University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(Auto)biography and Historical Event. Internalised Histories Described in the Literature of the Second Half of the XXth and the Beginnings of the XXIst Century

General data

Course ID: 3001-C1DS-AZH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (Auto)biography and Historical Event. Internalised Histories Described in the Literature of the Second Half of the XXth and the Beginnings of the XXIst Century
Name in Polish: (Auto)biografia i zdarzenie historyczne. Historie uwewnętrznione i wyrażone w literaturze drugiej połowy XX wieku i w początkach wieku XXI
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Ph. D. seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W pracy na seminarium zajmujemy się badaniem literatury autobiograficznej i literatury autobiografizmu (w rozumieniu: Lejeune, Nycz, Czermińska, Zieniewicz) zarówno ze względu na jej wartość świadectwa, jak na komplikację referencjalną, analizujemy problemy literackiego przedstawienia na pograniczu fikcji i nie fikcji, oraz na pograniczu literatury i dokumentu, ale także dzieła i czynności pisania (wytwarzania: tekstu, przedstawienia, aktu komunikacji literackiej).

Full description: (in Polish)

W pracy na seminarium zajmujemy się badaniem literatury autobiograficznej i literatury autobiografizmu (w rozumieniu: Lejeune, Nycz, Czermińska, Zieniewicz) zarówno ze względu na jej wartość świadectwa, jak na komplikację referencjalną, analizujemy problemy literackiego przedstawienia na pograniczu fikcji i nie fikcji, oraz na pograniczu literatury i dokumentu, ale także dzieła i czynności pisania (wytwarzania: tekstu, przedstawienia, aktu komunikacji literackiej).

Badanie literatury autobiograficznej i autobiografizmu realizujemy na pięciu zasadniczych ścieżkach postępowań metodologicznych, wskazując na:

- zaburzenia i dysfunkcje tej literatury pracującej jako świadectwo. Chodzi o projekcje, wyparcia, nie(d)opowiedzenia, o „ucieczki” pisarzy od, ale i do rzeczywistości.

- procesualną i czynnościową modalność literatury autobiograficznej. Chodzi o jej walor użyteczności (motywacje pisania autobiografii), o jej funkcje jako nośnika pamięci, ale także jako pisania zorientowanego wobec zagadnień prawdziwości, wyobrażania sobie, wobec performatywności wypowiedzi, praktyki bycia pisarzem i „wynajdowania codzienności”, jak to rozumie Michel de Certeau

- zagadnienia „fakturowania rzeczywistości” (za Ewą Domańską). Rozważamy tu „gęstość i szorstkość” przedstawianych wydarzeń, a więc mikrohistorie, cases studies, dokumentacje, obrachunki, słowem - materialność przedstawienia.

- zagadnienia fikcji jako koniecznego elementu w biografii. Chodzi o modi memorandi, sposoby zapominania, zagadnienia zaufania do tekstu, kwestie asercji i jej odmian.

- nowe typy pisania biografii (parabiografii, polibiografii, biografii zdarzeń, okresów, biografii w funkcji manipulowasnia tożsamością). Wchodzą tu zagadnienia afektów (np.wstyd) uzależnień, fetyszyzacji i mityzacji przedstawienia, a także cielesność, geopoetyka, polityka historyczna (auto)biografii.

Bibliography: (in Polish)

Uciekanie od rzeczywistości – uciekanie do rzeczywistości. Projekcje, wyparcia, nie(d)opowiedziane świadectwa, oczywistości

A. Gajewska. Zagłada i gwiazdy. Przeszłość w prozie St. Lema. (L.Kośka, Autobiografia słowa) P. Bukalska, Krwawa Luna M. Shore, Smak popiołów,

P. Huelle, Ulica św. Ducha i inne historie

Literatura i sztuki działania – codzienność literaturoznawcza. Pojęcia praktyki, użyteczności, prawdziwości, fikcji, pamięci, wyobrażenia.

Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność, Sztuki działania

Fakturowanie rzeczywistości – gęstość i szorstkość wydarzeń. Mikrohistorie, cases studies, rzeczy, dokumenty, obrachunki, spiski.

J. Iwaszkiewicz. Notatnik 39-45, A. Osiecka, Listy do Adama

Fikcja i biografia – przekleństwo, czy błogosławieństwo. Zagadnienie zaufania wobec tekstu. Asercja i pamięć. Modi memorandi

P. Rosół, Historia miłosna

Nowe biografie i poetyki zaangażowania – afekty, ciało, geopoetyka, „polityka historyczna”

Geografia i cielesność w literaturze (pod red. A. Jastrzębskiej)Andrzej Leder, Rysa na tafli

Tony Judt, Zapomniany wiek XX Hartmut Böhme, Fetyszyzm i kultura

Paweł Dybel, Mesjasz, który odszedł. Bruno Schulz i psychoanaliza (PDF)

Jan Potkański, Epoka spojrzenia (PDF) Michael Rothberg, Pamieć wielokierunkowa

Antologia studiów nad traumą, T. Łysak red., Ciałą zdruzgotane, ciała oporne. Afektywne lektury XX wieku, A. Lipszyc, M. Zaleski red., Adam Michnik, Wściekłość i wstyd.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Doktorant ma gruntowną wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych.

Jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej.

Ma wiedzę na temat historii rozwoju nauki.

Jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np.) grantach).

Umiejętności

Doktorant potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej

Ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzania wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem.

Potrafi pracować w zespole badawczym.

Kompetencje społeczne

Uczestniczy w życiu środowiska naukowego w kraju i za granicą

Upowszechnia zdobycze nauki w świadomości społecznej

Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy i kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- ocena ciągła

- kontrola obecności

- ocena przygotowania kolejnych fragmentów rozprawy doktorskiej

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)