University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Genres, narratives, media - comparative seminar

General data

Course ID: 3001-C462LK1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Genres, narratives, media - comparative seminar
Name in Polish: Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej od cyklu 2020 - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2024/2025
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 25.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych.

Full description: (in Polish)

Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. Teoria będzie dla nas punktem wyjścia do analizy utworów literackich, filmów, gier komputerowych i innych form medialnych. Niektóre z zagadnień, które będą poruszane na zajęciach to: pytanie o to, co czyni tekst narracyjnym, teoria opowiadania Rolanda Barthesa, podstawowe modusy narracyjne w kinie (narracja klasyczna, narracja melodramatyczna, narracja modernistyczna, narracja postmodernistyczna), modernizm i postmodernizm jako systemy sygnifikacji w literaturze i w filmie, narracje niewiarygodne i pętle narracyjne we współczesnych tekstach. Będziemy ponadto zastanawiać się nad kategorią gatunku w literaturze i filmie – przyjrzymy się konkretnym gatunkom (western, horror), a także omówimy zjawisko hybrydyczności gatunkowej. Wybór tekstów do analizy zostanie dokonany po konsultacji z uczestnikami zajęć"

Bibliography: (in Polish)

Przykładowa literatura

1. Charles F. (Rick) Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6.

2. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359.

3. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985.

4. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012.

5. A. J. Greimas, "Elementy gramatyki narracyjnej", przeł. Z. Kruszyński, [w:] "Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia", oprac. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1992.

6. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.

7. Narratologia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2004;

8. Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018.

9. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015.

10. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź: NCKF 2018

Learning outcomes: (in Polish)

Student:

- zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą w języku polskim w zakresie badań komparatystycznych;

- ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa.

- ma dogłębną wiedzę z zakresu analizy komparatystyczne.

- zna na poziomie rozszerzonym metody badawcze właściwe dla komparatystyki.

- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania

- samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, w szczególności w dziedzinie literaturoznawstwa, w tym literaturoznawstwa porównawczego

Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy oraz z uczciwością i rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych oraz ideowych

Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.

Ma świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie pierwszego roku seminarium Student otrzymuje na podstawie obecności na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności w każdym semestrze), a także na podstawie przygotowania następujących materiałów:

a. temat pracy;

b. bibliografia;

c. konspekt pracy;

d. jeden rozdział pracy.

Classes in period "Academic year 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places more information
Coordinators: Robert Birkholc, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska
Group instructors: Robert Birkholc, Piotr Kubiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)