University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish Romanticism in the European Context

General data

Course ID: 3001-ZU2061LR1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Polish Romanticism in the European Context
Name in Polish: Romantyzm polski w kontekście europejskim
Organizational unit: Institute of Polish Literature
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

Master's seminars

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Seminarium magisterskie poświęcone będzie literaturze i kulturze doby romantyzmu z uwzględnieniem późniejszych nawiązań do epoki Byrona i Mickiewicza tudzież krytyki myśli, postaw antropologicznych oraz wyborów stylistycznych właściwych dziełom tego okresu.

Nurty i tendencje estetyczne prezentowane będą w ścisłym powiązaniu z literaturą europejską, natomiast rodzimy romantyzm postrzegany będzie przez pryzmat tendencji, które nasiliły się po Wiośnie Ludów, tj. : minimalizmu, liberalizmu i pozytywizmu w filozofii, prerafaelizmu i symbolizmu w poezji tudzież malarstwie. Uwzględnione zostaną także tendencje postromantyczne, w tym (premodernistyczne w wielu wymiarach) dzieło Norwida. Wykorzystane będą narzędzia współczesnej nam metodologii. Ważnym elementem całości będzie recepcja romantyzmu, jaka dokonała się w czasach modernizmu, a następnie postmodernizmu.

Full description: (in Polish)

Celem seminarium jest rozszerzenie i pogłębienie wiedzy o literaturze i estetyce romantyzmu i ogólniej wieku XIX.

Celem praktycznym zaś jest przygotowanie studentów do egzaminu magisterskiego i napisanie pracy magisterskiej. W związku z tym tematyka seminarium podporządkowana będzie poszczególnym zagadnieniom egzaminacyjnym reprezentującym specyfikę problemową literatury romantyzmu, z uwzględnieniem jednak preferencji estetycznych i zainteresowań studentów.

Spotkania semestru zimowego poświęcone będą prezentacji tekstów z literatury europejskiej, które zaważyły na romantyzmie polskim. Letni semestr zaś ubiegnie pod znakiem polskich realizacji tendencji światopoglądowych romantyzmu oraz ich przewartościowań, rozwinięć i przezwyciężeń. Wątkiem dominującym będą jednak studenckie zainteresowania związane z zakresem tematycznym i problemowym projektowanej pracy magisterskiej.

Bibliography: (in Polish)

Wymienione poniżej lektury w żadnej mierze nie wyczerpują listy książek i artykułów, które znajdą się w polu zainteresowań seminarium. Pozostałe pozycje zostaną sprecyzowane wraz z wyborem tematów prac magisterskich. Uwzględnione będą także oczekiwania poznawcze uczestników seminarium (wstępne rozmowy z zawiązaną grupą seminaryjną pozwolą na pełne określenie programu poszczególnych spotkań).

G. Byron, Manfred; Kain. Misterium

J. Goethe, Faust cz. I i II

W. Wordsworth, Poezje

W. Blake, Zaślubiny Nieba i Piekła

F. Schiller, Zbójcy

A. de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku

A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska

S. Goszczyński, Zamek kaniowski. Powieść

A. Mickiewicz, Dziady [wszystkie części]; Sonety krymskie; Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego

J. Słowacki, Anhelli; Król-Duch

Z. Krasiński, Irydion; Listy do Delfiny Potockiej, t. 1-3

C. Norwid, Vade-mecum

Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Francja, Niemcy, oprac. A. Kowalczykowa

Bibliografia przedmiotowa:

M. Dąbrowski, Kresy w perspektywie krytyki postkolonialnej, „Porównania” 2008, nr 5

J. Derrida, Pismo filozofii. Wybór i przedm. B. Banasiak, Kraków 1992

Gender w weekend, red. A. Zawiszewska, Warszawa 2006

M. Inglot, Drogami pielgrzyma. Studia i artykuły o twórczości „czwartego wieszcza”, Lublin 2007

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz Kraków 2006

Kulturowa teoria literatury. 2: Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012

A.Z. Makowiecki, Literatura Młodej Polski. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa 1994 (i wyd. nast.)

A.Z. Makowiecki, Wokół modernizmu. Szkice, Warszawa 1985

S. Makowski, Romantyzm. Podręcznik literatury dla klasy drugiej szkoły średniej, Warszawa 1989 (i wyd. nast.)

S. Makowski, E. Szymanis, Adam Mickiewicz, Warszawa 1992

I. Matuszewski, Słowacki i nowa sztuka (modernizm). Twórczość Słowackiego w świetle poglądów estetyki nowoczesnej. Studium krytyczno-porównawcze, oprac. i wstęp S. Sandler, Warszawa 1965

H. Peyre, Co to jest romantyzm?, Warszawa 1987

W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005

T. Weiss, Romantyczna genealogia polskiego modernizmu, Warszawa 1974

A. Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1986

A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

— fakty z zakresu literaturoznawstwa w stopniu pozwalającym mu napisać pracę dyplomową

— metodologie literaturoznawcze i językoznawcze

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

— napisać dłuższą spójną pracę naukową:

— opartą na precyzyjnie sformułowanej wyjściowej tezie i wyrazistych pytaniach badawczych;

— wykorzystującą świadomie wybraną metodę badawczą;

— poprawną i konsekwentną pod względem metodologicznym;

— właściwie osadzoną w samodzielnie zrekonstruowanym i krytycznie rozpoznanym stanie badań;

— popartą zgromadzonym materiałem dowodowym;

— składającą się z argumentów logicznie prowadzących do konkluzji;

— eksponującą celowość i atrakcyjność poruszanej problematyki;

— poprawną pod względem językowym, także w zakresie korzystania ze stylu naukowego;

— obudowaną poprawnie i kompletnie sporządzonymi przypisami i bibliografią;

— mieszczącą się w obowiązujących limitach objętości;

— ustnie zaprezentować swoje badania na każdym ich etapie:

— precyzyjnie definiując założenia i cele badawcze;

— dokonując właściwej selekcji problemów, przykładów i argumentów;

— uzasadniając celowość i atrakcyjność omawianej problematyki;

— wypowiadając się językiem bogatym, poprawnym, także w zakresie użycia stylu naukowego;

— utrzymując uwagę słuchaczy;

— wykorzystując przejrzyste techniki prezentacji badań (np. handouty, prezentacje multimedialne);

— dyskutując w sposób rzeczowo uargumentowany; — mieszcząc się w założonym limicie czasowym wystąpienia;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotowy do:

— pracy w grupie, wspierania procesu twórczego innych osób;

— wzięcia odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy i kieruje się uczciwością naukową;

— doceniania różnorodności i wielości opinii i kultur.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na II roku warunkiem zaliczenia jest sporządzenie projektu naukowego,

który ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia własnych, autorskich inicjatyw badawczych i popularno-naukowych.

Ze względu na preferencje poznawcze studenta oraz zakres jego planowanego magisterium może on przedstawić:

- prezentacje swych kwerend bibliotecznych lub muzealnych;

- opracowanie zagadnienia historycznoliterackiego do publikacji internetowej;

- przygotowany artykuł do publikacji w czasopiśmie;

- sprawozdanie z konferencji naukowej poświęconej zagadnieniu literaturoznawczemu pokrewnemu projektowanej pracy magisterskiej;

- recenzję pracy naukowej;

- opis zorganizowanego przez siebie panelu dyskusyjnego;

- przygotowany wniosek o grant badawczy.

Student poznaje naukowy warsztat badacza, uwzględniający używanie technik informacyjno-komunikacyjnych.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)