkusz, Transfikcjonalność w literaturze – Materiały do „Słownika Rodzajów Literackich”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2018, nr 1.

Dodatkowo: wybrane (także wspólnie z uczestnikami – zgodnie z ich potrzebami badawczymi) utwory z obszaru literatury dziecięcej i młodzieżowej (w tym – baśni i fantastyki).

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

wiedza

– wyjaśnia różnorodne teorie badawcze odnoszące się do literatury dziecięcej i młodzieżowej (w tym: baśni i fantastyki)

– dostrzega ewolucję konceptualizacji tejże literatury, zna jej rozmaite ujęcia definicyjne

– zna zróżnicowane metody badawcze przydatne w analizie twórczości dla niedorosłego czytelnika

– zna zasady konstruowania pracy dyplomowej (licencjackiej), gromadzenia źródeł, opracowywania konspektu

umiejętności

– rozpoznaje, nazywa i analizuje popularne współcześnie zjawiska literackie występujące w literaturze dziecięcej i młodzieżowej (polskiej i obcej)

– bada tekst za pomocą różnorodnych narzędzi teoretycznoliterackich i metodologicznych i umie odpowiednio je dobierać (ocenić ich przydatność i potencjał interpretacyjny)

– potrafi wykorzystać te narzędzia do samodzielnej analizy i (nietuzinkowej) interpretacji tekstu

– stosuje zdobytą wiedzę w pracy nad własnym projektem badawczym (pracą licencjacką): umiejętnie gromadzi bibliografię, przygotowuje konspekt pracy i wystąpienie autoprezentacyjne, konstruuje całość pracy

kompetencje społeczne:

– postrzega i analizuje tekst świadomie, umiejscawiając go w odpowiednim kontekście literackim i kulturowym

– ustosunkowuje się krytycznie do poznawanej literatury przedmiotu

– jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej

– ma świadomość faktu, że konceptualizacja literatury dziecięcej i młodzieżowej (a zatem także takich pojęć jak dziecko, dzieciństwo, adolescent, adolescencja) jest uwarunkowana czynnikami kulturowymi, historycznymi i społecznymi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) ocena ciągła – bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność

a) I SEMESTR: obowiązkowe przygotowanie referatu/prezentacji na podstawie artykułu naukowego wybranego z listy lektur, wykonanie kilku zadań w ramach "pracy domowej"

b) II SEMESTR: obowiązkowy autoreferat, złożenie pracy licencjackiej

2) kontrola obecności; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)