Literature of "positivism" and "modernism" in a geographical perspective
General data
Course ID: | 3001-C161LP1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Literature of "positivism" and "modernism" in a geographical perspective |
Name in Polish: | Literatura „pozytywizmu” i „modernizmu” w perspektywie geograficznej |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seminarium jest przeznaczone dla osób po licencjacie i posiadających podstawową wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Wskazane jest (ale nie obligatoryjne) poszerzające tę wiedzę uczestnictwo w konwersatoriach oferowanych przez Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku. |
Short description: |
(in Polish) Podczas seminarium najważniejsze problemy antropologiczne literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów” zostaną podjęte z uwzględnieniem jej geograficznego zróżnicowania oraz z założeniem uprzywilejowania kategorii miejsca (jako przestrzennego usytuowania autora oraz obiektu jego artystycznego zainteresowania). Rozmaite impulsy metodologiczne, będące konsekwencją zwrotu topograficznego w literaturoznawstwie, wyzyskane zostaną do sproblematyzowania na nowo dystynktywnych zagadnień literatury i kultury drugiej połowy XIX i początku XX wieku. |
Full description: |
(in Polish) Podczas seminarium najważniejsze problemy antropologiczne literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów” zostaną podjęte z uwzględnieniem jej geograficznego zróżnicowania oraz z założeniem uprzywilejowania kategorii miejsca (jako przestrzennego usytuowania autora oraz obiektu jego artystycznego zainteresowania). Rozmaite impulsy metodologiczne, będące konsekwencją zwrotu topograficznego w literaturoznawstwie, wyzyskane zostaną do sproblematyzowania na nowo dystynktywnych zagadnień literatury i kultury drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Przedmiotem seminaryjnych dyskusji będą m. in.: odmienność warunków uprawiania twórczości literackiej w trzech zaborach i na emigracji oraz ich konsekwencje, relacja centrum-prowincja i jej literackie reprezentacje, kierunki zależności i wpływów w obszarze regionalnie podzielonej kultury europejskiej, literackie świadectwa tożsamości umiejscowionej i wykorzenionej, przemieszczenie (podróż, wędrówka, przeprowadzka) jako doświadczenie pisarskie i jako temat literacki, literackie zapisy lokalności i pograniczności. Do wspólnej lektury wybrane zostaną utwory zróżnicowane pod względem rodzajowym i gatunkowym: teksty powieściowe i nowelistyczne, poezja, korespondencja pisarzy, wspomnienia, eseistyka, reportaże – zarówno autorów wskazanych przykładowo przy niektórych tematach zajęć, jak i innych. Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania prac dyplomowych. Stwarza podstawy do rozwijania zainteresowań naukowych uczestników i podjęcia przez nich samodzielnej pracy badawczej. Poszerza i profiluje zgodnie z tytułową tematyką wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku, zapoznaje z nowymi metodologiami badań literaturoznawczych, kształtuje naukowy warsztat pracy badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura pomocnicza [lista tekstów literackich do omówienia na seminarium zostanie przygotowana w porozumieniu ze studentami i dostosowana do ich zainteresowań oraz planów związanych z pracą dyplomową] Bogusław Bakuła, Kolonialne i postkolonialne aspekty polskiego dyskursu kresoznawczego (zarys problematyki), „Teksty Drugie” 2006, nr 6. Biografia, geografia, kultura literacka, red. J. Ziomek, J. Sławiński, Wrocław 1975. Edward Boniecki, „Stanowiliśmy odrębną grupę…”. Cztery studia o modernizmie warszawskim, Warszawa 2020. Małgorzata Czermińska, Miejsca autobiograficzne: propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5 Elżbieta Dąbrowicz, Biografia transgraniczna. Migracje jako problem tożsamości w polskim wieku XIX, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2010, nr 1. Doświadczenie prowincji w literaturze polskiej II połowy XIX i XX wieku, red. E. Paczoska, R. Chodźko, Białystok 1993. Eliza Orzeszkowa. Pamięć kultury, red. naukowa J. Ławski i S. Musijenko, Białystok-Grodno 2019. Grażyna Halkiewicz-Sojak, Słowiańszczyzna, w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, t. 2, Warszaw-Toruń 2016. Wacław Forajter, Kolonizator skolonizowany. Przypadek Sygurda Wiśniowskiego, Katowice 2014. Elżbieta Konończuk, Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury, „Teksty Drugie” 2011, nr 5 Elżbieta Konończuk, Geograficzno-historyczny aspekt procesu literackiego, w: Kulturowa historia literatury, red. A. Łebkowska, W. Bolecki, Warszawa 2015. Janina Kulczycka-Saloni, Stolica czy stolice? Warszawa, Kraków, Lwów, „Pamiętnik Słowiański” 1991, nr 41. Jan Majda, Młodopolskie Tatry literackie, Kraków 1999. Dawid Maria Osiński, Ze Szkoły Głównej w świat. Dybowski, Rejchman, Wokulski, w: Szkoła Główna. Kręgi wpływów 2, red. U. Kowalczuk, Ł. Książyk, Warszawa 2019. Ewa Paczoska, Zakopiańskie środowisko artystyczne przełomu wieków. Poszukiwania artystyczne i duchowe, w: Wybory wartości. Inteligencja polska u schyłku XIX i na początku XX wieku, red. E. Rekłajtis, Lublin 1996. Problemy literatury i kultury modernizmu w Europie Środkowo-Wschodniej (1867–1918), t. 1: Teksty doświadczenia, t. 2: Doświadczenia tekstu, red. naukowa E. Paczoska, I. Poniatowska, M. Chmurski, Warszawa 2017. Regionalizm literacki w Polsce. Zarys historyczny i wybór źródeł, red. Z. Chojnowski, M. Mikołajczak, Kraków 2016. Andrzej