University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Faces and masks (1869-1914): literature-philosophy-anthropology

General data

Course ID: 3001-C361LP1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Faces and masks (1869-1914): literature-philosophy-anthropology
Name in Polish: Twarze i maski (1869-1914): literatura - filozofia - antropologia
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Seminaria magisterskie dla I roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2023/2024
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 16.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )

- fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową z historii literatury drugiej połowy XIX i

początku XX wieku

- metodologie literaturoznawcze (szczególnie te najściślej powiązane z profilem problemowym seminarium)

- w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę

przedmiotową i metodologiczną

- w stopniu pogłębionym terminologię i teorie z zakresu historii literatury, zwłaszcza drugiej połowy XIX i początku XX wieku

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 3001-C261LP1, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3

29.05.2023 10:31

- w stopniu pogłębionym diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnienie

badań nad literaturą „pozytywizmu” i „modernizmu”

- w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem

literatury polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku;

- w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej;

- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i

społecznej;

- w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich pisanych przez pozytywistów i modernistów

- prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły

zarządzania zasadami własności intelektualnej;

UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )

- napisać dłuższą spójną pracę naukową:

- opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;

- wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;

- poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

- właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

- popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;

- składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;

- eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

- poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;

- obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;

- mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_U11)

- ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie,

- precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze;

- dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

- uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki;

- wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego;

- utrzymując uwagę słuchaczy;

- wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne)

- dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany;

- mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U13)

- student potrafi także samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe;

- wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa;

- planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do: )

- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;

- pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób (K_K01, K_K03);

- wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, kierując się uczciwością i rzetelnością naukową oraz zasięgając w razie

potrzeby opinii ekspertów;

- doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur (K_K04);

- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych;

- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;

- wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

METODY I KRYTERIA OCENIANIA

Podstawa zaliczenia seminarium na I roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, realizacja projektu

studenckiego (jego forma zostanie ustalona z uczestnikami seminarium na początku zajęć).

Podstawa zaliczenia seminarium na II roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, regularne

prezentowani fragmentów rozprawy, złożenie pracy magisterskiej.

Praca magisterska musi dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych przez studenta i sprawdzać efekty uczenia się w zakresie:

• pogłębionej i uszczegółowionej znajomości dziedziny, której dotyczy praca;

• poprawnego posługiwania się specjalistycznym językiem i terminologią właściwymi dla wybranego obszaru badań;

• świadomego posługiwania się uzasadnioną metodologią badawczą;

• samodzielnego zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem,

hierarchizowania uzyskanej wiedzy;

• samodzielnego formułowania hipotez i sądów badawczych, polemiki z innymi stanowiskami;

• samodzielnego formułowania uzasadnionych wniosków badawczych;

• sporządzania przypisów i bibliografii.

Objętość pracy: od 3 do 5 arkuszy wydawniczych (120-200 tys. znaków).

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie

ma możliwości zaliczenia zajęć.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Eliza Kącka, Urszula Kowalczuk, Magdalena Krzyżanowska, Łukasz Książyk, Damian Makuch
Group instructors: Eliza Kącka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Short description: (in Polish)

Tym, czym się tu zajmiemy, jest antropologia twarzy, czyli spojrzenie na człowieka udającego, człowieka zakłamanego, wewnętrznie nieautentycznego, którego maskuje i zarazem zdradza jego twarz. Pasja odkrywania tego, co pod maską, przenika literaturę ostatnich dekad XIX i pierwszych lat XX wieku. Literatura wykonała w tych latach kolosalną pracę, rujnując całą humanistyczną tradycję. Celem seminarium jest wprowadzenie w nowoczesność tego aktu destrukcji, leżącego u podstaw naszego dzisiejszego pojmowania zadań pisarstwa.

Full description: (in Polish)

Druga połowa XIX stulecia i przełom wieków uczyniły z literatury, zwanej podówczas piękną, potężne narzędzie krytyczne, sięgające po rozmaite środki dla spojrzenia sine ira et studio w oblicze jednostki i społeczeństwa. Niektóre z tych demaskatorskich narzędzi należały do rosnących w tych dekadach w siłę teorii krytycznych, jak marksizm czy psychoanaliza; inne należały do instrumentarium ściśle literackiego (bądź artystycznego), jak realizm, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm. Intencje poznawcze literatury przeciwstawiły się w tym okresie wielowiekowej tradycji. Jeśli wcześniej wierzono, iż jednostka ludzka posiada ten czy ów przyrodzony charakter, który pisarz (także malarz lub aktor) winien odsłonić i uwydatnić, w latach, o których mowa, rozpowszechniło się przekonanie, że zadaniem artysty jest dotrzeć, poprzez pozory, do zasadniczego, popędowego sedna osobowości, które, generalnie biorąc, wspólne jest wszystkim ludziom. To właśnie oznacza obnażenie twarzy ukrytych pod maskami. Było to wyznaczenie literaturze całkowicie nowych zadań. Ramy historyczne tej tendencji wyznacza "Szkoła uczuć" Gustave'a Flauberta (1869) i "Kolonia karna" Franza Kafki (1914).

Bibliography: (in Polish)

Maska i twarz

F. Dostojewski, Łagodna / Potulna

Lektury uzupełniające: Luigi Pirandello: [Wielu bardzo rozmaitych ludzi tkwi w każdym z nas], w: Maski, Transgresje 4, t. I, 1986; W. Gombrowicz, Iwona księżniczka Burgunda

Twarz fałszywa

Władysław S. Reymont, Lulu

Lektury uzupełniające: Wojciech Bogusławski, Mimika (Nauka sztuki scenicznej, cz. 2, 1965)

Twarz społeczna

H. Ibsen, Wróg ludu

Lektury uzupełniające: S. Żeromski, Ludzie bezdomni (epizod w Cisach); St. Witkiewicz, Bagno (Pisma tatrzańskie, t. II)

Zmiana maski

L. Tołstoj, Ojciec Sergiusz

Lektury uzupełniające: R. Przybylski, Porzucone arcydzieło. Bezbożny poszukiwacz Boga, w: Ojciec Sergiusz, 2009; L. Tołstoj: Spowiedź, Sonata Kreutzerowska

Maska archaiczna

E. Orzeszkowa, Dziurdziowie

Lektury uzupełniające: E. B. Tylor, Cywilizacja pierwotna, t. I, Przeżytek w kulturze; G. de Maupassant, Wyznanie

Bezlitosne zdemaskowanie

A. Sttrindberg, Gra snów

Lektury uzupełniające: Emmanuel Levinas, [Twarz i zewnętrzność], w: Maski. Transgresje 4, II, 1986

Maska zwodnicza

K. Irzykowski, Sny Marii Dunin (w: Pałuba)

Lektury uzupełniające: M. Schwob, Człowiek w masce; J. Lorrain, Szpary maski. Obie pozycje w: O maskach, lustrach i demonach. Opowieści francuskich dekadentów, 2021

Maska sobowtóra

J. Conrad, Tajemny wspólnik

Lektury uzupełniające: J. Conrad, Jądro ciemności; W. Y. Tindall, Obrona Marlowa, w: Conrad w oczach krytyki światowej, 1974

Maska ewoluująca

J. Korczak, Dziecko salonu

Lektura uzupełniająca: R. Musil, Niepokoje wychowanka Törlessa

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)