Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak być (nie) mogło - polskie marzenia kolonialne przed 1939 rokiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2022K2-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak być (nie) mogło - polskie marzenia kolonialne przed 1939 rokiem
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Kultury Polskiej
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Konwersatorium będzie poświęcone polskiemu kolonializmowi przed 1939 rokiem i jego wpływowi na kreowanie nowoczesnego imaginarium narodowego. Choć w czasach dziewiętnastowiecznej europejskiej ekspansji kolonialnej Polski nie było na mapach i sama pełniła de facto rolę kolonii, myśl kolonialna była wyraźnie wówczas obecna w rozważaniach o Polsce i polskości. Z kolei dyskurs kolonialny po 1918 roku stał niezbywalną częścią kreowania Polski wyobrażonej – wyśnionego międzynarodowego mocarstwa, militarnej i politycznej potęgi. Nigdy niezrealizowany polski kolonializm zaowocował licznymi tekstami literackimi, publicystycznymi, analizami oraz przedstawieniami wizualnymi. Celem zajęć jest krytyczne spojrzenie na przedwojenną polską ideę kolonializmu rozumianą przede wszystkim jako ekspansję (administracyjną, demograficzną czy ekonomiczną) na terytoria zamorskie i umieszczenie jej w specyficznym historycznym i kulturowym kontekście.

Pełny opis:

Konwersatorium będzie poświęcone polskiemu kolonializmowi przed 1939 rokiem i jego wpływowi na kreowanie nowoczesnego imaginarium narodowego. Choć w czasach dziewiętnastowiecznej europejskiej ekspansji kolonialnej Polski nie było na mapach i sama pełniła de facto rolę kolonii, myśl kolonialna była wyraźnie wówczas obecna w rozważaniach o Polsce i polskości. Z kolei dyskurs kolonialny po 1918 roku stał niezbywalną częścią kreowania Polski wyobrażonej – wyśnionego międzynarodowego mocarstwa, militarnej i politycznej potęgi. Nigdy niezrealizowany polski kolonializm zaowocował licznymi tekstami literackimi, publicystycznymi, analizami oraz przedstawieniami wizualnymi. Celem zajęć jest krytyczne spojrzenie na przedwojenną polską ideę kolonializmu rozumianą przede wszystkim jako ekspansję (administracyjną, demograficzną czy ekonomiczną) na terytoria zamorskie i umieszczenie jej w specyficznym historycznym i kulturowym kontekście.

W ostatnich latach terminy kolonializm oraz postkolonializm znalazły wielorakie zastosowania w badaniach historii kultury polskiej. W ramach konwersatorium będziemy szukać odpowiedzi na pytania o źródła myślenia kolonialnego jako myślenia „nowoczesnego” w Polsce. Zajmiemy się również kolonialną estetyką, fantastyką, rasizmem i orientalnymi fantazjami pozytywistów i modernistów. Podstawowymi lekturami będą teksty i materiały audiowizualne z epoki: powieści, opowiadania, artykuły prasowe, filmy, reklamy, manifesty polityczne uzupełnione zestawem współczesnych tekstów teoretycznych.

Zagadnienia:

- krystalizowanie się polskiej idei kolonialnej; kolonie jako klucz do niepodległości

- uchodźcy, pionierzy, kolonizatorzy - symboliczne przemiany

- wizualność kolonialna

- Liga Morska i Kolonialna; między Gdynią a Paraną

- Kościół i kolonializm – polscy misjonarze

- Antysemityzm i kolonializm

- Polska jako kolonia

- Kresy w perspektywie (post)kolonialnej

- Orientalizm po polsku: huragan od Wschodu

- kolonie wyobrażone; kolonialna fantastyka

Literatura:

Wybrane lektury:

Miesięcznik „Morze” (od 1939 „Morze i Kolonie”) wraz z dodatkiem „Pionier kolonialny”;

W. Forajter, Kolonizator skolonizowany. Przypadek Sygurda Wiśniowskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, fragmenty;

A. Haska, J. Stachowicz, Śniąc o potędze, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012; fragmenty;

M. Arpad Kowalski, Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, Wyd. DiG, Warszawa 2009, fragmenty;

A. Loomba, Kolonializm/Postkolonializm, Wyd. Poznańskie, Poznań 2011, fragmenty;

N. Nadolska Styczyńska, Ludy zamorskich lądów. Kultury pozaeuropejskie a działalność popularyzatorska Ligi Morskiej i Kolonialnej, PTL, Wrocław 2005, fragmenty;

Bolesław Prus: pisarz nowoczesny, red. Jakub A. Malik, Wyd. KUL, Lublin 2009, wybrane artykuły;

P. Puchalski, Poland in Colonial World Order. Adjustmenst and Aspirations 1918-1939, Routledge, New York, London 2021, fragment;

J. Rieder, Colonialism and the Emergence of Science Fiction, Wesleyan University Press, Middletown 2008, fragment;

Edward W. Said, Orientalizm, Zysk I S-ka, Poznań 2018, fragmenty;

P. Wereszczyński, List otwarty względem osady Polskiej niezależnej w Oceanii skreśił Korczak, Kraków 1875;

D. Wojda, Polska Szeherezada. Swoje i obce z perspektywy postkolonialnej, Wyd. UJ, Kraków 2015, fragmenty.

Efekty uczenia się:

_W01: zna i rozumie swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi

K_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych;

K_W05 zna i rozumie podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

K_W09 zna i rozumie wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu

K_U02 potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

Metody i kryteria oceniania:

Nie więcej niż 3 nieobecności na zajęciach.

Obecność i aktywność na zajęciach (40 proc.), prezentacja na wybrany temat lub praca pisemna (60 proc.)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)