Monographic seminars
General data
Course ID: | 3002-KON2020K45-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Monographic seminars |
Name in Polish: | Rzeczy i ludzie |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
The course aims to familiarize participants with the basic concepts, most important currents of cultural research focused on things. We will look at selected methodological approaches – materialism, phenomenology, theory of things, actor-network-theory, new materialisms, and object-oriented ontologies (OOO) – asking each time about their application in different cultural contexts and media. |
Full description: |
Material turn, return to things, and the critique of constructivism are just some of the terms that began to organize discussions in humanities and social sciences in the early 2000s and have not left them to this day. The interest in the relationship between human and non-human actors exceeds the existing disciplinary divisions and escapes subordination to one field of research. The course aims to familiarize participants with the basic concepts, most important currents of cultural research focused on things. We will look at selected methodological approaches – materialism, phenomenology, theory of things, actor-network-theory, new materialisms, and object-oriented ontologies (OOO) – asking each time about their application in different cultural contexts and media. The examples discussed include museum exhibitions (ways of showing objects), representations of things in literature, as well as selected case studies of the life of material objects in socio-cultural practices and their research. |
Bibliography: |
(in Polish) Bill Brown. 2004. A Sense of Things: The Object Matter of American Literature. University of Chicago Press. Nicholas Thomas. 1991. Entangled Objects: Exchange, Material Culture, and Colonialism in the Pacific. Harvard University Press. Patricia Spyer, red. 1997. Border Fetishisms: Material Objects in Unstable Spaces. Zones of Religion. Lorraine Daston, Elizabeth Lunbeck, red. 2011. Histories of Scientific Observation. University of Chicago Press. Arjun Appadurai, red. 1986. The Social Life of Things. Commodities in Cultural Perspective, Cambridge University Press. Bjornar Olson. 2013. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, IBL Wydawnictwo. Jill Bennett, 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke University Press. Elaine Freedgood. 2017. Idee w rzeczach. Ulotne znaczenia powieści wiktoriańskich, przeł. Anna Al-Araj, Katarzyna Deja, Elżbieta Koziołkiewicz i in., IBL Wydawnictwo. |
Learning outcomes: |
(in Polish) - swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej; - w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą; - metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze; - główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie. Umiejętności - absolwent/ka potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji; - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań; - wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze; - zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną; - samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; - ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na zajęciach; - lektura tekstów; - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji); - przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć. Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia. Wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego); moderowana dyskusja. |
Copyright by University of Warsaw.