University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic seminars

General data

Course ID: 3002-KON2020K45-OG
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic seminars
Name in Polish: Rzeczy i ludzie
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: General university courses
General university courses
General university courses in the humanities
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
general courses

Short description:

The course aims to familiarize

participants with the basic concepts,

most important currents of cultural

research focused on things. We will

look at selected methodological

approaches – materialism,

phenomenology, theory of things,

actor-network-theory, new

materialisms, and object-oriented

ontologies (OOO) – asking each time

about their application in different

cultural contexts and media.

Full description:

Material turn, return to things, and the

critique of constructivism are just some

of the terms that began to organize

discussions in humanities and social

sciences in the early 2000s and have

not left them to this day. The interest in

the relationship between human and

non-human actors exceeds the existing

disciplinary divisions and escapes

subordination to one field of research.

The course aims to familiarize

participants with the basic concepts,

most important currents of cultural

research focused on things. We will

look at selected methodological

approaches – materialism,

phenomenology, theory of things,

actor-network-theory, new

materialisms, and object-oriented

ontologies (OOO) – asking each time

about their application in different

cultural contexts and media. The

examples discussed include museum

exhibitions (ways of showing objects),

representations of things in literature,

as well as selected case studies of the

life of material objects in socio-cultural

practices and their research.

Bibliography: (in Polish)

Bill Brown. 2004. A Sense of Things: The Object Matter of American Literature.

University of Chicago Press.

Nicholas Thomas. 1991. Entangled Objects: Exchange, Material Culture, and

Colonialism in the Pacific. Harvard University Press.

Patricia Spyer, red. 1997. Border Fetishisms: Material Objects in Unstable Spaces.

Zones of Religion.

Lorraine Daston, Elizabeth Lunbeck, red. 2011. Histories of Scientific Observation.

University of Chicago Press.

Arjun Appadurai, red. 1986. The Social Life of Things. Commodities in

Cultural Perspective, Cambridge University Press.

Bjornar Olson. 2013. W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów,

przeł. B. Shallcross, IBL Wydawnictwo.

Jill Bennett, 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things, Duke

University Press.

Elaine Freedgood. 2017. Idee w rzeczach. Ulotne znaczenia powieści

wiktoriańskich, przeł. Anna Al-Araj, Katarzyna Deja, Elżbieta Koziołkiewicz i

in., IBL Wydawnictwo.

Learning outcomes: (in Polish)

- swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich rozległe związki z

innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie

historycznej;

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z

samodzielnie obraną drogą badawczą;

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze;

- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie.

Umiejętności - absolwent/ka potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować,

oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i

wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i

twórczo prezentować ich wyniki;

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny,

społeczny i polityczny;

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych

dla ich treści i funkcji;

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk

humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami

dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów

własnych badań;

- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z

zakresu nauk o kulturze;

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc

zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub

dyskusję publiczną;

- samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna

naukowego;

- ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo;

ukierunkowywać innych w tym zakresie.

Kompetencje społeczne - absolwent/ka jest gotów/gotowa do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych

zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania

zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i

dostrzegania konieczność jej rozwoju;

- zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego

działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad

etyki zawodowej;

- wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia

dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach;

- lektura tekstów;

- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji);

- przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć.

Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia

zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są

podstawą niezaliczenia.

Wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego);

moderowana dyskusja.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)