Genres, narratives, media - comparative seminar
General data
Course ID: | 3001-C462LK1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Genres, narratives, media - comparative seminar |
Name in Polish: | Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej od cyklu 2020 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2024/2025 (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
25.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. Teoria będzie dla nas punktem wyjścia do analizy utworów literackich, filmów, gier komputerowych i innych form medialnych. Niektóre z zagadnień, które będą poruszane na zajęciach to: pytanie o to, co czyni tekst narracyjnym, teoria opowiadania Rolanda Barthesa, podstawowe modusy narracyjne w kinie (narracja klasyczna, narracja melodramatyczna, narracja modernistyczna, narracja postmodernistyczna), modernizm i postmodernizm jako systemy sygnifikacji w literaturze i w filmie, narracje niewiarygodne i pętle narracyjne we współczesnych tekstach. Będziemy ponadto zastanawiać się nad kategorią gatunku w literaturze i filmie – przyjrzymy się konkretnym gatunkom (western, horror), a także omówimy zjawisko hybrydyczności gatunkowej. Wybór tekstów do analizy zostanie dokonany po konsultacji z uczestnikami zajęć" |
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura 1. Charles F. (Rick) Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6. 2. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359. 3. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985. 4. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012. 5. A. J. Greimas, "Elementy gramatyki narracyjnej", przeł. Z. Kruszyński, [w:] "Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia", oprac. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1992. 6. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006. 7. Narratologia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2004; 8. Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018. 9. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015. 10. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź: NCKF 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: - zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą w języku polskim w zakresie badań komparatystycznych; - ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa. - ma dogłębną wiedzę z zakresu analizy komparatystyczne. - zna na poziomie rozszerzonym metody badawcze właściwe dla komparatystyki. - efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania - samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, w szczególności w dziedzinie literaturoznawstwa, w tym literaturoznawstwa porównawczego Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy oraz z uczciwością i rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych oraz ideowych Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. Ma świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pierwszego roku seminarium Student otrzymuje na podstawie obecności na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności w każdym semestrze), a także na podstawie przygotowania następujących materiałów: a. temat pracy; b. bibliografia; c. konspekt pracy; d. jeden rozdział pracy. |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places
|
|
Coordinators: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński, Anna Tenczyńska | |
Group instructors: | Robert Birkholc, Piotr Kubiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.