University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Initiation and initiations in Polish and European literature

General data

Course ID: 3001-C161LK1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Initiation and initiations in Polish and European literature
Name in Polish: Inicjacja oraz inicjacje w literaturze polskiej i europejskiej
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia wiążą się z wymogiem podstawowych wiadomości dotyczących historii literatury oraz umiejętności interpretowania tekstu literackiego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Tematy seminaryjne będą związane z trzema wątkami problemowymi: 1) kwestią inicjacji w literaturze - począwszy od Odysei Homera, skończywszy na literaturze najnowszej (m. in. Huelle, Tokarczuk, Witkowski, Gretkowska), przez taką klasykę, jak np. Rękopis znaleziony w Saragossie Potockiego, Wilhelm Meister Goethego czy Preludium Wordswortha;

2) kwestią inicjacji w opracowaniach antropologicznych (psychologicznych, etnograficznych), tu także lektura najnowszych, ważnych, prac ogólnohumanistycznych;

3) umiejętnościami pisania prac naukowych.

Full description: (in Polish)

Czym jest inicjacja? Z jakimi sferami naszego życia wiąże się? Czy współczesna kultura zrezygnowała z rytuałów inicjacyjnych? Jak literatura przedstawia (i wytwarza) rytuały inicjacyjne? W których epokach historycznoliterackich(kulturowych) w szczególny sposób pojawiają się tematy inicjacyjne? Po co nam inicjacja? Te i inne pytania będziemy stawiać w trakcie seminariów. Odpowiedź na nie będzie wiązała się z lekturą tekstów literatury polskiej i europejskiej, a także opracowań z zakresu psychologii, religioznawstwa czy etnografii. Kontekstem dla czytanych utworów staną się problemy kulturowe związane z poznaniem oraz z zagadnieniami tożsamościowymi.

Bibliography: (in Polish)

1) Arnold van Gennep, Obrzędy przejścia;

2) Eliade, M., Inicjacje, obrzędy, stowarzyszenia tajemne;

3) Turner, V., Proces rytualny. Struktura i antystruktura;

4) J. Maisonneuve, Rytuały dawne i współczesne;

5) B. Bettelheim, Rany symboliczne. Rytuały inicjacji i zazdrość męska;

6) Segalen M., Obrzędy i rytuały współczesne

7) Z problemów prozy: powieść inicjacyjna / pod red. Wojciecha Gutowskiego i Ewy Owczarz;

8) P. Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa;

9) Inicjacje. Społeczne znaczenie sytuacji liminalnych w rytach przejścia / pod red. P. Figury i innych;

10) M. Czapiga, Labirynt inicjacja, podróż i zbłądzenie. Figura ludzkiego losu w kulturze europejskiej.

Propozycje z zakresu literatury:

Homer, Odyseja, Apulejusz, Metamorfozy; Dzieje Tristana i Izoldy, Dante, Boska Komedia; Wolter, Kandyd, J. W. Goethe, Faust; Wilihelm Meister; Wordsworth, Preludium; Novalis, Henryk von Ofterdingen; A. de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku; Stendhal, Czerwone i czarne; Ch. Baudelaire, Kwiaty zła; F. Dostojewski, Notatki z podziemia; H. Hesse, Wilk stepowy; U. Eco, Imię róży.

J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie; T. Miciński, Xiądz Faust; Z. Nałkowska, Narcyza; W. Gombrowicz, Ferdydurke; B. Schulz, Sklepy cynamonowe; P. Huelle, Weiser Dawidek; M. Witkowski, Lubiewo.

Learning outcomes: (in Polish)

- wiedza związana z interdyscyplinarną problematyką inicjacji (historia literatury, psychologia, kulturoznawstwo, religioznawstwo);

- umiejętności związane z pisaniem tekstu naukowego;

- zdolności związane z seminaryjną pracą w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywny udział w zajęciach, napisana praca magisterska.

Practical placement: (in Polish)

---

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)