University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski

General data

Course ID: 3001-ZU1262LP1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium magisterskie „Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski ” studia zaoczne, r. II studiów II stopnia (kontynuacja seminarium zeszłorocznego)

Zakres seminarium: historia literatury polskiej 2 poł. XIX i pocz. XX w. na tle europejskim. Konteksty: epoki sąsiednie – 1 poł XIX w. i międzywojnie. Powiązanie: literatura porównawcza.

Literackie wizje świata i człowieka w świecie wynikają z charakteru czasów i same charakteryzują epokę.

Ubiegłoroczne dyskusje nad wybranymi zagadnieniami i tekstami literackimi doprowadziły do wyboru tematów prac magisterskich w różny sposób związanych z głównym tematem seminarium. Cel tegorocznych zajęć: stopniowe postępy w opracowywaniu podjętego tematu i finalizacja pracy magisterskiej.

Full description: (in Polish)

Seminarium magisterskie „Człowiek i świat w literaturze Pozytywizmu i Młodej Polski ” studia zaoczne, r. II studiów II stopnia (kontynuacja seminarium zeszłorocznego)

Zakres seminarium: historia literatury polskiej 2 poł. XIX i pocz. XX w. na tle europejskim. Konteksty: epoki sąsiednie – 1 poł XIX w. i międzywojnie. Powiązanie: literatura porównawcza.

Literackie wizje świata i człowieka w świecie wynikają z charakteru czasów i same charakteryzują epokę.

Ubiegłoroczne dyskusje nad wybranymi zagadnieniami i tekstami literackimi doprowadziły do wyboru tematów prac magisterskich w różny sposób związanych z głównym tematem seminarium. Cel tegorocznych zajęć: stopniowe postępy w opracowywaniu podjętego tematu i finalizacja pracy magisterskiej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura ogólna została podana w zeszłym roku. Pozostałe wybory będą dyktowane przez potrzeby powstających prac magisterskich

Learning outcomes: (in Polish)

Po dwuletnim seminarium magisterskim student

1) zyskuje wiedzę:

*ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu terminologii historycznoliterackiej i zakresu metodologii wprowadzanej na seminarium

*ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najnowszych badaniach z zakresu historii literatury 2 poł. XIX wieku

*ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki przedmiotu i metodologii historycznoliterackiej

*orientuje się w zakresie rozszerzonym w dynamice rozwoju procesu historycznolite- rackiego, właściwego dla drugiej połowy XIX wieku, z uwzględnieniem perspektywy komparatystycznej i kulturowej

*zna wybrane koncepcje historycznoliterackie związane z epoką

*posiada podstawy do krytycznej analizy zjawisk literackich i kulturowych charakterystycznych dla tego okresu

*ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat miejsca epoki w całości dziewiętnastowiecznej formacji kulturowej

*ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę na temat komunikacyjnego wymiaru historii literatury

*zna dobrze i gruntownie filozoficzne podstawy polskiej i europejskiej literatury 2 poł. XIX w. oraz ogólne relacje między literaturą a sztuką oraz literaturą a humanistyką tego czasu

*zna i rozpoznaje w wymiarze pogłębionym i rozszerzonym strategie wybranych pisarzy tego okresu wobec przemian kulturowych

*zna i charakteryzuje kategorie i prądy epoki, takie jak utylitaryzm, scjentyzm, organicyzm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, dekadentyzm, tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, ekspresjonizm, groteska

*zna i interpretuje dzieła literackie tego okresu, zarówno w dyskusji, jak i pisemnie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy

2) zyskuje umiejętności:

*potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z ww. zakresów

*posiada umiejętność porównywania i krytycznej oceny różnych koncepcji teoretycznych i metodologicznych, dotyczących zwłaszcza problematyki modernizmu i jej pokrewnych

*potrafi sprawnie porozumiewać się z grupą w zakresie tematycznym zajęć

*potrafi skonstruować dłuższą wypowiedź ustną i pisemną w formie głosu w dyskusji oraz indywidualnej prezentacji

*ma rozwinięte kompetencje badawcze, formułuje problemy badawcze, wybiera adekwatne metody i narzędzia badawcze

*prezentuje i interpretuje wyniki badań

*ma pogłębioną umiejętność obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania zjawisk historycznoliterackich

*potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów

*potrafi pracować nad własnym rozwojem i twórczo animować pracę zespołu seminaryjnego

*potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium

*ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie uogólnień historycznoliterackich

*ma elementarne umiejętności pozwalające na konstruowanie projektów badawczych i prowadzenie prostych badań

*potrafi używać języka specjalistycznego

*w sposób precyzyjny i spójny umie wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy związane z zajęciami dydaktycznymi

*potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk historycznoliterackich

*potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizy i interpretacji

*potrafi korzystać z różnych źródeł

*umie ocenić przydatność typowych metod., procedur i praktyk w refleksji nad literaturą polską i obcą 2 poł. XIX wieku

*umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie interpretacyjne, popierając je właściwymi argumentami

*potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualnie obszary wymagające modyfikacji przyszłych działań

*potrafi przygotować samodzielną prezentację wybranych problemów badawczych

*posiada umiejętność wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji

*potrafi dyskutować kulturalnie i funkcjonalnie

3) zyskuje kompetencje społeczne:

*rozumie znaczenie i specyfikę badań nad literaturą i kulturą przełomu XIX i XX wieku;

*po skończonym cyklu seminaryjnym potrafi ocenić poziom swej wiedzy

*zna i docenia wartość badań historycznoliterackich dotyczących 2 poł. XIX wieku i ich znaczenie dla zrozumienia współczesnej kultury oraz zidentyfikowania i nazwania relacji między dziewiętnastowiecznością a współczesnością

*ma przekonanie o sensie i wartości rozumiejącej lektury historycznoliterackiej w kontekście budowania wspólnoty kulturowej;

*ma przekonanie o wadze profesjonalnej wiedzy historycznoliterackiej

*docenia wagę odpowiedniego przygotowania do profesjonalnej dyskusji na temat historii literatury polskiej 2 poł. XIX wieku

*jest świadomy etycznego wymiaru badań naukowych (etyka interpretacji)

*w trakcie uczestnictwa w zajęciach odpowiednio przygotowuje się do pracy ze wskazanym tekstem

*dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z przesłaniem dzieł poddawanych interpretacji i analizie;

*jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej

*jest zdolny do aktywnego uczestnictwa w dyskusji wokół tematyki seminarium zarówno w gronie profesjonalistów, jak i nieprofesjonalnych czytelników literatury

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

*kontrola obecności – 20%

*ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 25%

*zaawansowanie pracy magisterskiej (prezentacja fragmentów pracy magisterskiej) – 55%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)