Selected Problems of the Communication Theory
General data
Course ID: | 3002-KON2021K60-OG |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Selected Problems of the Communication Theory |
Name in Polish: | Wybrane problemy teorii komunikacji |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
General university courses General university courses General university courses in the humanities |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | The basic scope of the knowledge from the fields: history of the culture and anthropology of the word. |
Short description: |
Classes will be devoted to discussing theoretical bases of communication theory with particular reference to the theory of orality, the role of the letter in the culture, proxemics and the issues connected with the mnemonics and cultural memory. |
Full description: |
Apart from theoretical bases also the possibilities of applying chosen elements of communication theory for analysis of specific implementations from the fields of literature and the fine arts will be indicated. Also the issues connected with proxemics will be raised as well as the concept of so-called social drama. |
Bibliography: |
J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008, Wprowadzenie, z rozdz. I Uwagi wstępne; 1. Społeczny charakter przeszłości: Maurice Halbwachs; 2. Formy pamięci zbiorowej. Pamięć komunikatywna. J. E. Combs, Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego, Warszawa 2011, rozdz. I Dynamika zabawy. P. Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012, rozdz. Pamięć społeczna. J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006, rozdz. II. E. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa 1997 lub 2005, rozdz. I Kultura jako komunikowanie się; rozdz. X Dystanse u człowieka. E. A. Havelock, Przedmowa do Platona, Warszawa 2007, z cz. I Myślenie obrazami rozdz. III Poezja jako przekaz komunikacyjny; cz. II Konieczność platonizmu, rozdz. XI i XIV. J. Huizinga, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985, rozdz. III Zabawa i współzawodnictwo jako funkcja kulturotwórcza. A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, z cz. I Strona teorii, rozdz. Wiedza o kulturze w kulturze współczesnej; Antropologia słowa i historia kultury. D. R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010, rozdz. V Jak teksty powinny być traktowane, czyli czego pismo nie przedstawia; rozdz. VI Problem interpretacji: odzyskanie intencji komunikacyjnej. W. J. Ong, Oralność I piśmienność, Lublin 1992 lub Warszawa 2012, 2. Odkrycie pierwotnych kultur oralnych; 3. Nieco o psychodynamice oralności. A. Petrucci, Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010, rozdz. I Pismo i miasto; rozdz. II Imitacja, rywalizacja, „cyfra”. P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2006, z cz. III Kondycja historyczna rozdz. 3 Zapomnienie, podrozdział III: Zapomnienie przywołania: użycie i nadużycie. V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory, Kraków 2005, 1. Gry społeczne i obrzędowe metafory. F. A. Yates, Sztuka pamięci, Warszawa 1977, rozdz. II Sztuka pamięci w Grecji: pamięć a dusza. |
Learning outcomes: |
A student acquires the capacities of independent learning the literature on the subject as well as develops theoretical bases of chosen methodology which enable him the effective participation in the master’s seminar. |
Assessment methods and assessment criteria: |
The activity during the discussion on the texts read earlier will be subjected to the assessment. |
Copyright by University of Warsaw.