(in Polish) Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski
General data
Course ID: | 3001-ZU1262LP1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski |
Organizational unit: | Institute of Polish Literature |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | Master's seminars |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Seminarium magisterskie „Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski ” studia zaoczne, r. II studiów II stopnia (kontynuacja seminarium zeszłorocznego) Zakres seminarium: historia literatury polskiej 2 poł. XIX i pocz. XX w. na tle europejskim. Konteksty: epoki sąsiednie – 1 poł XIX w. i międzywojnie. Powiązanie: literatura porównawcza. Literackie wizje świata i człowieka w świecie wynikają z charakteru czasów i same charakteryzują epokę. Ubiegłoroczne dyskusje nad wybranymi zagadnieniami i tekstami literackimi doprowadziły do wyboru tematów prac magisterskich w różny sposób związanych z głównym tematem seminarium. Cel tegorocznych zajęć: stopniowe postępy w opracowywaniu podjętego tematu i finalizacja pracy magisterskiej. |
Full description: |
(in Polish) Seminarium magisterskie „Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski ” studia zaoczne, r. II studiów II stopnia (kontynuacja seminarium zeszłorocznego) Zakres seminarium: historia literatury polskiej 2 poł. XIX i pocz. XX w. na tle europejskim. Konteksty: epoki sąsiednie – 1 poł XIX w. i międzywojnie. Powiązanie: literatura porównawcza. Literackie wizje świata i człowieka w świecie wynikają z charakteru czasów i same charakteryzują epokę. Ubiegłoroczne dyskusje nad wybranymi zagadnieniami i tekstami literackimi doprowadziły do wyboru tematów prac magisterskich w różny sposób związanych z głównym tematem seminarium. Cel tegorocznych zajęć: stopniowe postępy w opracowywaniu podjętego tematu i finalizacja pracy magisterskiej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura ogólna została podana w zeszłym roku. Pozostałe wybory będą dyktowane przez potrzeby powstających prac magisterskich |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po dwuletnim seminarium magisterskim student 1) zyskuje wiedzę: *ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu terminologii historycznoliterackiej i zakresu metodologii wprowadzanej na seminarium *ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najnowszych badaniach z zakresu historii literatury 2 poł. XIX wieku *ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki przedmiotu i metodologii historycznoliterackiej *orientuje się w zakresie rozszerzonym w dynamice rozwoju procesu historycznolite- rackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej *zna wybrane koncepcje historycznoliterackie związane z epoką *posiada podstawy do krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu *ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat miejsca epoki w całości dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej *ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę na temat komunikacyjnego wymiaru historii literatury *zna dobrze i gruntownie filozoficzne podstawy polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz ogólne relacje między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką tego czasu *zna i rozpoznaje w wymiarze pogłębionym i rozszerzonym strategie wybranych pisarzy tego okresu wobec przemian kulturowych *zna i charakteryzuje kategorie i prądy epoki, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm, tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm, groteska *zna i interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy 2) zyskuje umiejętności: *potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z ww. zakresów *posiada umiejętność porównywania i krytycznej oceny różnych koncepcji teoretycznych i metodologicznych, dotyczących zwłaszcza problematyki modernizmu i jej pokrewnych *potrafi sprawnie porozumiewać się z grupą w zakresie tematycznym zajęć *potrafi skonstruować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji *ma rozwinięte kompetencje badawcze, formułuje problemy badawcze, wybiera adekwatne metody i narzędzia badawcze *prezentuje i interpretuje wyniki badań *ma pogłębioną umiejętność obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania zjawisk historycznoliterackich *potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów *potrafi pracować nad własnym rozwojem i twórczo animować pracę zespołu seminaryjnego *potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium *ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie uogólnień historycznoliterackich *ma elementarne umiejętności pozwalające na konstruowanie projektów badawczych i prowadzenie prostych badań *potrafi używać języka specjalistycznego *w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z zajęciami dydaktycznymi *potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk historycznoliterackich *potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizy i interpretacji *potrafi korzystać z różnych źródeł *umie ocenić przydatność typowych metod., procedur i praktyk w refleksji nad literaturą polską i obcą 2 poł. XIX wieku *umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie interpretacyjne, popierając je właściwymi argumentami *potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualnie obszary wymagające modyfikacji przyszłych działań *potrafi przygotować samodzielną prezentację wybranych problemów badawczych *posiada umiejętność wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji *potrafi dyskutować kulturalnie i funkcjonalnie 3) zyskuje kompetencje społeczne: *rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą i kulturą przełomu XIX i XX wieku; *po skończonym cyklu seminaryjnym potrafi ocenić poziom swej wiedzy *zna i docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX wieku i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między dziewiętnastowiecznością a współczesnością *ma przekonanie o sensie i wartości rozumiejącej lektury historycznoliterackiej w kontekście budowania wspólnoty kulturowej; *ma przekonanie o wadze profesjonalnej wiedzy historycznoliterackiej *docenia wagę odpowiedniego przygotowania do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej 2 poł. XIX wieku *jest świadomy etycznego wymiaru badań naukowych (etyka interpretacji) *w trakcie uczestnictwa w zajęciach odpowiednio przygotowuje się do pracy ze wskazanym tekstem *dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z przesłaniem dzieł poddawanych interpretacji i analizie; *jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej *jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusji wokół tematyki seminarium zarówno w gronie profesjonalistów, jak i nieprofesjonalnych czytelników literatury |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) *kontrola obecności – 20% *ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 25% *zaawansowanie pracy magisterskiej (prezentacja fragmentów pracy magisterskiej) – 55% |
Copyright by University of Warsaw.