University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literature 1864–1918

General data

Course ID: 3001-C1DS-LIT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literature 1864–1918
Name in Polish: Literatura lat 1864-1918
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Ph. D. seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku – słuchaczy wszystkich aktualnych roczników oraz słuchaczy Humanistycznej Szkoły Doktorskiej przygotowujących rozprawy pod kierunkiem pracowników Zakładu.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów.

Full description: (in Polish)

Seminarium przeznaczone jest dla doktorantów Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku, ale, zgodnie z dotychczasowa praktyką, mogą w nim uczestniczyć także doktoranci z innych jednostek Wydziału Polonistyki oraz innych wydziałów UW. Celem zajęć jest pomoc doktorantom przygotowującym rozprawy oraz poszerzenie ich wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Funkcją zajęć jest także wspieranie praktyk dydaktycznych doktorantów.

W seminarium doktoranckim Zakładu Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku uczestniczą doktoranci, którzy przygotowują rozprawy z zakresu historii literatury, w którym zakład się specjalizuje. Uczestnicy z I roku legitymują się obronioną pracą magisterską z zakresu literatury polskiej XIX lub XX w. i mają wstępnie określone kierunki swoich zainteresowań badawczych, studenci następnych lat realizują projekty swoich rozpraw wedle przedyskutowanych z promotorami konspektów. Seminarium jest zintegrowane z badaniami Zakładu oraz prowadzonych w jego ramach pracowni naukowych (Pracownia Modernizmu Europy Środkowo-Wschodniej, Pracownia Dramatu), a także z planami organizowanych przez Zakład konferencji i innych inicjatyw naukowych. Integracja dotyczy także planu dydaktycznego Zakładu. Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest nastawienie się na stałą i aktywną pracę na zajęciach (lektury, udział w dyskusjach, przygotowywanie referatów) oraz gotowość do przedstawiania efektów własnej pracy nad doktoratem (konspekty, plany szczegółowe, kolejne rozdziały).

Szacowany nakład pracy (przygotowanie do zajęć) = 60h

Bibliography: (in Polish)

Podstawowe lektury do kursu seminaryjnego 2021/2022:

1. Seria „Polemika krytycznoliteracka w Polsce” (wyd. UAM)

2. Numer „Prac Filologicznych” 2021 poświęcony problematyce cezur

3. Materiały przygotowane na Zjazd Polonistów 2020-2021

4. Adam Leszczyński, Ludowa historia Polski: historia wyzysku i oporu: mitologia panowania, Warszawa 2020

5. Piotr Korczyński, Śladami Szeli czyli diabły polskie, Warszawa 2020

6. Larry Woolf, Wynalezienie Europy Wschodniej. Mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2021

7. Walter Benjamin, Krytyka i narracja. Pisma o literaturze, Warszawa 2019

8. Brian Porter-Szucs, Całkiem zwyczajny kraj. Historia Polski bez martyrologii, Warszawa 2021.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student:

-ma gruntowną wiedzę na temat stanu badań własnej dyscypliny i biegle orientuje się w rozwoju dyscyplin pokrewnych;

-jest merytorycznie przygotowany do napisania rozprawy doktorskiej;

-ma wiedzę na temat historii rozwoju nauki;

-jest merytorycznie przygotowany do udziału w konferencjach naukowych i programach naukowo-badawczych (np. grantach);

-ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku;

-ma gruntowną i specjalistyczną wiedzę o świadomości literackiej, historycznej i społeczno-kulturowej badanej epoki;

UMIEJĘTNOŚCI

Student

-potrafi profesjonalnie posługiwać się gatunkami wypowiedzi naukowej;

-potrafi profesjonalnie formułować i stawiać specjalistyczne pytania naukowe oraz samodzielnie określać pola badawcze;

-potrafi skutecznie wybierać i stoswać metody badań naukowych odpowiednie do podjętej problematyki badawczej;

-potrafi samodzielnie i profesjonalnie decydować o wyborze, doborze i zakresie materiałów odpowiednich do podjętej problematyki badawczej;

-potrafi rozpoznawać potrzeby badawcze własnej dyscypliny

-ma umiejętność prowadzenia indywidualnej pracy naukowej w celu poszerzania wiedzy w badaniach nad rozległym materiałem;

-potrafi pracować w zespole badawczym;

-umie samodzielnie i adekwatnie rozpoznać i opisywać zarówno specyfikę dziewiętnastowieczności, jak i jej relacje kulturowej wspólnoty z innymi formacjami;

-profesjonalnie rozpoznaje i opisuje różnorodne mechanizmy, relacje i zjawiska właściwe literaturze i kulturze XIX i początku XX wieku;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

-uczestniczy w życiu środowiska naukowego w kraju i za granicą;

-upowszechnia zdobycze i możliwości nauki w świadomości społecznej;

-popularyzuje wiedzę o literaturze i kulturze odpowiednio do możliwości i potrzeb różnych środowisk społecznych;

-popularyzuje i animuje społeczne potrzeby obcowania z literaturą;

-ma i stosuje w codzienności kompetencje polonistyczne związane z odpowiedzialnym używaniem języka polskiego;

-rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za rzetelne i uczciwe zdobywanie wiedzy oraz kieruje się nią w rozwoju własnej kariery naukowej;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prowadząca seminarium ocenia aktywność doktorantów jako dyskutantów (aktywnych czytelników proponowanych lektur) i referentów, biorąc pod uwagę częstotliwość oraz poziom ich autorskich wystąpień związanych z realizowaniem planu doktoratu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)