Literature 1864–1918
General data
Course ID: | 3001-C1DS-LIT |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Literature 1864–1918 |
Name in Polish: | Literatura lat 1864-1918 |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Ph. D. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku – słuchaczy wszystkich aktualnych roczników oraz słuchaczy Humanistycznej Szkoły Doktorskiej przygotowujących rozprawy pod kierunkiem pracowników Zakładu. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów. W seminarium doktoranckim Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku uczestniczą doktoranci, którzy przygotowują rozprawy z zakresu historii literatury, w którym zakład się specjalizuje. Uczestnicy z I roku legitymują się obronioną pracą magisterską z zakresu literatury polskiej XIX lub XX w. i mają wstępnie określone kierunki swoich zainteresowań badawczych, studenci następnych lat realizują projekty swoich rozpraw wedle przedyskutowanych z promotorami konspektów. Seminarium jest zintegrowane z badaniami Zakładu oraz prowadzonych w jego ramach pracowni naukowych (Pracownia Modernizmu Europy Środkowo-Wschodniej, Pracownia Dramatu), a także z planami organizowanych przez Zakład konferencji i innych inicjatyw naukowych. Integracja dotyczy także planu dydaktycznego Zakładu. Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest nastawienie się na stałą i aktywną pracę na zajęciach (lektury, udział w dyskusjach, przygotowywanie referatów) oraz gotowość do przedstawiania efektów własnej pracy nad doktoratem (konspekty, plany szczegółowe, kolejne rozdziały). Szacowany nakład pracy (przygotowanie do zajęć) = 60h |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowe lektury do kursu seminaryjnego 2021/2022: 1. Seria „Polemika krytycznoliteracka w Polsce” (wyd. UAM) 2. Numer „Prac Filologicznych” 2021 poświęcony problematyce cezur 3. Materiały przygotowane na Zjazd Polonistów 2020-2021 4. Adam Leszczyński, Ludowa historia Polski: historia wyzysku i oporu: mitologia panowania, Warszawa 2020 5. Piotr Korczyński, Śladami Szeli czyli diabły polskie, Warszawa 2020 6. Larry Woolf, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2021 7. Walter Benjamin, Krytyka i narracja. Pisma o literaturze, Warszawa 2019 8. Brian Porter-Szucs, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, Warszawa 2021. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student: -ma gruntowną wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych; -jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej; -ma wiedzę na temat historii rozwoju nauki; -jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np. grantach); -ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku; -ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o świadomości literackiej, historycznej i społeczno-kulturowej badanej epoki; UMIEJĘTNOŚCI Student -potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej; -potrafi profesjonalnie formułować i stawiać specjalistyczne pytania naukowe oraz samodzielnie określać pola badawcze; -potrafi skutecznie wybierać i stoswać metody badań naukowych odpowiednie do podjętej problematyki badawczej; -potrafi samodzielnie i profesjonalnie decydować o wyborze, doborze i zakresie materiałów odpowiednich do podjętej problematyki badawczej; -potrafi rozpoznawać potrzeby badawcze własnej dyscypliny -ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzania wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem; -potrafi pracować w zespole badawczym; -umie samodzielnie i adekwatnie rozpoznać i opisywać zarówno specyfikę dziewiętnastowieczności, jak i jej relacje kulturowej wspólnoty z innymi formacjami; -profesjonalnie rozpoznaje i opisuje różnorodne mechanizmy, relacje i zjawiska właściwe literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku; KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: -uczestniczy w życiu środowiska naukowego w kraju i za granicą; -upowszechnia zdobycze i możliwości nauki w świadomości społecznej; -popularyzuje wiedzę o literaturze i kulturze odpowiednio do możliwości i potrzeb różnych środowisk społecznych; -popularyzuje i animuje społeczne potrzeby obcowania z literaturą; -ma i stosuje w codzienności kompetencje polonistyczne związane z odpowiedzialnym używaniem języka polskiego; -rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy oraz kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej; |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Prowadząca seminarium ocenia aktywność doktorantów jako dyskutantów (aktywnych czytelników proponowanych lektur) i referentów, biorąc pod uwagę częstotliwość oraz poziom ich autorskich wystąpień związanych z realizowaniem planu doktoratu. |
Copyright by University of Warsaw.