Antropologia seksualności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-KON2020K8-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia seksualności |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Na zajęcia mogą zapisać się osoby, które nie uczęszczały na nie w poprzednich latach (2018/19 i 2019/20). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z seksualnością, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów, obszarem intensywnych działań sensotwórczych oraz wypracowywania nowych strategii politycznych. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności, działania pro-choice i pro-life, edukacja seksualna, praca seksualna, życie seksualne i rodzinne osób GSD. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonym gośćmi – ekspertami i aktywistami zaangażowanymi w działania polityczne i społeczne. Studenci/tki są zachęcani do współtworzenia programu zajęć i warsztatów. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą prezentacji i analizie kilku pól problemowych związanych z seksualnością, które są obecnie przedmiotem kulturowych sporów, obszarem intensywnych działań sensotwórczych oraz wypracowywania nowych strategii politycznych. Będziemy zajmować się takimi zagadnieniami jak leczenie niepłodności, działania pro-choice i pro-life, edukacja seksualna, praca seksualna, życie seksualne i rodzinne osób GSD. Analizę tekstów uzupełnią warsztaty z zaproszonym gośćmi – ekspertami i aktywistami zaangażowanymi w działania polityczne i społeczne. Studenci/tki są zachęcani do współtworzenia programu zajęć i warsztatów. Wstępna lista proponowanych gości: – Stowarzyszenie na rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian (in vitro, dawstwo gamet i zarodków, nowe technologie w leczeniu niepłodności) – Instytut Rodziny (naprotechnologia: katolicka metoda leczenia niepłodności) – Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris (polityka antyaborcyjna i na rzecz tradycyjnej rodziny) – Fundacja Pro – Prawo do Życia / Fundacja Życie i Rodzina („twardy” pro-life) – Misja „Nie jesteś sama” („miękki” pomocowy pro-life) – Aborcyjny Dream Team / Aborcja bez Granic (pomocowy pro-choice) – Federacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny (aktywistyczny pro-choice) – Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton (liberalna edukacja seksualna) – Stowarzyszenie Program Stacja (edukacja seksualna i streetworking, nurt redukcji szkód) – Sexed.pl (seksualność osób z niepełnosprawnościami) – Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej: program Archipelag Skarbów (chrześcijańska edukacja seksualna i profilaktyka pierwszorzędowa) – Instytut Pozytywnej Seksualności (edukacja seksualna i wsparcie seksuologiczne dorosłych, coaching seksualny) – Sex Work Polska (działania na rzecz pracowników seksualnych) – Fundacja Trans-Fuzja (seksualność osób transpłciowych) – Miłość Nie Wyklucza (działania na rzecz równości małżeńskiej) – My Rodzice (rodziny osób LGBTQIA, organizacja sojusznicza) – Stowarzyszenie Asfera (społeczność osób aseksualnych) |
Literatura: |
Wstępna lista proponowanych lektur: – Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. – Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, przeł. M. Sutowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. – Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004. – Etnografie biomedycyny, red. M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. – Habermas J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003. – Kościańska A., Płeć, przyjemność i przemoc. Kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014. – A. Kościańska, Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017. – Krawczak A., In Vitro. Bez strachu, bez ideologii, Muza SA, Warszawa 2016. – Eva Illouz, Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej: Warszawa 2016. – Illouz E., Uczucia w dobie kapitalizmu, przeł. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. – Alice M. Miller, Seksualne, lecz nie reprodukcyjne. Prawa seksualne a prawa reprodukcyjne, w: Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. A Kościańska, przeł. M. Petryk, WUW, Warszawa 2012. – Niebezpieczne związki. Macierzyństwo, ojcostwo i polityka, red. R. Hryciuk, E. Korolczuk, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015. – Publikacje projektu „Rodziny z wyboru”: http://rodzinyzwyboru.pl/publikacje-i-raporty/ |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Po ukończonym kursie zajęć student/studentka: – potrafi zastosować narzędzia antropologiczne do analizy kulturowych uwarunkowań sfer seksualności i reprodukcji – potrafi wskazać ideologiczne uwarunkowania koncepcji seksualności i badań nad seksualnością oraz ocenić ich wpływ na kształt dyskursu publicznego – potrafi refleksyjnie zabierać głos w debacie publicznej na temat przemian seksualności i aspektów kultury z nią związanych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji, współorganizowanie warsztatów) oraz wykonania zadań (na platformie google). Obowiązkowy będzie udział w spotkaniach z gośćmi i warsztatach online w godzinach zajęć (w wyznaczonych terminach). Podczas zajęć online używane będą narzędzia: google classroom (materiały do zajęć i zadania), zoom (spotkania online) i google meet (w wypadku problemów z aplikacją zoom). Zajęcia mogą zawierać elementy asynchroniczne (np. zadania, krótkie prace pisemne, projekty do wykonania w określonym czasie) – połączone z pracą online w ten sposób, by nie zwiększać przewidzianego w punktacji ECTS obciążenia studentów. Informacje techniczne o zajęciach w semestrze zimowym: https://ikp.uw.edu.pl/semestr-zimowy-2020-21-wazne-informacje/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.