University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

“A different history of literature” after 1864

General data

Course ID: 3001-C261LP1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: “A different history of literature” after 1864
Name in Polish: „Inna historia literatury” po 1864 roku
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Seminarium jest przeznaczone dla osób po licencjacie i posiadających podstawową wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku. Wskazane jest (ale nie obligatoryjne) poszerzające tę wiedzę uczestnictwo w konwersatoriach oferowanych przez Zakład Literatury i Kultury Drugiej Połowy XIX Wieku.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas seminarium omówione zostaną najważniejsze problemy literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów”, ujęte w szerokim kontekście kulturowym. Tytuł seminarium odsyła do znanej książki Teresy Walas Czy jest możliwa inna historia literatury?, co prowokuje do postawienia pytań o to, w jaki – odmienny od tego, który prezentowany jest na zajęciach kursowych z HLPpo1864 roku – sposób można problematyzować, porządkować i profilować metodologicznie zagadnienia podejmowane przez twórców drugiej połowy XIX i początku XX wieku.

Full description: (in Polish)

Podczas seminarium omówione zostaną najważniejsze problemy literatury polskiej tworzonej przez „pozytywistów” i „modernistów”, ujęte w szerokim kontekście kulturowym. Tytuł seminarium odsyła do znanej książki Teresy Walas Czy jest możliwa inna historia literatury?, co prowokuje do postawienia pytań o to, w jaki sposób – odmienny od tego, który prezentowany jest na zajęciach kursowych z HLPpo1864 roku – można problematyzować, porządkować i profilować metodologicznie zagadnienia podejmowane przez twórców drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Na zajęciach autorzy współtworzący kanon zostaną ukazani z mniej znanej strony, a twórcy nieznani czy zapomniani przywróceni dzisiejszej refleksji historycznoliterackiej.

Seminaryjne dyskusje dotyczyć będą m. in.: możliwości stworzenia herstorycznej opowieści o literaturze po 1864 roku; pożytków lektury skoncentrowanej na kwestiach nieantropocentryczych; diagnozowania dziewiętnastowieczności i dwudziestowieczności z perspektywy ówczesnej prasy; rytmów rozwojowych polskiej literatury 2. poł. XIX wieku i początku wieku na tle przemian kulturowych różnych regionów Europy; historii literatury z perspektywy czytelnika (nieprofesjonalnego, prywatnego, krytyka, cenzora, redaktora).

Do wspólnej lektury wybrane zostaną utwory zróżnicowane pod względem rodzajowym i gatunkowym: teksty powieściowe i nowelistyczne, poezja, korespondencja pisarzy, wspomnienia, eseistyka, reportaże.

Seminarium magisterskie przygotowuje studentów do pisania prac dyplomowych. Stwarza podstawy do rozwijania zainteresowań naukowych uczestników i podjęcia przez nich samodzielnej pracy badawczej. Poszerza i profiluje zgodnie z tytułową tematyką wiedzę z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX wieku, zapoznaje z nowymi metodologiami badań literaturoznawczych, kształtuje naukowy warsztat pracy badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych. Tematy prac magisterskich mogą w różny sposób (ściślejszy lub luźniejszy) wiązać się z główną tematyką seminarium.

Bibliography: (in Polish)

Literatura pomocnicza – wybrane przykłady [pełna lista oraz zestaw tekstów literackich do omówienia na seminarium zostanie przygotowana w porozumieniu ze studentami i dostosowana do ich zainteresowań oraz planów związanych z pracą dyplomową]

Anna Barcz, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 20016.

Dezintegracje. Antologia polskiej literatury gueer, wstęp, wybór, opracowanie A. Amenta, T. Kaliściak, B. Warkocki, Warszawa 2021.

Anna Janicka, Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2015.

Hanna Kirchner, Nałkowska albo życie pisane, Warszawa 2015.

Janusz Kostecki, Trudny proces przenikania. Carska cenzura zagraniczna wobec importu publikacji w języku polskim w latach 1865-1904, Warszawa 2011.

Urszula Kowalczuk, „Krytyka zaprzeczna” we wczesnej epistolografii Leopolda Staffa, „Tekstualia” 2021, nr 1.

Lena Magnone, Maria Konopnicka. Lustra i symptomy, Gdańsk 2011.

Joanna Maj, Nowe historie literatury, Kraków 2021.

Grzegorz Marchwiński, Kanon literacki i naród w polskim dyskursie publicznym lat 1870-1905. Konstrukcje, uwarunkowania, znaczenia, Kraków 2017.

