University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The jester and the fool in early modern literaturę

General data

Course ID: 3001-C153LS1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The jester and the fool in early modern literaturę
Name in Polish: Błazen i głupiec w literaturze wczesnonowożytnej
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Cele seminarium licencjackiego "Basen i głupiec w literaturze wczesnonowożytnej" to:


a) poszerzenie i pogłębienie wiedzy o literature i kulturze dawnej w zakresie związanym z tematem seminarium. Podczas zajęć uczestnicy poznają przykłady i sposoby ukazywania i wykorzystywania postaci błazna i głupca w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej (np. "Pochwała głupoty" Erazma z Rotterdamu, wybrane nowele z "Dekameronu" Giovanniego Boccaccia, "Historia Calandra" Bernarda Doviziego, "Statek głupców" Sebastiana Brandta, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem" Jana z Koszyczek, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina, "Sowiźrzał", wybrane "Figliki" Mikołaja Reja, "Z chłopa król" Piotra Baryki, "Potrójny z Plauta" Piotra Cieklińskiego"). Będą mieli możliwość doskonalenia umiejętności interpretacji tekstów źródłowych oraz krytycznej lektury literatury przedmiotu (np. prac M. Bachtina, J. Heersa, M. Głowińskiego, A. Guriewicza). Dwa zajęcia odbędą się w Gabinecie Starych Druków BUW i będą miały charakter warsztatowy (uczestnicy zapoznają się z oryginalnymi edycjami wybranych i dostępnych w zbiorach BUW tekstów omawianych na zajęciach);


b) przygotowanie uczestników do napisania pracy dyplomowej, monitorowanie postępów nad powstawaniem pracy dyplomowej,


c) przygotowanie uczestników do egzaminu dyplomowego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Tematyka seminarium dotyczy sposobów ukazywania i wykorzystywania postaci błazna i głupca w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej (np. "Pochwała głupoty" Erazma z Rotterdamu, "Dekameron" G. Boccaccia, "Historia Calandra" B. Doviziego, "Okręt błaznów" S. Branta, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem" J. z Koszyczek, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina, "Sowiźrzał", "Figliki" M. Reja, "Z chłopa król" P. Baryki, "Potrójny z Plauta" P. Cieklińskiego"). Uczestnicy zapoznaj się też z wybraną literaturą przedmiotu (prace M. Bachtina, J. Heersa, A. Guriewicza). Dwa zajęcia (warsztatowe) odbędą się w Gabinecie Starych Druków BUW.

Seminarium przygotuje też uczestników do napisania pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego. Podczas seminarium monitorowane będą też postępy nad powstawaniem pracy dyplomowej.

Full description: (in Polish)

Tematyka seminarium licencjackiego dotyczy przykładów i sposobów ukazywania i wykorzystywania postaci błazna i głupca w literaturze i kulturze wczesnonowożytnej. Podczas zajęć omówione zostaną następujące teksty: "Pochwała głupoty" Erazma z Rotterdamu, wybrane nowele z "Dekameronu" Giovanniego Boccaccia, "Historia Calandra" Bernarda Doviziego, "Okręt błaznów" Sebastiana Brandta, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem" Jana z Koszyczek, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina, "Sowiźrzał", wybrane wiersze ze zbioru "Figliki" Mikołaja Reja, "Z chłopa król" Piotra Baryki, "Potrójny z Plauta" Piotra Cieklińskiego".

Uczestnicy będą mieli również możliwość doskonalenia umiejętności interpretacji tekstów źródłowych oraz krytycznej lektury literatury przedmiotu (np. prac M. Bachtina, J. Heersa, M. Głowińskiego, A. Guriewicza).

Dwa zajęcia odbędą się w Gabinecie Starych Druków BUW i będą miały charakter warsztatowy. Uczestnicy zapoznają się z oryginalnymi edycjami wybranych i dostępnych w zbiorach BUW tekstów omawianych na zajęciach, zapoznają nie też z wybranymi zagadnieniami morfologii dawnej książki.

Równolegle z realizacją kojonych tematów seminarium uczestnicy pracować będą nad pracą dyplomową. Podczas zajęć monitorowane będą postępy w powstawaniu pracy dyplomowej,

c) przygotowanie uczestników do egzaminu dyplomowego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura przedmiotu:

Erazm z Rotterdamu, "Pochwała głupoty"

G. Boccaccio, "Dekameron"

B. Dovizi da Bibbiena, "Historia Calandra"

S. Brant, "Okręt błaznów"

Jan z Koszyczek, "Rozmowy, które miał król Salomon [...] z Marchołtem"

Biernat z Lublina, "Żywot Ezopa Fryga" Biernata z Lublina"

"Sowiźrzał krotochwilny a śmieszny",

M. Rej "Figliki", "Postylla"

P. Baryka "Z chłopa król"

P. Ciekliński, "Potrójny z Plauta"

J. Kochanowski, "Fraszki"

I. Krasicki, "Pochwała głupstwa"

Literatura podmiotu:

M. Bachtin, "Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu"

J. Heers, "Święta głupców i karnawały"

A. Guriewicz, "Problemy średniowiecznej kultury ludowej"

M. Głowiński, "Portret Marchołta"

M. Słowiński, "Błazen. Dzieje postaci i motywu"

Uwaga! Ostateczna lista lektur może ulec zmianie w zależności od potrzeb uczestników

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna:

- teksty literackie napisane i wydane w okresie wczesnonowożytnym, w których pojawia się postać błazna / głupca,

- wybrane pozycje literatury przedmiotu związane z tematyką seminarium,

- budowę dawnej książki,

- zasady poprawnego konstruowania pracy dyplomowej.

Student potrafi:

- samodzielnie wskazać i zinterpretować przykłady wykorzystania postaci błazna / głupca w literaturze wczesnonowożytnej,

- analizować i interpretować teksty dawne,

- krytycznie czytać literaturę przedmiotu,

- wskazać elementy morfologii dawnej książki i wykorzystać wiedzę o nich, np. odsyłaczach do pracy,

- prezentować (z wykorzystaniem technik multimedialnych) wyniki własnych badań przeprowadzonych w celu napisania pracy dyplomowej,

- samodzielnie napisać pracę dyplomową (a w szczególności: ustalić temat, dokonać jego rozwinięcia w pracy, zastosować odpowiednią do przedmiotu pracy metodologię).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia seminarium jest praca licencjacka. Kryteria oceny wnikają z Zasad dyplomowania (dostępne na: www.sts.polon.uw.edu.pl)

Student do końca I semestru powinien:

1) ustalić temat pracy i przedłożyć jej konspekt,

2) złożyć promotorowi co najmniej jeden podział pracy dyplomowej oraz wstępną wersję bibliografii,

3) ustalić termin prezentacji wyników badań ujętych w pracy dyplomowej.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)