Praise of the Black Art: Literature and Print Culture in Early Modern Poland
General data
Course ID: | 3001-C3T-LS1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Praise of the Black Art: Literature and Print Culture in Early Modern Poland |
Name in Polish: | Pochwała czarnej sztuki. Literatura a kultura druku we wczesnonowożytnej Polsce |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru dla filologii polskiej - stacjonarne 2go stopnia 2023/2024 (in Polish) Konwersatoria do wyboru dla FP - stacjonarne 2. stopnia 2023/2024 - moduł tradycja (in Polish) Moduł "Tradycja" - filologia polska od cyklu 2019 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
7.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia będą miały charakter warsztatowy: część spotkań będzie odbywać się w sali, a część w Gabinecie Starych Druków BUW (co pozwoli na bezpośrednią pracę uczestników i uczestniczek z zabytkowymi książkami drukowanymi z XV–XVII w.). Celem zajęć jest analiza wczesnonowożytnych zjawisk literackich widzianych z perspektywy historii książki. „Czarna sztuka” – czyli druk – w dużej mierze określała możliwości literackiego wyrazu. Zrozumienie i analiza dawnej książki drukowanej pod kątem jej materialności pozwoli odkryć, w jaki sposób znaczenia niesione przez teksty literackie były stymulowane, modyfikowane czy manipulowane przez naturę tego nośnika informacji. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia będą miały charakter warsztatowy: część spotkań będzie odbywać się w sali, a część w Gabinecie Starych Druków BUW (dokładne terminy zostaną ustalone na początku semestru w zależności od dostępności sal wykładowych w BUW). Ważnym elementem zajęć będzie konfrontacja wiedzy teoretycznej z bezpośrednią pracą uczestników i uczestniczek z zabytkowymi książkami drukowanymi z XV–XVII w. Konwersatorium poświęcone jest związkom między zjawiskami literackimi a wczesnonowożytną kulturą druku. Problemy dotyczące historii literatury będą dyskutowane z perspektywy siostrzanych dyscyplin, w szczególności szeroko rozumianej historii książki jako perspektywy uwzględniającej technologiczne, ideologiczne czy społeczne aspekty wytwarzania książek: materialnych obiektów służących za nośniki tekstu. Zajęcia mają prowadzić do zniuansowania wiedzy o tekstach dawnych poprzez jej osadzenie w kontekście specyfiki książek drukowanych z XV–XVII w. Namysłowi poddamy te elementy starych druków, które bezpośrednio świadczą o refleksji nad wykorzystaniem druku do upowszechniania słowa pisanego. Przedmiotem analizy będą w szczególności parateksty starych druków (listy i wiersze dedykacyjne, strony tytułowe, posłowia, kolofony, ilustracje oraz elementy aparatu funkcjonalnego książki, takie jak np. indeksy, przypisy, spisy treści) oraz to, w jaki sposób wymienione elementy świadczą o wytwarzaniu i wykorzystywaniu książek w XV–XVII w. Ponadto zapoznając z metodami analizy i interpretacji dawnej książki jako materialnego artefaktu kulturowego wymagającego interdyscyplinarnego, wieloaspektowego podejścia, zajęcia posłużą do wprowadzenia w dzieje oficyn drukarskich w państwie polsko-litewskim w XVI–XVII wieku, przedstawią ich różnorodność i specyfikę, ukażą, w jaki sposób funkcjonował ówczesny obieg książki i rynek księgarski. Studenci i studentki poznają zależności łączące autorów z patronami, wydawcami i drukarzami. Spotkania będą dotyczyć następujących zagadnień (tematy poszczególnych spotkań zostaną ustalone w porozumienie z uczestnikami i uczestniczkami na pierwszych zajęciach): 1. Morfologia dawnej książki. 2. Parateksty w książce drukowanej. 3. Metarefleksja na temat druku i jego możliwości w dobie wczesnonowożytnej. 4. Relacje między osobami wytwarzającymi książki: autorzy, wydawcy, tłumacze, patroni, drukarze. 5. Reklama wydawnicza w dawnej książce i jej gatunki. 6. Typografia, błędy drukarskie i ich wpływ na odbiór tekstu. 7. Skład tekstu jako forma wyrazu: od wspomagania lektury po literaturę wizualną. 8. Ilustracja w książce: celowość i przypadkowość w dawnych praktykach ilustrowania tekstów. |
Bibliography: |
(in Polish) Przedstawiona literatura przedmiotu ma charakter orientacyjny. Lektury na poszczególne spotkania zostaną dostosowane do poszczególnych tematów zajęć, po skonsultowaniu zainteresowań uczestników i uczestniczek. Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005. Buchwald-Pelcowa P., Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997. Crane W., O zdobnictwie książek dawnych i nowych, przeł. A. Chłoń et al., Kraków 2018. Drukarze dawnej Polski od XV do XVIII wieku, t. 1, 3–6, red. A. Kawecka-Gryczowa et al., Wrocław 1958–2001. Duncan D., Index, A History of the A Bookish Adventure from Medieval Manuscripts to the Digital Age, New York 2022. Febvre L., Martin J.H., Narodziny książki, przeł. A. Kocot, Warszawa 2014. Grafton A.T., The Footnote: A Curious History, Cambridge (MA) 1997. Grafton A.T., Inky Fingers: The Making of Books in Early Modern Europe, Cambridge (MA) 2020. Gruchała J., Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Kraków 2002. Houston K.: Książka – najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017. Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV–XVIII w., Lublin 2001. Kiliańczyk-Zięba J., Sygnety drukarskie w Rzeczypospolitej XVI wieku, Kraków 2015. Komorowska M., Kształt edytorski postylli polskich XVI i XVII wieku – w poszukiwaniu staropolskich konwencji wydawniczych, „Terminus” 2015, t. 17, z. 3 (34). Pettegree A., The Book in the Renaissance, Yale 2010. Pirożyński J., Z dziejów obiegu informacji w Europie XVI wieku. Nowiny z Polski w kolekcji Jana Jakuba Wicka w Zurychu z lat 1560–1587, Kraków 1995. Polonia typographica saeculi sedecimi. Zbiór podobizn zasobu drukarskiego tłoczni polskich XVI stulecia, red. K. Piekarski et al., z. 1–12, Warszawa 1936–1981. Printing and Misprinting: A Companion to Mistakes and In-House Corrections in Renaissance Europe (1450-1650), ed. by G. Della Rocca de Candal, A. Grafton, P. Sachet, Oxford 2023. PRINTING R-EVOLUTION 1450-1500. I cinquant'anni che hanno cambiato l'Europa, red. C. Dondi. Katalog wystawy (Venezia, 1 wrze 2018–7 gennaio 2019). Rypson P., Piramidy – słońca – labirynty. Poezja wizualna w Polsce od XVI do XVIII wieku, Warszawa 2002. Socha K., Ideologia wyrażona w szacie graficznej książki na przykładzie stron tytułowych Biblii, w: Bibliologia polityczna, red. D. Kuźmina, Warszawa 2011. Wiencek I., Jawne i ukryte. O wymowie kart tytułowych kilku druków polemicznych, w: Figura heretyka w nowożytnych sporach konfesyjnych, red. A. Bielak, W. Kordyzon, Warszawa 2017. Winiarska-Górska I., Szesnastowieczne przekłady Pisma Świętego na język polski (1551–1599) jako gatunek nowożytnej książki formacyjnej, Warszawa 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student(ka) zna i rozumie: – aparat terminologiczny i pojęciowy oraz metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą w perspektywie historycznej oraz różnymi typami tradycji w wybranych epokach (K_W03); – powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami humanistyki podejmującymi refleksję nad obecnością tradycji w kulturze (K_W04); – stan badań podejmujących teoretyczną refleksję nad tradycją literacką oraz metodologiczne podstawy badania literatury jako komponentu tradycji (K_W07); – najważniejsze zasady opracowania redakcyjnego tekstu tekstów staropolskich; – fakty z zakresu typografii książki (K_W13). Student(ka) potrafi: – integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz efektywnie ją wykorzystywać do rozpoznawania i opisywania rozmaitych rodzajów tradycji literackiej (K_U01); – wykorzystać zdobytą wiedzę historycznoliteracką, teoretycznoliteracką i komparatystyczną do identyfikowania luk w stanie badań oraz prowadzenia badań własnych nad twórczością wybranych pisarzy, funkcjonowaniem środowisk i formacji artystycznych, zjawiskami szczegółowymi z zakresu poetyki historycznej i teoretycznej, etc. (K_U02); – przeprowadzić krytykę źródła oraz rekonstruować na podstawie jego analizy obraz epoki (K_U04); – określać rodzaje i zakresy wzajemnego oddziaływania tradycji literackich, plastycznych i muzycznych w obrębie wybranej epoki (K_U07); – posługiwać się takimi formami wypowiedzi naukowej, jak referat naukowy, wstęp krytyczny, edycja krytyczna i komentarz krytyczny (K_U11); – formułować problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, narzędzia badawcze i techniki pracy nad tekstem (K_U10); – samodzielnie dokonać transkrypcji i transliteracji tekstu staropolskiego, zgodnie z zasadami wydawania tekstów staropolskich (K_U02). Student(ka) jest gotowy/a do: – okazywania zrozumienia i szacunku dla odmienności obyczajowych, religijnych etc., jakie wynikają z bogactwa tradycji kulturowych oddziałujących na literaturę (K_K02); – planowania i realizowania zadań badawczych (K_K01, K_K02, K_K05) – aktywności i podejmowania wysiłku oraz odznaczania się wytrwałością w realizacji podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nad tekstami kultury (K_K03); – aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K04, K_K06). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę: projekt polegający na przygotowaniu krótkiego eseju (7-9 tys. znaków, włącznie z bibliografią i przypisami), który stanowić będzie samodzielną analizę paratekstów wybranego starego druku świadczących o jego projektowanych funkcjach i przeznaczeniu. Ustalenie indywidualnych tematów esejów oraz przedstawienie i konsultacja literatury koniecznej do ich opracowania w porozumieniu z prowadzącym przed zakończeniem cyklu dydaktycznego. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Wojciech Kordyzon, Roman Krzywy | |
Group instructors: | Wojciech Kordyzon | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.