Dawid Maria Osiński, Kilka spojrzeń na sprawy bałkańskie, czyli jak i po co w drugiej połowie XIX wieku czyta się Bałkany [w:] Modernizmy Europy Środkowo-Wschodniej. Coraz szersze marginesy, red. E. Paczoska, I. Poniatowska, Warszawa 2020.

Problemy literatury i kultury modernizmu w Europie Środkowo-Wschodniej (1867–1918), t. 1: Teksty doświadczenia, t. 2: Doświadczenia tekstu, red. naukowa E. Paczoska, I. Poniatowska, M. Chmurski, Warszawa 2017.

Dariusz Piechota, Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne, Gdańsk 2018.

Przemysław Pietrzak, Powieść w świecie prasy. Bolesław Prus i inni¸ Warszawa 2017.

„Przegląd Tygodniowy” 1866–1876. Teksty, analizy, komentarze, seria 1 i 2, red. A. Janicka, współpraca redakcyjna A. Kowalczykowa, Ł. Zabielski, oprac. tekstów i komentarze M. Siedlecki, P. Suchodolski, P. Wojciechowski, Ł. Zabielski, Białystok 2020;

Andrzej Romanowski, Pozytywizm na Litwie. Polskie życie kulturalne na ziemiach litewsko-białorusko-inflanckich w latach 1864-1904, Kraków 2003.

Katarzyna Sadkowska, Lwowska krytyka literacka 1894-1914. Tendencje i problemy, Warszawa 2015.

M. Świerkosz, Historia literatury kobiet – niedokończony projekt, „Wielogłos” 2011, nr 2.

Teresa Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )

- fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową z historii literatury drugiej połowy XIX i początku XX wieku

- metodologie literaturoznawcze (szczególnie te najściślej powiązane z profilem problemowym seminarium)

- w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną

- w stopniu pogłębionym terminologię i teorie z zakresu historii literatury, zwłaszcza drugiej połowy XIX i początku XX wieku

- w stopniu pogłębionym diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnienie badań nad literaturą „pozytywizmu” i „modernizmu”

- w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku;

- w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej;

- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej;

- w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich pisanych przez pozytywistów i modernistów

- prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej;

UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )

- napisać dłuższą spójną pracę naukową:

- opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;

- wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;

- poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

- właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

- popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;

- składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;

- eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

- poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;

- obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;

- mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_U11)

- ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie,

- precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze;

- dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

- uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki;

- wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego;

- utrzymując uwagę słuchaczy;

- wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne)

- dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany;

- mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U13)

- student potrafi także samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe;

- wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa;

- planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do: )

- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;

- pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób (K_K01, K_K03);

- wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, kierując się uczciwością i rzetelnością naukową oraz zasięgając w razie potrzeby opinii ekspertów;

- doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur (K_K04);

- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych;

- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;

- wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY I KRYTERIA OCENIANIA

Podstawa zaliczenia seminarium na I roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, realizacja projektu studenckiego (jego forma zostanie ustalona z uczestnikami seminarium na początku zajęć).

Podstawa zaliczenia seminarium na II roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, regularne prezentowani fragmentów rozprawy, złożenie pracy magisterskiej.

Praca magisterska musi dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych przez studenta i sprawdzać efekty uczenia się w zakresie:

• pogłębionej i uszczegółowionej znajomości dziedziny, której dotyczy praca;

• poprawnego posługiwania się specjalistycznym językiem i terminologią właściwymi dla wybranego obszaru badań;

• świadomego posługiwania się uzasadnioną metodologią badawczą;

• samodzielnego zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem, hierarchizowania uzyskanej wiedzy;

• samodzielnego formułowania hipotez i sądów badawczych, polemiki z innymi stanowiskami;

• samodzielnego formułowania uzasadnionych wniosków badawczych;

• sporządzania przypisów i bibliografii.

Objętość pracy: od 3 do 5 arkuszy wydawniczych (120-200 tys. znaków).

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.

Nakład pracy na I roku seminarium: 16 ECTS = 400-480 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 340-410 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, projekt studencki, wstępna wersja pracy magisterskiej).

Nakład pracy na II roku seminarium: 25 ECTS = 625-750 godz., w tym 60 godz. uczestnictwa w seminarium i 565-690 godz. pracy własnej studenta (bieżące przygotowanie do zajęć, napisanie pracy magisterskiej).

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)