Romanowski, Pozytywizm na Litwie. Polskie życie kulturalne na ziemiach litewsko-białorusko-inflanckich w latach 1864-1904, Kraków 2003. Elżbieta Rybicka, Modernizowanie miasta. Zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2003. Elżbieta Rybicka, Zwrot topograficzny w badaniach literackich: od poetyki przestrzeni do polityki miejsca, w: Kulturowa teoria literatury 2: poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012. Katarzyna Sadkowska, Lwowska krytyka literacka 1894-1914. Tendencje i problemy, Warszawa 2015. Edward W. Said, Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Poznań 2005. Karl Schlögel, W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce, przeł. I. Drozdowska, Ł. Musiał, Poznań 2009. Ewa Śledź-Tierling, Mit Kresów w prozie Marii Rodziewiczówny, Szczecin 2002. Larry Wolff, Idea Galicji. Historia i fantazja w kulturze politycznej Habsburgów, Kraków 2021. Franciszek Ziejka, Paryż młodopolski, Warszawa 1993. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) - fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową z historii literatury drugiej połowy XIX i początku XX wieku - metodologie literaturoznawcze (szczególnie te najściślej powiązane z profilem problemowym seminarium) - w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną - w stopniu pogłębionym terminologię i teorie z zakresu historii literatury, zwłaszcza drugiej połowy XIX i początku XX wieku - w stopniu pogłębionym diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnienie badań nad literaturą „pozytywizmu” i „modernizmu” - w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku; - w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej; - w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej; - w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich pisanych przez pozytywistów i modernistów - prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej; UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: ) - napisać dłuższą spójną pracę naukową: - opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; - wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; - poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; - właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; - popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; - składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; - eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; - poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; - obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; - mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_U11) - ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie, - precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; - dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; - uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; - wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; - utrzymując uwagę słuchaczy; - wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne) - dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; - mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U13) - student potrafi także samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe; - wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa; - planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie; KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do: ) - organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań; - pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób (K_K01, K_K03); - wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, kierując się uczciwością i rzetelnością naukową oraz zasięgając w razie potrzeby opinii ekspertów; - doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur (K_K04); - uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych; - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; - wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawa zaliczenia seminarium na I roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, realizacja projektu studenckiego (jego forma zostanie ustalona z uczestnikami seminarium na początku zajęć). Podstawa zaliczenia seminarium na II roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, złożenie pracy magisterskiej. Praca magisterska musi dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych przez studenta i sprawdzać efekty uczenia się w zakresie: • pogłębionej i uszczegółowionej znajomości dziedziny, której dotyczy praca; • poprawnego posługiwania się specjalistycznym językiem i terminologią właściwymi dla wybranego obszaru badań; • świadomego posługiwania się uzasadnioną metodologią badawczą; • samodzielnego zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem, hierarchizowania uzyskanej wiedzy; • samodzielnego formułowania hipotez i sądów badawczych, polemiki z innymi stanowiskami; • samodzielnego formułowania uzasadnionych wniosków badawczych; • sporządzania przypisów i bibliografii. Objętość pracy: od 3 do 5 arkuszy wydawniczych (120-200 tys. znaków). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Nakład pracy na I roku seminarium: 16 ECTS = 400-480 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 340-410 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, projekt studencki, wstępna wersja pracy magisterskiej). Nakład pracy na II roku seminarium: 25 ECTS = 625-750 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 565-690 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, napisanie pracy magisterskiej). |
Copyright by University of Warsaw.