Faces and masks (1869-1914): literature-philosophy-anthropology
General data
Course ID: | 3001-C462LP1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Faces and masks (1869-1914): literature-philosophy-anthropology |
Name in Polish: | Twarze i maski (1869-1914): literatura - filozofia - antropologia |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II rok filolgii polskiej od cyklu 2020 - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Seminaria magisterskie dla II roku st. II stopnia filologii polskiej - stacjonarne 2024/2025 (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
25.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Mode: | Classroom |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: ) - fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową z historii literatury drugiej połowy XIX i początku XX wieku - metodologie literaturoznawcze (szczególnie te najściślej powiązane z profilem problemowym seminarium) - w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie literaturoznawstwa w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną - w stopniu pogłębionym terminologię i teorie z zakresu historii literatury, zwłaszcza drugiej połowy XIX i początku XX wieku USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 3001-C261LP1, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 29.05.2023 10:31 - w stopniu pogłębionym diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnienie badań nad literaturą „pozytywizmu” i „modernizmu” - w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku; - w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej; - w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej; - w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich pisanych przez pozytywistów i modernistów - prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej; UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: ) - napisać dłuższą spójną pracę naukową: - opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych; - wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą; - poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym; - właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań; - popartą zgromadzonym materiałem dowodowym; - składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji; - eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki; - poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego; - obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią; - mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U10, K_U11) - ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie, - precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze; - dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów; - uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki; - wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego; - utrzymując uwagę słuchaczy; - wykorzystując przejrzyste techniki informacyjno-komunikacyjne do prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne) - dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; - mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia (K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U08, K_U13) - student potrafi także samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe; - wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa; - planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie; KOMPETENCJE SPOŁECZNE (Absolwent jest gotów do: ) - organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań; - pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób (K_K01, K_K03); - wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, kierując się uczciwością i rzetelnością naukową oraz zasięgając w razie potrzeby opinii ekspertów; - doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur (K_K04); - uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych; - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; - wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY I KRYTERIA OCENIANIA Podstawa zaliczenia seminarium na I roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, realizacja projektu studenckiego (jego forma zostanie ustalona z uczestnikami seminarium na początku zajęć). Podstawa zaliczenia seminarium na II roku: obecność, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusjach, regularne prezentowani fragmentów rozprawy, złożenie pracy magisterskiej. Praca magisterska musi dowodzić umiejętności prowadzenia badań naukowych przez studenta i sprawdzać efekty uczenia się w zakresie: • pogłębionej i uszczegółowionej znajomości dziedziny, której dotyczy praca; • poprawnego posługiwania się specjalistycznym językiem i terminologią właściwymi dla wybranego obszaru badań; • świadomego posługiwania się uzasadnioną metodologią badawczą; • samodzielnego zbierania materiałów badawczych potrzebnych do pracy, rozpoznawania stanu badań nad podjętym zagadnieniem, hierarchizowania uzyskanej wiedzy; • samodzielnego formułowania hipotez i sądów badawczych, polemiki z innymi stanowiskami; • samodzielnego formułowania uzasadnionych wniosków badawczych; • sporządzania przypisów i bibliografii. Objętość pracy: od 3 do 5 arkuszy wydawniczych (120-200 tys. znaków). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Classes in period "Academic year 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Second cycle diploma seminar, 60 hours, 9 places
|
|
Coordinators: | Eliza Kącka, Urszula Kowalczuk, Magdalena Krzyżanowska, Łukasz Książyk | |
Group instructors: | Eliza Kącka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Second cycle diploma seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.