Polish Romanticism and its Literary Tradition
General data
Course ID: | 3001-Z2053LR1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Polish Romanticism and its Literary Tradition |
Name in Polish: | Polski romantyzm i jego tradycja literacka |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | B.Sc. seminars |
Prerequisites (description): | (in Polish) Ukończony drugi rok filologii polskiej, studia I stopnia. Student powinien znać treści programowe przedmiotów literaturoznawczych z I i II roku studiów. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest przygotowanie uczestniczących w nim studentów i studentek do napisania prac licencjackich, a także poszerzenie i ugruntowanie ich wiedzy dotyczącej literatury i kultury epoki romantyzmu oraz tradycji romantycznej w literaturze epok późniejszych. W okresie nauki zdalnej zajęcia będą się odbywały na platformie Google Meets. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium dotyczy problemu roli tradycji romantycznej w literaturze polskiej. Wraz uczestnikami zastanowimy się, które spośród idei, tematów, gatunków literackich i środków artystycznych powstałych i popularnych w pierwszej połowie XIX wieku stanowiły podstawę recepcji intelektualnej i artystycznej polskiego romantyzmu. Rozważania będą koncentrowały się także wokół sposobów odczytywania romantycznych dzieł literackich przez rozmaite szkoły krytycznoliterackie XX wieku. Podstawowym celem seminarium jest przygotowanie studentów i studentek do napisania prac licencjackich. Pierwszy blok zajęć zostanie poświęcony ustaleniu zakresu tematycznego przyszłych prac, sformułowaniu tematów, tworzeniu konspektów i zbieraniu opracowań do wykorzystania we wstępnej bibliografii. Podczas dalszych spotkań skupimy się na dyskusji nad przesyłanymi fragmentami powstających rozpraw. Studenci będą zapoznawali się z tekstami literackimi, pogłębiali umiejętności interpretacyjne, poszerzali wiedzę na temat koncepcji metodologicznych oraz doskonalili warsztat pisarski i redaktorski. |
Bibliography: |
(in Polish) - Brzozowski Stanisław, Legenda Młodej Polski: studia o strukturze duszy kulturalnej, Kraków 2001 - Bychowski Gustaw, Słowacki i jego dusza: studium psychoanalityczne, oprac. D. Danek, Kraków 2002 - Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 - Janion Maria, Do Europy – tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000 - Janion Maria, Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich w: tejże, Gorączka romantyczna, Gdańsk 2007 - Kącka Eliza, Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida, Warszawa 2012 - Matuszewski Ignacy, Słowacki i nowa sztuka, Warszawa 1911 - Nasze pojedynki o romantyzm, red. M. Bieńczyk, Warszawa 1995 - Piwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, Warszawa 1973 - Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska, E. Kiślak, Warszawa 2002 - Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009 - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Witkowska, Wrocław 2009 - Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. - Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986 - Szturc Włodzimierz, Ironia romantyczna: pojęcia, granice, poetyka, Warszawa 2002 - Żeleński Tadeusz (Boy), Brązownicy i inne szkice o Mickiewiczu, Warszawa 1957 - Wyka Kazimierz, Szkice literackie i artystyczne, Warszawa 1956 Przedstawiona literatura ma charakter wyjściowy. Szczegółowa lista lektur (zwłaszcza tekstów literackich) będzie uzależniona od zainteresowań studentów i przedstawionych propozycji tematów prac licencjackich. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu seminarium student: - posiada pogłębioną wiedzę na temat literatury i kultury epoki romantyzmu oraz metodologii literackich - potrafi rozpoznać nawiązania do literatury polskiego romantyzmu w tekstach epok późniejszych oraz zinterpretować ich znaczenie i połączyć je z kontekstem historycznym - potrafi trafnie sformułować temat pracy licencjackiej, zrekonstruować stan badań i zaplanować konspekt - potrafi napisać dłuższą pracę o charakterze naukowym z wykorzystaniem odpowiedniego aparatu badawczego - potrafi uczestniczyć w dyskusji z poszanowaniem opinii innych uczestników grupy - kieruje się zasadami rzetelności i uczciwości naukowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) O zaliczeniu seminarium decydują: - postępy w przygotowywaniu pracy licencjackiej (terminowe przygotowanie konspektu i fragmentów pracy licencjackiej, recenzowanie wyznaczonych tekstów), - frekwencja (dopuszczone są maksymalnie dwie nieobecności w semestrze) - aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Copyright by University of Warsaw.